2014.11.21. 15:08
Magyarországot is érintené az új selyemút
Dr. Erdősi Ferenc az a kivételes tanár az egyetemen, akire úgy emlékeznek a diákok, hogy „Na, nekem ő még tartott előadást”. A professor emeritus idén életművéért megkapta a Magyar Érdemrend Tisztikeresztjét, a héten pedig a PTE Földrajzi Intézetének geo szaknapjain újra emlékezetes előadással jelentkezett.
Dr. Tóth József, a néhai rektor így fogalmazott egykor tanárkollégájáról: „Olyan földrajztudós, akinek a szakmai kutatásához kicsi ez az ország!” Nos, a szakember ezúttal is kilépett a Kárpát-medencéből, az új selyemútról, az Ázsiát Európával összekötő vasúti közlekedés tervezett és valós lehetőségeiről beszélt.
– Professzor úr, mettől meddig terjed a kutatási területe?
– Van néhány kollégám, akik úgy vélik, hogy a hazai földrajztudósok közül én rendelkezem a legnagyobb publikációs listával, a legtöbb kiadott szakkönyvvel. Elemeztem a városklímát, a városfejlődést, de az utóbbi évtizedekben közlekedésföldrajzzal foglalkozom. Abban is egyedülálló a pályafutásom, hogy természetföldrajzból kandidáltam, majd társadalomföldrajzból doktoráltam.
– Új selyemútról beszélt. Van ennek létjogosultsága? Hiszen a két földrész között a szállítás 96 százalékban a tengeren zajlik.
– Ez így igaz, de megduplázható a szárazföldi szállítás aránya, s dolgoznak is rajta immár negyedszázada. Csak egy példa, hogy miért: sokkal gyorsabb a vasút, a Transszibéria Expressz hét nap alatt teszi meg Vlagyivosztokból Európáig az utat. Ám az ukrán konfliktus hosszútávon jelent akadályt. Az igazi selyemút a TRACECA vasút projekt, amelynek szinte csak össze kellene kapcsolni az egyes szakaszait, ám geopolitikai tényezők hátráltatják a megoldást. Napjainkban Kína és Törökország érdekelt leginkább a megvalósulásában, s olyan erős az igény, hogy már vadonatúj vonalon gondolkodnak Közép-Ázsián, Iránon, Törökországon, a Balkánon és Magyarországon keresztül.
– Utazzunk egy kicsit hazai pályákon is! Baranya sokat várt az M6-os úttól, még sem hozott iparfejlesztést a térségbe.
– Az óráimon ezt előre jeleztem. Az autópálya ugyanis szükséges, de nem elégséges feltétele az iparfejlesztésnek. Másrészt a gazdaság leszálló ágában a világon bárhol hiába építenének autópályát, az semmin sem változtat.
– Nyolcvan évesen dolgozik még?
– Afrika közlekedéséről jelent meg 600 oldalas könyvem, most a Közel-Keletről készül hasonló elemzésem, s kiadás előtt áll Törökország gyors közlekedésfejlődését bemutató kötetem is.
Bányaipari technikumtól az egyetemi tanári címig
Dr. Erdősi Ferenc 1934-ben született Pécsett. 1956-ban szerzett földrajz-geológia szakos középiskolai tanári diplomát Szegeden, történelem tanárit pedig 1960-ban az ELTE-n. Tanított Pécsett, Marcaliban középiskolákban, bányaipari technikumban, a Pécsi Tanárképzőn, 1967-től az MTA Dunántúli Tudományos Intézetének kutatója. 1989-től tanít a PTE-n, 1993-tól egyetemi tanár. Széchenyi professzori ösztöndíjas, Baross Gábor-díjas, megjelent több mint 300 publikációja és 12 önálló könyve. Felesége, Margit a PTE TTK Kémia Tanszékéről adjunktusként ment nyugdíjba, két fiuk, Ferenc (50) vállalkozó, Péter (45) informatikus és öt unokájuk van.