Közélet

2008.04.07. 20:51

Csak toldozzuk-foltozzuk útjainkat

Első kiemelt feladatuk a március elsejétől munkába álló városgondnokoknak a múlt évben átadott úthelyreállítási munkálatok ellenőrzése. Mindemellett kitüntetett figyelemmel kísérik az utak állapotát is.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

Azt senki sem állította eddig sem, hogy a PVV Zrt.-nél márciustól felállított városgondnokság munkatársai egy csapásra rendet vágnak a pécsi utakon, azt viszont ígérték, hogy észlelhető lesz a változás. Amint arról több alkalommal is beszámoltunk, a PVV Zrt. vezetése kiemelt feladatként várja az öt városgondnoktól, hogy a társaság megbízására vagy jóváhagyásával folyó, útfelbontással járó, de az elmúlt egy évben befejeződött munkálatokat ellenőrizzék. Emellett oda kell figyelniük az utak általános állapotára is.

Faragó Antaltól, a PVV Zrt. osztályvezetőjétől megtudtuk: az elmúlt bő egy hónapban a városgondnokok nem jeleztek feléjük komolyabb minőségi kifogást az átvett munkákkal kapcsolatban. Az utak általános állapotára vonatkozó jelzések azonban folyamatosan futnak be hozzájuk. Nem jelenti mindez azt, hogy ne leveleznének folyamatosan kivitelezőkkel a garanciális helyreállítások miatt. A vállalkozóknak egy évig teljes körű garanciát kell vállalniuk, a következő négy évben bekövetkezett bárminemű hibáért is vállalniuk kell a felelősséget, ám ott már a PVV Zrt.-nek kell bizonyítania igazát. Továbbá tíz éves kötelező alkalmassággal tartoznak a mélyebb rétegekben előforduló hibákért. Ilyen felszólításokat postáztak pl. folyamatban lévő közmű helyreállítási munkák miatt a Mártírok útja, a Vasút, a Magyar Lajos, a Torda vagy a Zichy utcában dolgozó kivitelezőknek. Felszólítás ellenére még nem állították helyre pl. a Wesselényi, a Légszeszgyár, az Ág, a Jegenyés, a Kakukk, a Csapó utca, a Barbakán tér úthibáit az értesített cégek.

A PVV egyébként negyedévente tart helyszín bejárásokat, ahol feltérképezik az adott, még garanciális időben lévő területet – meséli Faragó Antal. Az osztályvezető szerint azonban egyre kevesebb a probléma, főként a saját megbízással – vagyis nem közműcégek megrendelésére készülő –, így saját műszaki ellenőrökkel folyó munkák után. S hogy miért van mégis úgy, hogy egy nagyobb terület kátyúzása után akár néhány héttel újabbak jelentkeznek? Erre úgy felelt, a legtöbb út Pécsett, ahogy az országban, három-négy évtizedes kopóréteggel bír, amit tíz év után időszerű lenne cserélni, a teljes rekonstrukcióra viszont nálunk nincs pénz. Így a kisebbik rosszat választják: toldozzák–foltozzák az utakat.

Mohácsi út: lezárás

A Mohácsi úton a tél elején befejezték a múlt évre tervezett szennyvíz–rekonstrukciós munkálatokat. Az utat átadták a forgalomnak, ám csak ideiglenesen zárták le az aszfaltot. A napokban újra munkagépek foglalták el az út egy részét, mától pedig újra félpályás útlezárás lesz érvényben, jelzőlámpás irányítással. Az út kezelőjénél, a Magyar Közútnál lapunkat úgy tájékoztatták, hogy a tavasz beköszöntével befejezik az útburkolat helyreállítását, de folytatódik az ISPA program is. Emiatt nyár végéig számítani lehet forgalomkorlátozásra.

Kivárnak az üzemek

A napokban kezdhetik csak meg az aszfaltozást a legsürgetőbb területeken – jelentette ki Márfy Miklós, a PVV Zrt. üzemeltetési igazgatója. Ám ezt még nem a kátyúzásra elkülönített összegből finanszírozzák, hanem a nagy, egymilliárd forintos kalapból, amelyet városüzemeltetésre fordíthatnak egy évben. Az idő sem volt eddig alkalmas az aszfaltozásra, másfelől a régióban – mivel nincsenek még jelentős építkezések – csak a múlt héten indult el a munka egy aszfaltkeverő üzemben, a többiek még kivárnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!