Hírek

2005.11.02. 00:00

Monet kedvenc modellje volt

Modell, szerető, két fiúgyermek anyja. Senkit sem festett le annyiszor Claude Monet, mint őt. A hölgy nem más, mint Camille Doncieux.

Farkas C.

A vonzó, intelligens, sötét hajú, varázslatos szemű, 18 éves modell megbabonázta a hét évvel idősebb művészt. Festette őt zöld ruhában, virágzó kertben, strandon és halottas ágyban is. A vonzalom nem volt egyoldalú. A tehetős családban felnőtt lány fülig beleszeretett az anyagi gondokkal küszködő festőbe.

Monet kezdeti sikereit azonban nem követte anyagi elismerés. Továbbra is nyomorban élt Camille-lal, aki 1867-ben megszülte első fiukat, Jeant. Ám a lány jómódú családja megunta a vég nélküli pénzügyi támogatást. Megszűnt az apanázs, így a festő és szerelme kénytelen volt egyik napról a másikra élni. Arsene Houssaye, a Művész című lap főszerkesztője megvette a „Nő zöld ruhában” című festményét 800 frankért. A „Nők a kertben” című alkotását – Camille volt a modell – a Szalon visszautasította. Három évvel később, 1870-ben szerény anyagi háttere ellenére Monet feleségül vette kedvesét.

Tovább ontotta a tengerpartos, virágos-kertes, erdős festményeket Camille-ról, aki 1877-ben szülte második fiukat, Michelt. A szülést követően azonban egészségügyi állapota megromlott, elhatalmasodott rajta a tüdőbaj. A „Camille egy csokor ibolyával” című festmény volt életében az utolsó róla készült mű. 1879-ben, 32 éves korában bekövetkező halála mély depresszióba taszította az impresszionista festőt. A „Camille a halottas ágyban” című, utolsó munkája a mély benyomást keltő portréi közé tartozik.

Monet a Camille-festményekkel a párizsi művészeti élet állandó főszereplőjévé tette egyszerre elegáns és kacér modelljét. Miben rejlett ezeknek a portréknak a sikere? Sylvie Patin, a párizsi Orsay múzeum művészettörténésze ezt a következővel magyarázza: Monet képein az egyszerű pózok, a mindennapi jelenetek megmintázására törekedett, nem pedig klasszikus portrékat akart festeni.

A brémaiak remek ötlete

A város műcsarnokának vezetősége gondolt egy nagyot, és összegyűjtötték az impresszionisták női portréit, elsősorban a Camille-képeket. A nem mindennapi eseményre a washingtoni nemzeti galéria, a Los Angeles-i Getty és a New York-i Guggenheim múzeum adta kölcsön a festményeket. A kiállítást 2006. február 26-áig láthatja a közönség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!