Közélet

2015.03.17. 20:18

Elmaradhat a buszos sztrájk, megegyezés születhet

A Dunántúli Napló úgy értesült, hogy teljesül a bérfejlesztés, így elmaradhat a sztrájk. Hétfőn ülnek asztalhoz a felek.

Kaszás Endre (Dunántúli Napló)

Frissítés: Megegyezés a láthatáron, nem lesz sztrájk?

Mint Dobi Istvántól, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet vezetőjétől csütörtökön délben megtudtuk, a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt-től ma kapott levélben arról tájékoztatták, hogy három pontba szedve teljesül az 5,2 százalékos bérfejlesztés. Hétfőn ülnek tárgyalóasztalhoz, amennyiben aláírják a megállapodást, akkor nem lesz sztrájk.

A fenti bérfejlesztés minden volán-dolgozóra vonatkozik, nem csak a Szolidaritás szakszervezet dolgozóira.

A buszos cég közleménye:

Megállapodás született a Volán társaságcsoport munkavállalóinak 2015. évi bérfejlesztéséről

A megállapodás hatályba lépését követően továbbra is biztosítható az alágazatban a munkabéke, azaz az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás menetrend szerinti ellátása. Az egyezség kiterjed a bér és béren kívüli juttatások/cafeteria területére is.

A megállapodást a reprezentatív szakszervezeteken túl, a tárgyalásokon végig részt vevő érdekképviseletek is támogatják.

A Volán társaságok integrációja révén létrejött Közlekedési Központok több mint 18.000 munkavállalót foglalkoztatnak, akik számára kiemelt jelentőséggel bír a felek közötti konszenzus.

A megegyezés alapján a keresetfejlesztéshez szükséges forrásokat a munkáltatók nem létszámcsökkentés révén teremtik elő, így az a keresetek növelése mellett a munkahelyek megőrzését is biztosítja.

Korábban írtuk:

Hétfőn még nem született egyezség a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt.-nél lefolytatott legutóbbi bértárgyaláson sem, ezért a megállapodás hiányában a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet arra kérte a munkáltatót, hogy tájékoztassa az utazóközönséget a várható munkabeszüntetésről, és az annak keretében törölt járatokról.

Mint Dobi Istvántól, az érdekképviselet veztőjétől megtudtuk, a munkáltató kedden 2,4 százalékos béremelési javaslattal állt elő – ez 1,8 százalékos bérfejlesztésből és egy egyszeri 30 ezer forintos juttatásból állnak –, míg a Szolidaritás 5,2 százalékot kért. A legelső tanácskozáson még 6,5 százalékban jelölték meg igényüket az érdekvédők, ebből mérsékelték követelésüket.

– Mivel nem közeledtek az álláspontok, a sztrájk elkerülhetetlennek tűnik. Erre a jövő hétfői üzemkezdéstől a pénteki üzemzárásig kerülhet sor Somogyban, Tolnában és Baranyában – tájékoztatta lapunkat Dobi István, a SZAKSZ elnöke. (A pécsi helyi tömegközlekedést ez nem érinti, hiszen azt más cég, a Tüke Busz működteti)
Az érintett dolgozók átlag 90–130 ezer forint közötti nettót keresnek, függően a munkaszervezéstől, éjszakai, hétvégi pótlékoktól. Tavaly 2,8 százalékos bérfejlesztés volt, de a szakszervezet álláspontja szerint az alacsony infláció mellett is romlottak a megélhetési viszonyok.


 

A járatok 10 százaléka maradhat ki – Még nyer is rajta a cég?

A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt.-nél egyelőre hiába érdeklődtünk arról, hogy a sztrájk Baranya megyében, illetőleg a régióban pontosan mely járatokat érint, a cég várhatóan közleményben tájékoztat majd a részletekről az elkövetkező napokban.
Dobi István ugyanakkor arról számolt be, hogy az elégséges szolgáltatásról már korábban – a sztrájk lehetőségének első felmerülésekor – megállapodtak a felek. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta: naponta több mint 5000 járat közlekedik a régióban, a munkabeszüntetés alatt ennek mintegy 10 százaléka nem vesz részt majd a forgalomban.

Az érdekképviselet kalkulációja szerint a megállapodás értelmében hétfőn várhatóan 238 járat marad ki, a hét többi napján átlag 554. Az azonban, hogy melyek lesznek ezek a járatok, egyelőre még nem láthatók. Dobi István szerint a hatályos, egymásra épülő jogszabályok miatt rendkívül szűk a sztrájkkal kapcsolatos mozgásterük. S mivel az érdekképviselet által indokoltnak látottnál lényegesen kevesebb busz marad ki a közlekedésből, ezért szerintük nemhogy tetemes veszteséget, hanem egyes – különösen az alacsony kihasználtságú járatok esetében – akár még némi megtakarítást is hozhat a leállás a cégnek.

Havonta öt nap

Mint annak idején megírtuk, az ugyancsak a buszos tömegközlekedésben dolgozókat tömörítő többi ágazati szakszervezet február közepén már elfogadta a Volán-közösség, illetve a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. 2,4 százalékos bérfejlesztési ajánlatát – a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet egyedüli érdekképviseletként folytatja a bérharcot. A munkavállalók érdekeiért folytatott következetes küzdelmükre utalva Dobi István elnök rámutatott: azt szeretnék mindenképpen elérni, hogy legalább annyival emelkedjen az autóbusz-közlekedési vállalatnál dolgozók bére, mint a MÁV-nál, ahol átlag 3,4 százalékos emelésről döntöttek a közelmúltban. Céljaik megvalósítása érdekében a munkabeszüntetést – havonta ismételt öt-öt napos leállásokkal – egészen addig folytatják, amíg nem sikerül megállapodniuk a legfontosabb bérkérdésekben a munkáltatók képviselőivel.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!