Közélet

2014.11.27. 16:56

Itt a vadbalesetek szezonja: téli lakhelyükre vonulnak az állatok

Ahol sok az erdő, ott sok a vad is – mint például a megyében. Az állatok ráadásul élelem és búvóhely reményében megindultak vissza a fák közé, keresztezve útjukat a szintén hazafelé igyekvő emberekével.

Katus Eszter (Dunántúli Napló)

Úgy tűnik, mintha az elmúlt időben több vad lenne az utak mentén. A Mecsekerdő Zrt.-nél kérdésünkre elmondták, annak, hogy nagyobb számban észlelünk vadat az úton, főként az az oka, hogy egyre korábban van sötét, így a vadon élő állatok is előbb (tehát nem az esti, hanem a késő délutáni órákban) indulnak útnak. A forgalom pedig ekkor még jelentős. A mozgás oka abban is keresendő, hogy a kukoricát, napraforgót, ahol a vad szívesen rejtőzködik, már mindenhol betakarították, így az állatok új lakhelyet és élelmet keresve visszatérnek az erdőbe. A vonulás útvonala pedig gyakran keresztezi a közutakat. Végül, de nem utolsósorban, megkezdődtek a társas vadászatok is, amelyek eredményeképp nappal is mozgásban lehetnek az állatok, és a terelt vad az útra is kifuthat. Éjjel inkább az élelemkeresés a fő mozgatórugó.

A vadászati szakemberek azt tanácsolják, a vadveszélyre figyelmeztető táblákkal jelzett útszakaszokon vezessünk lassabban, óvatosabban. Érdemes az út melletti bozótos, fás részeket is figyelni, hiszen az állatok szeme csillog az autók lámpáinak fényében. Így időben fékezve nagyobb eséllyel kerülhetjük el a baleseteket.

Jó tanács: megelőzés, baj esetén fékezés!

Mivel egy-egy nagyobb állattal való ütközés során nemcsak az autó, de az utasok is megsérülhetnek, erdősávok mellett érdemes a legfeljebb megengedett sebességnél lassabban haladni, és arra törekedni, hogy semmi se terelje el a vezető figyelmét. A megfelelő követési távolságot is érdemes betartani. Az őzek, szarvasok jellemzően csapatostul járnak, ezért azután sem szabad gyorsítani, miután egy áthaladt az úton, hiszen követhetik őt a társai.

Magyarországon évente több ezer állatot ütnek el, de Németországban is sok az ilyen eset, ezért ott több tesztet is végeztek a balesetek modellezésére. Ezek szerint, ha a kormányt félrerántjuk, frontálisan ütközhetünk, vagy az útszéli árokban, fák között végezhetjük. Ha viszont egyszerűen csak beletaposunk a fékbe, és szorosan markoljuk a kormányt, akkor jó eséllyel „csak” az autó lesz totálkáros, és komolyabb sérülés nélkül megúszhatjuk.

Csattanás után

Alapszabály, hogy minden vadbalesethez rendőrt kell hívni, akkor is, ha a kocsiban ülők közül nem sérült meg senki. A helyszínen felvett jegyzőkönyvnek ugyanis döntő jelentősége lehet egy kártérítési vitában. Érdemes saját fényképeket is készítenünk.

A rendőrök egyébként nemcsak a helyszíni szemlét végzik el, de segítenek az illetékes vadásztársaság értesítésében is. Ez az autósnak és a vadászatra jogosult szervezetnek is érdeke, mivel gyakran terelődik polgári peres útra a két fél közötti eljárás. A rendőrség által felvett adatok megkönnyítik annak bizonyítását, hogy melyikük vétkes. Abban az esetben, ha nem bizonyosodik be valamelyik fél szabálytalansága (tehát mindenki mindent betartott), akkor mindkettőjüknek viselnie kell a károkat. Jogi útra általában csak akkor terelődik az ügy, ha az autóban nagyobb kár keletkezett. A pereskedés ugyanis sokszor többe kerül, mint a gépkocsi javíttatása.

Az viszont senkinek sem javasolt, hogy egy esetleges gázolás után az autóban keletkezett kárt az elütött vad elszállításával akarja kompenzálni, ez ugyanis vagyon elleni bűncselekménynek, vagyis lopásnak minősül. Az állatok értéke pedig jóval több is lehet, mint gondolnánk: a fácántól a szarvasig ugyanis 10 ezer forinttól 4 millió forintig terjed a jószágok eltulajdonítása miatt okozott kár.

Címkék#Pécs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!