Közélet

2014.08.06. 16:20

Vonatkésés: 14 millió forintot fizetett vissza az utasoknak a MÁV

Tudta, hogy a jegy ötven százaléka is visszajárhat, ha késik a vonat? Tavaly a MÁV 14 millió forintot fizetett vissza az utasoknak, a baranyai vasútvonalakon 122 ezret.

zsj

Ki ne mérgelődött volna már azon, hogy megint később ért be a vonata, mint ahogy az a menetrendben fel volt tüntetve. Jár-e ilyenkor kártérítés, és ha igen, mit kell tennünk? Ezzel a kérdéssel fordultunk a MÁV-hoz.

- A 2010. június 1. óta érvénes visszatérítési szabályok szerint a belföldi feláras vonatok késése esetén úgynevezett átalány-kártérítési rendszer lép életbe - tudtuk meg a MÁV sajtóosztályától. A belföldi forgalomban vonatkésés miatt átalány-kártérítésre kizárólag a feláras szolgáltatást (InterCity- és pótjegyköteles gyorsvonatokat) igénybe vevő utas jogosult.

Mértéke 30-119 perces késés esetén a fizetett menetjegy árának (a menetdíj, a fizetett felár, ülőhely díja, pótjegy ára, stb. összegének) 25 százaléka, 120 perces vagy ezt meghaladó késéskor pedig a fizetett menetjegy 50 százaléka. Az utas azonban nem jogosult átalány-kártérítésre, ha a késésről a jegyvásárlást megelőzően tájékoztatták. Átalány-kártérítés kifizetését az utas az eredeti menetjegyével (és felár-bizonylatával) a vasúti jegypénztárakban is kérheti.

- Késések sajnos sok esetben rongálásból, kábellopásból is adódhatnak, azaz nem feltétlenül a vasúti üzemből következő műszaki hibából - szögezték le a MÁV-nál.

2013-ban nagyságrendileg 14 millió forint átalány kártérítés került kifizetésre a belföldi utasok számára, amely 2014-ben az eddig összesített adatok alapján közel 3,5 millió forint. Ebből a Baranya megyét érintő vasútvonalakon (Pécs, Dombóvár, Nagykanizsa állomásokon áthaladó vonalakon) tavaly nagyságrendileg 290 ezer forint, idén pedig 122 000 forint került kifizetésre.

A 2013-as évben az alábbi vasúti vonalakon fordult elő többször is késés:

· A június árvíz után azonnal hosszan tartó kánikula miatti magas sínhőmérséklet okozott sebességkorlátozásokat a Budapest–Kelebia, Budapest–Miskolc, Budapest–Pécs vasútvonalakon.
· A Kelenföld–Székesfehérvár vasútvonal átépítését a kivitelező 2013. június 15-ére nem tudta befejezni, kétszer kellett a vágányzárat meghosszabbítani.
· A Balaton környéki nyári menetrendet a 40a (Budapest–Pusztaszabolcs) vasútvonalon keresztül kellett az előzőek miatt lebonyolítani, emiatt ez a vasútvonal túlterheltségét okozta.
· Szajol–Püspökladány vonalszakaszon az átépítés során, gyakori kábelvágások okoztak vonatkéséseket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!