Sport

2014.10.29. 17:19

Az egyik élmenő kiesett, a másik tarolt a Rallye Sprint Bajnokság szezonzáróján

A Magyarhertelend és Orfű közti szakaszon ért véget a hétvégén a Rallye Sprint Bajnokság. A hatfelvonásos szezont végül egy baranyai páros, ifj. Ranga László és Baumhakl Kornél nyerték meg.

Szakács Miklós (Dunántúli Napló)

A baranyai helyszín keretbe foglalta az évet. A Rallye Sprint mezőnye ugyanis még áprilisban éppen Orfűn rajtolt, majd október végén ugyanott búcsúzott el a 2014-es évtől. Igaz, a legutóbbi állomás sok újdonságot tartogatott a mezőny számára, hiszen ezúttal olyan útvonalakat alakítottak ki a szervezők, amelyek eddig ismeretlenek voltak mindenki számára.

Az sem csökkentette az érdeklődést a hétvége iránt, hogy ködben, esőben álltak a startvonalra szombat reggel hétkor az autók. Egyedül csak ifj. Ranga Lászlónak volt oka arra, hogy nyugodtan szemlélje az eseményeket. A baranyai „sprinter” ugyanis úgy kezelhette a kormányszerkezetet, hogy az összetett bajnoki címét már senki sem veszélyeztethette az utolsó verseny-hétvégén.

A hat gyorsasági szakaszból álló orfűi szezonzáró első két etapját a Sághy testvérpár nyerte meg. Később az idő is jobbra fordult, még a nap is kisütött, de ez az addig remekül autózó Szauer–Lehőcz duónak nem hozott szerencsét, hiszen feladni kényszerültek a versenyt. Az utolsó szakaszhoz érve Rangáék vezettek, de csak alig több mint egy másodperccel, így a hatodik gyorsasági döntött az első helyről. Itt szintén a Mitsubishit kormányzó Ranga–Baumhakl páros volt a legjobb, így az összetett bajnoki cím mellett a Grepton Rallye Sprint elnevezésű orfűi futam megnyeréséért járó NJI Kupát is elhódította. Sághyék lettek Orfűn a másodikak, míg a bronzérmet a Kálmánczi–Schmidt kettős szerezte meg.

Nyomni kell a gázt

A címvédőként induló ifj. Ranga László nyerte az idei Sprint bajnokságot is.

– Igazság szerint ez egy könnyen megszerzett elsőség volt – kezdte a pilóta. – Nem nagyképűségből mondom ezt, hanem azért, mert elképesztően jól működött a csapatunk az egész szezonban. Az első pár futamon remekeltünk, és bár a végére feljöttek ránk páran, így is nagy győzelem ez.

A „sprint” elnevezés nyilvánvalóan jelzi, hogy miről is van szó egy-egy ilyen hétvégén, de azért megkérdeztük Rangától, mi a különbség a „normál” Rallye bajnokság és e között.

– Valójában a kilométerek száma – mondta a bajnok. – Itt sokkal kevesebbet kell menni, viszont nincs pardon. Nyomni kell a gázt, még úgy is, hogy nem tudunk üzemi hőmérsékletű gumikkal közlekedni, hiszen nincs rá idő, hogy bemelegedjenek. Sokkal jobban is kell figyelni, könnyebb kicsúszni az útról.

Ha már gumik! Hány abronccsal lehet végigcsinálni egy futamot? Kell egyáltalán kereket cserélni?

– Sprintben nem jellemező a csere – árulta el Ranga. – Egy hosszabb versenyen viszont előfordul, hogy akár tizenkét garnitúrát is elhasználunk, hiszen egy gumi nagyjából negyven km-re van hitelesítve ilyen terhelés mellett, bár ez az időjárá függvényében lehet kevesebb is.

Spórolás, bügykölés, és már indulhatunk is

Ebben a sportágban a sprintversenyeket úgy is nevezik, mint a „nagyokhoz” vezető folyosó előszobája. Épp ezért lehet érdekes, vajon ki indulhat el a Rallye Sprint Bajnokságon?

– Kis túlzással akárki – mondta a sorozatot már tíz éve nagy sikerrel szervező Markó Tibor. – Persze úgy kell ezt érteni, hogy akárki, akinek az autója megfelel a biztonsági előírásoknak. Ha valaki bele akar kóstolni a versenybe, az az otthoni gépjárművét is át tudja alakítani. Persze ennek van egy viszonylag magas költsége, de megvalósítható.

Markó Tibor Balatonyi Árpáddal közösen dolgozta ki a sprint szakág országosan alkalmazott szabályrendszerét, ami alapján valóban bárki belevághat a kalandba.

– Van olyan kategóriánk is, ahol Trabantok indulnak – árulta el a szervező. – Nem ez a legolcsóbb sportág a világon, de egy kis megtakarítással fel lehet készülni egy sprintversenyre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!