Közélet

2015.05.29. 11:44

Százhatvannal jár majd a vonat?

Hamarosan átadják a felújított pécsi főpályaudvart, ám az még bizonytalan, a tervezett vasúti pályafelújítás után mikortól és mennyivel csökkenhet a menetidő Pécs és Budapest között.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

Nem valósul meg a 2020-ig szóló uniós költségvetési ciklusban a Pécs–Budapest vasútvonalon a várt nagy, átfogó vasúti pályafelújítás, erről értesült lapunk. Pedig ezzel jelentősen csökkenne a menetidő, emellett erről legalább tizenöt éve beszélnek politikusok, illetve a MÁV illetékesei. A kultúrára és turizmusra, illetve az egyetemre erősen építő Pécsnek kiemelten fontos a vasúti összeköttetés. Érzékeltetésül: a mai háromórás menetidő az IC-k indulásakor 2,5 órás volt.

A MÁV Zrt.-nél viszont úgy vélik, Pécs nem maradt ki a fejlesztésekből. Ismeretes ugyanis, hogy jelenleg folyik, s lassan be is fejeződik a pécsi főpályaudvar épületének teljes körű, műemléki felújítása. Uniós finanszírozással pedig készül a Pusztaszabolcs–Dombóvár–Gyékényes és a Dombóvár–Pécs–Magyarbóly szakaszok fejlesztésének részletes megvalósíthatósági tanulmányterve a későbbi, akár 2020-ig szóló, teljes átépítésekre vonatkozóan.

A Pusztaszabolcs–Dombóvár és a Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes szakaszokon a tengelyterhelést emelnék, a menetbiztonságot növelnék, és megszüntetnék a lassújeleket, minek eredményeként „várhatóan csökkenni fog a menetidő”. A Budapest–Pécs vonalon átépülhet a Kelenföld–Százhalombatta és a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonalszakasz, így ott óránkénti 120–160 kilométerre emelkedik a pályasebesség.

Páva Zsolt pécsi polgármestert és Csizi Péter parlamenti képviselőt is arról kérdeztük, lobbiztak-e a vasúti fejlesztésért. Azt írták, Pécs a következő években a munkahelyteremtésre, a gazdaság megerősítésére koncentrál, ezért folyamatosan egyeztetnek a kormánnyal Pécs megközelíthetőségének javítása érdekében, például az autópályák fejlesztéséért. Hozzátették: a vasúti közlekedést tekintve sok évtizedes elmaradások vannak, ezért örülnek annak, hogy idén megújul a főpályaudvar, a további fejlesztésekről pedig konkrétumok esetén később tájékoztatnak.

Szebbek lesznek a kocsik

Rákérdeztünk arra is a vasúttársaságnál, mi az oka annak, hogy például a fővárosi elővárosi közlekedésben és több más nagyvárost érintve jóval modernebb vonatszerelvények közlekednek, mint Pécsett és Baranyában. Illetve azt is tudakoltuk, hogy például a Pécs–Villány vonalat tervezik-e fejleszteni, ami biztosan indokolt lenne.

Azt válaszolták, hogy a Pécs–Villány szakasz része a Dombóvár–Pécs–Magyarbóly szakasz fejlesztésének, a távolsági forgalom járműparkjának megújítása pedig kiemelt fontosságú a MÁV-START számára. A távolsági személy- és gyorsvonatokban ezért egyre több felújított, korszerűsített személykocsit soroz be a MÁV-START, közölte a társaság. A Baranyában is nagy darabszámban közlekedő volt német (halberstadti) kocsik felújítását is tervezi a vasúttársaság, amelynek során az utastér, az ajtók, a járművek forgóvázai, fékrendszere korszerűsödik.

Lassabban mennek, de jóval többen

A ‘90-es évek óta a menetidő elsődlegesen a pálya kedvezőtlenebb állapota miatt nőtt meg, másodlagosan pedig az egyvágányú pályán a vonatsűrűség növekedése okoz lassulást, így szól a MÁV Zrt. magyarázata arra, hogy miért is nőtt meg jelentősen a menetidő Pécs és Budapest között.

Hangsúlyozták, hogy ez a helyzet országos összehasonlításban is kedvezőtlen, ezért javasolták az országos közlekedésfejlesztési stratégiák elkészítésekor a Budapest és Pécs közötti vasúti pálya korszerűsítését. Majd azt emelték ki, hogy a menetidőn túl van egy másik tényező is, ami viszont kedvezően alakult, mégpedig az eljutási lehetőségek gyakorisága.

Mint a vasúttársaság közölte, immár kiszámítható, kétórás ütemű menetrendben indítják a vonatokat, s így a járatsűrűség az IC-k bevezetése óta a kétszeresére nőtt, ami az eljutást rugalmasabban tervezhetővé teszi.

Minden harmadik hallgató vonattal jön

– Az egyetem nem ismeri az ez idő szerinti vasúti fejlesztési elképzeléseket. Számunkra – és nyilván a régió és a város számára is – a megfelelő minőségű Pécs-Budapest vasúti összeköttetés több szempontból is alapvető jelentőségű – válaszolta a Dunántúli Napló megkeresésére Berke Gyula, a Pécsi Tudományegyetem rektor-helyettese.
Elmondta azt is, hogy a hallgatóiknak mintegy harmada a vasútvonallal érintett térségből származik, de a hazai és nemzetközi tudományos-szakmai rendezvények szervezése tekintetében is lényeges ez a kérdés számukra. Tavaly az egyik InterCity járatot a MÁV-val kötött együttműködési megállapodás alapján nevezték el PTE IC-nek. Ők ezzel is egyértelművé tették, hogy fontos számukra a vasúti közlekedés, és azon keresztül az ország többi nagyvárosával való összeköttetés, amit minden lehetséges fórumon meg is fogalmaznak, nyilatkozta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!