Közélet

2016.06.04. 17:02

Miért voltak drágábbak a holland Volvók?

Egy közvetítő cég közreműködésével vásárolta meg a 115 használt Volvo-buszt Pécs, írja a Népszabadság. Az ügylet 700 millióval többe került, mintha a buszok eredeti gazdájától vették volna a járműveket. A Tüke Busznál hangsúlyozzák, az adás-vétel jogszerű volt, az önkormányzat egyelőre nem nyilatkozott.

Népszabadság, Babos Attila (Dunántúli Napló)

Az elérhetőnél jóval, minimum 700 millió forinttal drágábban vásárolta meg a használt holland Volvo-buszokat a pécsi önkormányzat közösségi közlekedési cége, a Tüke Busz Zrt. a Népszabadság információja szerint.

Olvasóink emlékezhetnek, Pécs a járműcsereprogramban legutóbb 3,5 milliárd forintért vett, és állított forgalomba 115 használt, Hollandiából behozott Volvo-buszt.

A Népszabadság cikkében emlékeztetnek arra, hogy a Tüke Busz által kiírt közbeszerzésen a holland Bus&Coach Trade BV nevű cég egyedüliként indult, egy átlagban nyolcéves járműveket felvonultató Volvo-flottával, ezt a céget hirdették ki győztesnek.

Megemlítik, hogy a 2014 decemberében a Volvo Hungária Kft. vezetője levélben tájékoztatta a Tüke Busz akkori fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt, hogy Hollandiában eladásra vár a Volvo-flotta. Azt vásárolta meg Pécs 2015 áprilisában, az ár viszont, a Népszabadság információi szerint, nagyon is különbözött. Úgy tudják a lapnál – és ezt a Tüke kérdésükre nem cáfolta –, hogy a szólóbuszokat 18 ezer 770, a csuklósokat 19 ezer 550 euróval drágábban vették meg, mint amennyiért a Volvo Hungária Kft. által jelzett holland cégnél, a buszok eredeti gazdájánál kínálták. Összességében 700 millió forinttal lehett volna emiatt olcsóbban megvásárolni a flottát, ha a Volvo magyarországi cége által ajánlott hollandiai eladótól veszi meg a Tüke Busz a járműveket.

Igaz, az eredeti, levélben jelzett ajánlat nem tartalmazta a flotta beszállításának költségét, valamint a buszok a Tüke által igényelt kisebb átalakításának árát, ám még ezeket számítva is nagy a különbség.

A Népszabadság azt a kérdést teszi fel, hogy ha a Tüke Busz Zrt. vezetése és Pécs irányítói tudták, hogy olcsóbban is beszerezhető a flotta, akkor miért nem nyilvánították eredménytelennek a pályázatot, erre ugyanis szerintük lett volna mód, ismerve a Volvo által ajánlott flotta 2,8 milliárdos árát.

Érdekes és különös is, hogy a Bus & Coach korábban is üzletelt már a Tükével, a pécsi cég tőlük bérelt és vásárolt buszokat. Megkerülhetetlen kérdés a lap szerint, hogy a holland Bus & ­Coach-nál vajpon honnan tudták, hogy meg kell szerezniük a Volvo-flotta továbbértékesítési jogát, mert arra lesz egy biztos vevő, esetünkben a pécsi Tüke Busz Zrt.

A buszbeszerzésben meghatározó szerepet játszó akkori vezérigazgató-helyettes, Paiger István a Népszabadság kérdésére azt mondta, ő sem tudja, hogy a közbeszerzés végső nyertese milyen információk alapján szerezte meg éppen azt a flottát, amely a Tükének kellett, s hogy miért nem indult a pályázaton a flotta eredeti gazdája.

Megemlítik azt is, hogy Paiger családjának cége, az Autópark 2010 Kft. volt az, amely behozta a buszokat, és Paiger vette át a járműveket a Tüke képviseletében, külső szakértőként, tanácsadóként. A szállításért a Bus & Coach fizette az Autóparkot, a meózásért pedig a Tüke Paigert. Vagyis Paiger dolgozott a vevőnek, családjának cége pedig az eladónak.



Írnak arról is, hogy a közbeszerzési kiírásban csupán 5 milliméter profilmélységű gumit várt el a Tüke Busz Zrt. a nyertestől, emiatt a gumikat szinte azonnal le kellett cserélnie a pécsi cégnek, ami százmillió forint nagyságrendű kiadást jelentett. A lap információja szerint az új gumikat – közbeszerzés nélkül – egy olyan kft. pécsi telepétől vásárolták, ahol a Tüke üzemeltetésért felelős igazgatójának a rokonai dolgoznak.

A Dunántúli Napló szombaton reggel több kérdést is eljuttatott a városvezetéshez, a városháza azonban egyelőre nem kívánt válaszolni lapunknak, helyettük a Tüke Busztól érkezett reakció. Egyebek mellett azt is megkérdeztük, hogy miért olyan alacsony profilmélységre írtak ki közbeszerzést, hogy már cserélni kellett a gumikat, nem értékelik-e ezt úgy, hogy 100 millióval drágábban vették meg a buszokat. Arra is rákérdeztünk, hogy mennyi lehet a valódi eltérés az eredeti flottaár és a végső vételár közt, ugyanis a Dunántúli Napló információi szerint a 2,8 milliárd forintos ár tíz busszal többről szólt, mint amennyit végül Pécs megvásárolt, ennyi járművet azonban elvittek a Tüke Busz elől, egy másik magyar város közlekedési cége szemezgetett az eredeti flottából.  Arra is rákérdeztünk, etikusnak érzik-e, hogy a volt vezérigazgató-helyettes, majd megbízott vezető családi cége szerepet vállalt a buszok behozatalában.

A Tüke Busz Zrt.-től annyit írtak, lapunknak, hogy a cég minden jogszabálynak megfelelve, az Európai Unió összes országából kért és várt ajánlatokat a buszok beszerzésével kapcsolatban. Éppen ezért uniós értékhatár szerinti nyílt közbeszerzési eljárást írtak ki, amely az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent. Tették ezt mindazért, hogy a beszerzési szándékunk mindenki számára nyilvánvaló legyen.

A buszbeszerzés költsége nemcsak a járművek darabonkénti árának összegét foglalja magában, hanem az autóbuszok beszállítását, az ablaküvegek nyitható típusúra történő cseréjét, valamint a magyarországi jogszabályi előírások alapján szükséges átalakításokat és a forgalomba helyezés – összesen több százmillió forintos – költségeit is.

Fontos megjegyezni szerintük azt is, hogy a Népszabadság cikkében említett első ajánlati ár, valamint a teljesítés időpontja között romlott a forint az euróhoz képest. Egy euró 14 forinttal ért többet a vétel időpontjában, mint korábban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!