Kultúra

2014.07.25. 16:16

Találkozás egy príma primadonnával

Volt idő, amikor a színház legfontosabb szereplője a primadonna volt, akit a premier után hatalmas virágcsokrokkal igyekeztek meghódítani a férfiak. A Pécsi Nemzeti Színház egyik vezető énekesnőjével, Bukszár Mártával a primadonnák mai helyzetéről beszélgettünk, az Én és a kisöcsém ma esti új bemutatója kapcsán.

Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló)

– Három évtizede van Pécsett primadonna szerepkörben.

– Tény, hogy nagyot fordult ennyi idő alatt a világ. Más kérdés, hogy én csak véletlenül lettem színésznő. Zeneakadémiát végeztem, de inkább csak az énektanítás foglalkoztatott. Egyszer meghívtak egy operettestre Újpetrén, majd egy beugrás után, 1985-től a Pécsi Nemzeti Színház tagja lettem, s később énekmesternek kértek fel.

– Operett- vagy operaénekes igazából?

– Azt hiszem, egyedülálló az országban, hogy négy műfajban is otthonosan mozgok. Opera-, operett-, musical- és prózai szerepekkel egyaránt megkeresnek, az pedig ugyancsak nem szokványos, hogy a gyakorlati tapasztalataimat igyekszem átadni a fiatal kollégáknak.

– Ha már primadonnákról beszélünk, mi van most a PNSZ másik jeles énekesnőjével, Lesznyák Katival?

– Olaszországban él a párjával, de úgy tudom, hogy nincs már a pályán.

– Akkor utazzunk tovább a nagyvilágban. Volt mostanában Mexikóban? Hiszen ott 2005-ben az egyik város díszpolgárának választották.

– Egy kulturális küldöttséggel jártam Puerto Vallartában, Mexikó nyugati partvidékén, és énekeltem ott magyar nótát, operettet meg operát is, így szerettek belém a helybeliek. Hívtak aztán újra, de még nem sikerült nyélbe ütni az utazást.

– Mennyire hakni ma az operetténeklés?

– Nekem semmi bajom a klasszikus haknival, így tanultam meg magam is a szakma fortélyait. Jártam az országot a Mecsek Fúvósötössel, egy évtizeden át állandó vendég voltam Hévízen, nyaranta felléptem Németországban, de aztán a sok utazással nem tudtam összeegyeztetni a rendszeres énektanítást.

– Az Én és a kisöcsém a Pécsi Nyári Színház új bemutatója, mely csütörtöktől hatszor megy többek közt az ön énekével a Káptalan utcai szabadtéri színpadon. Mitől izgalmas ez a közel százéves darab?

– Hogy felhőtlen szórakozást nyújt, egy olyan korszakot megidézve, ahol sokan élnének ma is szívesen. Az élő zenével felcsendülő örökzöld dallamok mellé korhű ruhákban eredeti táncokat és hangulatot kínálunk, ami pedig újdonság, hogy három új karakterrel is kibővítettük a művet.

Minden szinten igazi énekmester

Bukszár Márta 1953-ban született Budapesten. A pécsi konzervatóriumban érettségizett, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zongora–magánének szakán diplomázott 1975-ben, a Zeneakadémia magánének szakát 1978-ben végezte el. 1985-től tagja a Pécsi Nemzeti Színháznak, ahol húsz éve énekmester is. A PTE Zeneművészeti Intézetének magánének szakán 27 éve oktat, és az Eck Imre Művészeti Iskolának is tanára. Férje Marksz Péter, a Pannon Filharmonikusok nyugdíjas csellóművésze, fiuk, Levente (35) a Bendegúz Gyermekzug vezetője, első unokájuk, Lénárd most két hónapos.

Címkék#Pécs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!