2014.08.06. 10:21
Zsíros üzlet a fociban: kinek a zsebébe vándorolnak a TAO-pénzek?
Vannak, akik az utánpótlás fellendítéséhez, az ottani körülmények javításához elengedhetetlen pénzügyi segítséget látják benne, másoknak viszont csak ellopható bankjegyeket jelentenek.
Az nem kérdés, hogy manapság a labdarúgás az ügyeskedés, a simlizés melegágya – de igaz, így volt ez korábban is, emlékezzünk csak a Fradi eltűnt BL-pénzeire, vagy Komora Imrére a Honvédnál, aki nem tudta megmondani, hova tűnt a Bárányos Zsoltért (bocsi: Bariért!) kapott lóvé egy része. Ahol ilyen irdatlan összegek, százmilliók, milliárdok mozognak, nem lennénk Magyarországon, ha ott nem tűnnének fel a zavarosban halászók, a pénzéhes szerencselovagok.
Nemrég beszélgettem egy bennfentessel, aki úgy fogalmazott, hogy háromféle klubvezető létezik ma Magyarországon. Az egyik valóban teljes egészében az utánpótlásra fordítja a TAO-pénzt, s csak icipicit „írja át” az MLSZ által meghatározott szabályokat – éppen csak annyira, hogy a forintokat tényleg oda tudja tenni, ahol a legnagyobb szükség van rá, s nem oda, amit a szövetség sokszor túl szigorú, rugalmatlan szabályozása megenged. Nos, egyértelműen ő a legjobb eset.
A második kategóriába azok tartoznak, akik az utánpótlásra kapott pénz egy részét, vagy teljes egészét csalafinta eszközökkel „átszivattyúzzák” a felnőttcsapathoz. Ezeknél a kluboknál néznek nagyokat azok a szülők, akiknek a gyerekei oda járnak: nem igazán értik, miért kell nekik megvenniük a mezeket, a felszerelést, miért kell beszállniuk egy-egy torna utazási költségeibe, s miért kell „labdapénzt” fizetniük, mert éppen nem volt elegendő laszti (igen, ilyen is megesett).
A harmadik kategóriába tartoznak a leggátlástalanabbak. Ők már nem az utánpótlás és nem is a felnőttcsapat előrejutását, körülményeinek jobbá tételét tartják szem előtt, hanem a saját zsebük hízlalását. Mindenféle ügyes számlázgatásokkal kilopkodják a futballba érkező milliókat, tízmilliókat – és közben képmutatóan azt a látszatot keltik, hogy ők tartják fent a rendszert, nekik köszönhető, hogy egyáltalán életben van az adott klub, és mindenki csókoljon nekik kezet, mert ha elmennek, összeomlik a világ.
Pedig pont fordítva van. Ha elmennének, akkor arra lehetne fordítani az utóbbi években az utánpótlásba áramló irdatlan mennyiségű pénzt, amire kell, és amire egyébként szánják, s akkor csökkenne a szülőkre rótt teher, tovább javulnának a gyerekfociban tapasztalható körülmények, és meg lennének fizetve az edzők.
Mi az a TAO-pénz?
A Magyar Országgyűlés 2011. június 27-én módosította a sporttörvényt, valamint a Társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény változása. Ez lehetővé teszi az öt látványcsapat-sportág (labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, vízilabda és jégkorong) támogatását a társasági adókötelezettség legfeljebb 70%-áig. Megéri támogatni, hiszen azok a vállalkozások, amelyek élnek a támogatás lehetőségével, társaságiadó-kedvezményt továbbá – kisebb mértékű – adóalap kedvezményt is kapnak. Az adókedvezmény részleteit a 2011. július 1-jén megjelent kormányrendelet tartalmazza (a törvényt és a rendeletet megtalálja jobboldalon a Kapcsolódó jogszabályok cím alatt).Minden nyereséges, társasági adót fizető magyar vállalkozás adhat támogatást (kivéve az állami tulajdonú TAO-alanyt). A támogatás (juttatás) összege vállalkozói tevékenység érdekében felmerült költségnek, rendkívüli ráfordításnak minősül, így nem növeli meg a társasági adó alapját. A támogatáshoz un. kiegészítő támogatás kapcsolódik, amellyel további források kerülnek a labdarúgásba.
Idén már az MLSZ végzi az ellenőrzéseket
– Ki ellenőrzi azt, hogy mire fordítják a klubok a TAO-pénzeket?
MLSZ: „A vonatkozó jogszabályok alapján 2014. január 1-jétől az MLSZ-hez kerültek a labdarúgást érintő TAO-támogatások rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzési feladatai (kivéve a jelenértékén legalább 300 millió forintot meghaladó sportfejlesztési programokat, ezeknél az Emberi Erőforrások Minisztériuma végzi a feladatot). 2014. január 1-et megelőzően pedig a Nemzeti Sport Intézet volt felelős valamennyi látvány-csapatsport esetében az ellenőrzésekért.”
– Jelen pillanatban melyik szezont vizsgálják, mennyivel vannak lemaradva?
MLSZ: „Az MLSZ több mint 2000 db, a klubok által a támogatások felhasználásáról benyújtott elszámolást vett át, „örökölt meg” az NSI-től, vegyesen a 2011/12-es, illetve a 2012/13-as évadot érintően. Ezek dokumentum alapú feldolgozása folyamatos: az MLSZ az átvétel óta mintegy 700 db elszámolást dolgozott fel, és a terveink szerint jövő év elejéig valamennyi elszámolás sorra kerül. Emellett folyamatosan érkeznek be a 2013/14-es szezon elszámolásai is, a fentiek mellett ezek ellenőrzését is elvégezzük.”
– Szúrópróbaszerűen ellenőriznek, vagy minden klubot átnéznek?
MLSZ: „A benyújtott elszámolások tételes, dokumentum alapú ellenőrzésére valamennyi esetben egységes szempontrendszer alapján sor kerül. Helyszíni ellenőrzéseket kockázatelemzésen alapuló mintavételes módszertan alapján végzünk. A helyszíni ellenőrzések idén nyártól indulnak be igazán – mostanra állnak fel teljesen a személyi és szervezeti keretek, és került véglegesítésre az említett módszertan. Mindent egybevetve, a klubok a korábbinál sokkal intenzívebben fognak találkozni ellenőrzésekkel.”
– Milyen mélységig mennek le? Észrevehetik-e, ha egy klubnál meglepően sokszor mennek a csapatok konditerembe, XXL-es melegítőket rendelnek az utánpótlásba, s valaki megnézi-e, hogy valóban elmentek-e az utánpótláscsapatok az edzőmeccsekre? Ellenőrzik-e a helyszíneken, hogy épültek-e új pályák, valóban kicserélték-e a gyepszőnyeget?
MLSZ: „Az ezekhez hasonló visszaélések nagy részét már a dokumentum alapú ellenőrzés képes kiszűrni (pl. mérkőzés jegyzőkönyvek ellenőrzése), másrészről teljes körűen (főleg az építési beruházások esetén) a helyszíni ellenőrzés hivatott meggyőződni ezekről. Az építési beruházások bizonyos kategóriái esetén eddig is minden esetben már az átadáskor megtörtént az MLSZ ellenőrzése.”
– Ha találnak valami hiányosságot, csalafintaságot, mi a következmény?
MLSZ: „Ha az ellenőrzést végzők hiányosságot tapasztalnak, hiánypótlásra hívhatják fel a klubot. Ha ezt nem teljesítik, illetve ennek ellenére is azt tapasztalják, hogy a klub nem szabályszerűen vagy nem rendeltetésszerűen használta fel a támogatást, akkor a jogosulatlanul igénybe vett – jegybanki alapkamattal növelt összegű – támogatást 50%-os mértékkel növelt összegben köteles az állam részére befizetni. További szankcióként lehetőség van az érintett klubot 3 évre a támogatásból is kizárni. Már a feladatok idei átvétele óta csak a dokumentum alapú ellenőrzések alapján több mint negyven esetben terjesztett elő a szövetség a felelős minisztérium részére visszafizetési javaslatot. Fontos hozzátenni, hogy a dokumentum alapú ellenőrzés lezárása nem jelenti azt, hogy a támogatott szervezet ne számíthatna helyszíni ellenőrzésre – erre a jogszabály alapján még 10 évig lehetőség van.”
És akkor jöjjenek... a számok
TAO MŰKÖDÉS ÉS TÁRGYI ESZKÖZOrszágos
2011-ben: 13 728 millió
2012-ben: 15 914 millió
2013-ban: 16 643 millió
Baranyában
2011: 982 millió
2012: 687 millió
2013: 986 millió
2011
Pécsi Futballakadémia Alapítvány - 245 039 900
Mohácsi Torna Egylet - 120 624 280
PBSE-Sport Szolgáltató Kft - 73 888 850
Pécsi Vasutas Sportkör - 73 396 225
Szentlőrinc SE 51 080 399
Kozármisleny - 46 351 952
2012
PMFC-Sport Kft. - 104 900 709 forint
Kozármisleny - 86 141 768 forint
Pécsi Futballakadémia Alapítvány - 60 073 455 forint
Szentlőrinci Sport Egyesület - 40 067 555 forint
2013
Pécsi Futballakadémia Alapítvány - 289 219 656 forint
PMFC-Sport Szolgáltató Kft. - 161 660 168 forint
Kozármisleny - 101 154 979 forint
Szentlőrinci Sport Egyesület - 35 941 912 forint
TAO SPORTTELEP-FELÚJÍTÁS - 2013 - BARANYA
Összesen - 128 545 983 forint
Városi Sportkör Sellye - 7 142 273 forint
Szederkényi Sport Egyesület - 7 140 754 forint
Bogád Sportegyesület - 6 659 221 forint
Szászvári Sport Egyesület - 6 548 039 forint
Villány Torna Club - 6 435 228 forint
Siklósi Futball Club - 6 397 957 forint
Boda Önkormányzat Sport Egyesület - 6 231 358 forint
Hosszúhetényi Sport Egyesület - 6 053 186 forint
Bólyi Sportegyesület - 5 670 315 forint
Somberek Sport Kör - 5 044 325 forint
Minden nyereséges, társasági adót fizető magyar vállalkozás adhat támogatást (kivéve az állami tulajdonú TAO-alanyt). A támogatás (juttatás) összege vállalkozói tevékenység érdekében felmerült költségnek, rendkívüli ráfordításnak minősül, így nem növeli meg a társasági adó alapját. A támogatáshoz un. kiegészítő támogatás kapcsolódik, amellyel további források kerülnek a labdarúgásba. És akkor jöjjenek... a számok TAO MŰKÖDÉS ÉS TÁRGYI ESZKÖZ
Országos
2011-ben: 13 728 millió
2012-ben: 15 914 millió
2013-ban: 16 643 millió
Baranyában
2011: 982 millió
2012: 687 millió
2013: 986 millió
2011
Pécsi Futballakadémia Alapítvány - 245 039 900
Mohácsi Torna Egylet - 120 624 280
PBSE-Sport Szolgáltató Kft - 73 888 850
Pécsi Vasutas Sportkör - 73 396 225
Szentlőrinc SE 51 080 399
Kozármisleny - 46 351 952
2012
PMFC-Sport Kft. - 104 900 709 forint
Kozármisleny - 86 141 768 forint
Pécsi Futballakadémia Alapítvány - 60 073 455 forint
Szentlőrinci Sport Egyesület - 40 067 555 forint
2013
Pécsi Futballakadémia Alapítvány - 289 219 656 forint
PMFC-Sport Szolgáltató Kft. - 161 660 168 forint
Kozármisleny - 101 154 979 forint
Szentlőrinci Sport Egyesület - 35 941 912 forint
TAO SPORTTELEP-FELÚJÍTÁS - 2013 - BARANYA
Összesen - 128 545 983 forint
Városi Sportkör Sellye - 7 142 273 forint
Szederkényi Sport Egyesület - 7 140 754 forint
Bogád Sportegyesület - 6 659 221 forint
Szászvári Sport Egyesület - 6 548 039 forint
Villány Torna Club - 6 435 228 forint
Siklósi Futball Club - 6 397 957 forint
Boda Önkormányzat Sport Egyesület - 6 231 358 forint
Hosszúhetényi Sport Egyesület - 6 053 186 forint
Bólyi Sportegyesület - 5 670 315 forint
Somberek Sport Kör - 5 044 325 forint -->