Gazdaság

2014.11.01. 18:02

Ismét napirenden a sztrádaépítés, határig érhet az M6/M60 – amin tovább csökkent a forgalom

Folyamatban vannak az M6/M60-as autópályák továbbépítésének előkészületei, legkésőbb 2018-ig átadhatják a horvát határig vezető részeket – mondta a napokban a szaktárca államtitkára. A Pécs–Barcs közötti szakasz költségét 120–150 milliárdra becsülik.

Máté Balázs (Dunántúli Napló)

Egy képviselői kérdés kapcsán került ismét terítékre a Baranyán is átvezető, befejezetlensége és kihasználatlansága miatt (lásd mellékelt írásunkat) rengeteg kritikával illetett M6/M60-as autópálya meghosszabbításának ügye az Országgyűlésben a napokban. A szaktárca államtitkára, Fónagy János megerősítette: folyamatban van a Pécs és Barcs között a horvát határig vezető szakasz építésének előkészítése, ami 2018-ig, 120–150 milliárd forintból megépül.

Erre, valamint a Bóly és Ivándárda közötti huszonkét és fél kilométeres szakasz – szintén 2018-ig történő – megépítésére kormányhatározat is kötelezi a döntéshozókat.

A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás zajlik, a dokumentumok 2015 végéig kézben lehetnek. E tanulmány a beruházások előszobája, arra épülnek az engedélyeztetési folyamatok is.

Tovább csökkent a forgalom: ötezren használják

A közútkezelő társaság a közelmúltban tette közzé a 2013-ban elvégzett forgalomszámlálás feldolgozott adatait. Az M6-osra vonatkozó adatok egészen drámaiak, tavaly még kevesebben használták a sztrádát, mint 2012-ben. Két éve naponta átlagosan 8500 jármű koptatta az autópálya baranyai szakaszát, tavaly pedig már csak 5221. Ez más autópályák forgalmához viszonyítva (például a Budapestről Szegedre vezető M5-öst több mint ötvenezren használják naponta, de még a régi 6-os főutat is sokkal többen, naponta több mint tízezren veszik igénybe) édeskevés, lényegében értékelhetetlen.

AZ M6-os északabbra eső szakaszai ennél valamivel jobban kihasználtak, Tolna megyében a számláló 8257-nél állt meg tavaly, míg Fejér megyében 13 219-nél.

Ezermilliárd felett a 2020-ig szóló forrás

Az úgynevezett Integrált Közútfejlesztési Operatív Program teljes költségvetése 1034 milliárd forint. A nemzetközi közúti elérhetőség javítására 300 milliárd forint uniós támogatás nyerhető el, a vasúti és vízi elérhetőség javítására pedig 437 milliárd forint. Az elővárosi közlekedés fejlesztése érdekében 258 milliárd forint, az energiahatékonyság növelésére 39 milliárd forint vehető igénybe.

A Baranya megyét érintő beruházások költségeiről egyelőre kevés az információ, az első konkrétum ezzel kapcsolatban éppen Fónagy János államtitkár mostani parlamenti közlése volt, aki a Pécs–Barcs közötti sztrádaszakasz építését 120–150 milliárd közöttire „lőtte be”. Összehasonlításképp: az M6/M60-as sztráda építése Dunaújvárostól Pécsig 380 milliárd forintba került.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!