Autóföldrajz, avagy egy tudós hobbija

2011. november 15. 18:38 Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló)
A társadalomtudós elméletei ritkán hasznosíthatók közvetlenül a gyakorlatban. Akad azért kivétel: dr. Trócsányi Andrásnak, a PTE Földrajzi Intézet tanszékvezetőjének a kutatási eredményeit például nap mint nap alkalmazza az országos mentőszolgálat.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

– Hogy tud a földrajz a mentősöknek segíteni?

– A mentőellátást hazánkban úgy szervezték meg, hogy a kocsik leginkább csak a megyehatárig közlekedhettek. Ebből olyan különös helyzetek adódtak, hogy például Kaposszekcsőről rálátni a dombóvári kórházra, ám ha baj volt, Komlóról kellett hívni a segítséget. Térképeink segítségével korszerűsítették az országos hálózatot, új térinformatikai programunk pedig képes megoldani, hogy onnan jön a kocsi, ahonnan a legrövidebb az út. Sőt időjárási viszonyokhoz, közlekedési szituációkhoz is hozzáigazítható a mobil mentőállomások elhelyezése.

A tudós azt is vizsgálja, hogyan hathat egy autógyár a környezetére (fotó: Laufer László) A tudós azt is vizsgálja, hogyan hathat egy autógyár a környezetére (fotó: Laufer László)

– Minden férfi bolondja valamiképp az autóknak, de ezt a hobbit is sikerült tudományos magasságokba emelnie. Mit rejt az autóföldrajz?

– Én inkább gépjárműföldrajznak nevezném. Egykor rendszeresen írtam cikkeket az Autó-Motornak, és volt egy Nosztalgia Járművek elnevezésű saját újságunk is. Napjainkban leginkább a területi érdekességeket vizsgálom, egy új autógyár területfejlesztő hatásait, például hogy miért sokkal nagyobb az Audi-gyár környezetformáló szerepe, mint a Suzukié. Persze autósként én is összevetem a márkák árát, teljesítményét, az új meghajtásokat is.

– Legfőbb kutatási területe a kulturális földrajz, melyhez Pécsett az EKF-program bőségesen kínált új témaköröket.

– Leginkább azzal foglalkozom, hogy a kulturális beruházások miképp teremtenek kreatív gazdaságot, és ez mennyire alakítja át a városrész szerkezetét. Tény, hogy a Király utca vége és a Balokányliget között még nagyon lassan pezsdül az élet, de van remény: a nyugati mintáknál is mindenütt hosszú idő kellett a változáshoz.

– Ha már hobbi: két évtizeden át kosárlabdázott, most viszont edző.

– Igen, csak egészen más területen. Minden esztendőben én készítem fel a magyar középiskolás válogatottat a földrajzos világbajnokságra. Tíz éve ott vagyunk az angol nyelven zajló vetélkedéseken, melyre különleges hazai válogató versenyen választjuk ki a legjobbakat, és „pécsi edzőtáborban” célirányosan készülünk rá. A gimnazistáink többször nyertek ezüst és bronz minősítést, és már a csapat is dobogóra állhatott.

A dékánhelyettes még aktív kosárlabdázó

Trócsányi András 1969-ben született Debrecenben. Pécsett nőtt fel, a II-es számú Gyakorló Általános Iskola elvégzése után a Leőwey Gimnáziumban érettségizett, a PTE TTK angol–földrajz szakán diplomázott. Doktori disszertációjában a humán erőforrások területi elhelyezkedését elemezte, vagyis azt, hogy hazánkban hol, milyen mérhető adottságokkal rendelkeznek az emberek. A PTE Társadalomföldrajz és Urbanisztika Tanszékének vezetője, a TTK kapcsolati dékánhelyettese. Több mint húsz éven át kosárlabdázott, ha ideje engedi, a kari csapatban játszik. Két lánya van, Boglárka 9, Petra 6 esztendős.

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Autóföldrajz, avagy egy tudós hobbija

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Októberben tér vissza a vászonra Törőcsik Mari

Mészáros Márta Aurora Borealis című filmjében Tóth Ildikóval és Törőcsik Franciskával játszik együtt.

Megemelik II. Erzsébet fizetését

Kissé drágult tavaly a brit monarchia.

Nézzen Ön is hápogó kiskacsákat éjjel-nappal!

Nézzen Ön is hápogó kiskacsákat éjjel-nappal!

Mert mi másra is lenne jó az internet?

El: „Végre találkozhatok Doll-lal! Remélem, még megismer”

El: „Végre találkozhatok Doll-lal! Remélem, még megismer”

Az FK Jelgava vezetőedzője együtt futballozott Hamburgban az FTC trénerével.

„Ezzel a terápiával még a magyar futballon is lehetne segíteni”

SZEMLÉLETVÁLTÁS. „A Chelsea és a PSG ott volt, Magyarországról természetesen senki sem jött el.”

FTC: Risztevszki túl drága, Bognárt a Loki is vinné

A macedón védő ára akár a duplája is lehet a Tansfermarkt által becsült 500 ezer eurónak.

Felkészülés: sima újpesti vereség, Zsótér csuklója eltörött

Felkészülés: sima újpesti vereség, Zsótér csuklója eltörött

Az első félidőt 1–0-ra megnyerték a lilák, a másodikban azonban négyet vágtak a ciprusiak.

BL: óriási bravúrral kezdett a gibraltári bajnok

Az Europa FC a walesi bajnok otthonában nyert, az Alaskert az andorrai riválissal küszködött.

Újpest: az UTE nem járul hozzá a címer megváltoztatásához

A hozzájárulásuk nélkül jogszerűen nem is lehet módosítani az emblémát.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér