2015.03.21. 14:46
Száz busz jöhet Hollandiából
Ha a pécsi közgyűlés megszavazza a Tüke Busz Zrt. 3,5 milliárdos hitelfelvételét, még tavasszal mintegy száz jó állapotú, hétéves autóbuszt vásárolhat a cég.
Minden korábbinál nagyobb lendületet vehet a pécsi buszcsereprogram. Az önkormányzat már korábban hozzájárult ahhoz, hogy a Tüke Busz 3,5 milliárdos hitel felvételét készítse elő, amiből mintegy száz használt, de jó állapotú buszt vásárolnának. Mindkét ügylet sínen van, amennyiben a közgyűlés jövő heti ülésén jóváhagyja a hitelfelvételt, a buszpark kétharmadát lecserélhetik.
Mindezzel több probléma is megoldódhat: tovább csökken a Pécsett futó buszok átlagéletkora, üzemeltetésük olcsóbb lesz, s nem utolsósorban a Tüke Busz már saját és nem bérelt járműveket használhat. Ez utóbbi azért is különösen fontos, mert a NAV bármikor eladhatja a most használt, a Pécsi Közlekedési Zrt.-től (PK) bérelt buszokat, ami a buszközlekedés leállását jelentené.
– Arra tettünk ígéretet, hogy a Tüke Busz által használt járművek a város tulajdonába kerülnek – mondta Csizi Péter, Pécs egyik országgyűlési képviselője –, hiszen valóban Damoklesz kardjaként lebegett felettünk a bérelt buszok elárverezésének lehetősége. Másrészről az is a célok között szerepelt, hogy jelentősen csökkentsük a buszpark átlagéletkorát, ami a vásárlással szintén teljesülhet.
A buszok Hollandiából érkeznek, többségük szóló. A járművek átlagosan hétévesek, jó állapotúak, a gyártó végezte a szervizelésüket. A korábban forgalomba állított buszokhoz hasonlóan eozinzöld színűek lesznek.
A már említett végrehajtási eljárás érintheti a kertvárosi és az uránvárosi pályaudvart is, amelyek részben, illetve egészben szintén a PK tulajdonában vannak.
Ezzel a helyzettel kapcsolatban Girán János, Pécs alpolgármestere azt mondta lapunknak, az önkormányzat mindent elkövet azért, hogy az eljárás során majd a két ingatlan a város tulajdonába kerüljön.
Ez történt eddig
A buszcsereprogram két éve indult. 2013-ban hitelből 15 darab szólóautóbuszt vásárolt a Tüke Busz, 2014-ben öt új csuklós járművet. Mellettük további húsz autóbuszt béreltek két éve, ezeket tavaly óta lízingeli a cég. A program tavaly is folyatódott, annak során összesen négy midibuszt vásárolt a társaság, valamint tizenhármat bérelt. Mindezek alapján a Tüke Busz Zrt. jelenleg huszonnégy saját tulajdonú, húsz lízingelt, valamint tizennégy bérelt, a PK Zrt.-től független autóbusszal rendelkezik.
1,5 milliárdos büntetés
A szóban forgó, jelentős problémát okozó, s ma is hízó adótartozás az elhíresült buszeladási ügylet miatt keletkezett: a PK buszait egy kézzel írt számlával 2009 januárjában 2,4 milliárdért eladták a PK Busrent Kft.-nek, majd a cégtől visszabérelte a PK.
Az adóhivatal a buszkiszervezés kapcsán 1,5 milliárdra büntette a PK-t, a bérelt eszközökre (a buszokra), valamint a két pályaudvarra elidegenítési és terhelési tilalmat jegyzett be, majd tavaly megindult a most is tartó felszámolási eljárás.