Közélet

2006.02.13. 10:00

Néha még megtörik a zöldhullám

Pécs | Az autósok egy része szerint „valami baj van” a zöldhullámmal Pécsett, mert a kereszteződések egy részében nem lehet átjutni a szabad jelzés ideje alatt. A gyalogosok ugyancsak háborognak, szerintük nem képesek futásban felvenni a versenyt a lámpaváltásokkal.

Máté Balázs - Dunántúli Napló

Mikor november végén átadták az új, szupertechnikával működő forgalomirányító-központot, a „mezei” autósok azt hihették, mostantól folyamatossá válhat a forgalom a Pécs hosszanti tengelyét átszelő 6-os úton. Ez azonban nem minden esetben jött be.
Ládonyi Ákos, a rendszert irányító közútkezelő társaság forgalomtechnikai mérnöke kapásból elismeri, hogy a Budai vám és a Mohácsi út közötti öt jelzőlámpával vannak problémák. Azokat egyelőre még nem kötötték rá az új rendszerre, így nem tudnak működésükbe a közlekedési helyzettől függően beavatkozni. Mindez azt jelenti, hogy két csomóponttál valóban megszakadhat a zöld jelzés, és meg kell állniuk az autósoknak. A helyzet néhány héten belül változhat, mert a szóban forgó szakaszt is rákapcsolják az új irányítási rendszerre.
Ugyancsak sok kifogás érkezik a Zsolnay-dombot illetően, a panaszosok szerint a város belseje felé haladva nem lehet átérni a zöldön. Ezzel kapcsolatban Ládonyi Ákos azt mondja, szerintük ott nincs gond. Felhívja azonban arra is a figyelmet, korántsem mindegy, hogy melyik irányból érkezünk a zöldhullámba, és az sem, hogy a zöld jelzés kezdetén, avagy a végén „kapcsolódunk”.
A szakember szerint mindettől függetlenül az az ilyen jellegű panaszok oka, hogy az autók sebességmérő-berendezése nem a valós értékeket mutatják, hanem annál mintegy tíz százalékkal kevesebbet. A forgalomirányító lámpák viszont a valós sebességhez viszonyítva vannak beállítva. Ennek pedig az a következménye, hogyha óra szerint ötvennel megyünk, a valóságban ez negyven-egykettő, így törvényszerű, hogy előbb-utóbb pirosat kapunk. Ládonyi Ákos szerint ez egyben magyarázat arra is, miért kell – óra szerint – mondjuk hatvannal menni ahhoz, hogy utolérjük a zöldeket. (Fontos információ lehet, hogy a rendőrségi traffipaxok is a valós sebességet mérik.)
Szintén többen kifogásolták a buszpályaudvarral szembeni, zebrás csomópont beállítását is. Ládonyi Ákos szerint ott jól működik az irányítás, ennek ellenére azonban megígérte, ellenőrzik a forgalom zavartalanságát.
A közlekedők szerint az is gondot okoz, hogy a Felsőmalom utcai csomópontból a Zsolnay út felé csak egy sávból lehet jobbra kanyarodni, a korábbi kettő helyett. Ráadásul, talán a megszokás miatt sokan még a középső sávból is kanyarodni szeretnének, holott csak egyenesen lehet tovább menni, s emiatt többször kisebb torlódás alakul ki. A szakember úgy véli, arról nem tehetnek, hogy vannak, akik nem veszik figyelembe a jelzéseket. Szerinte elég az egy kanyarodósáv, mert a Somogyi-Bacsó kétsávos elkerülő megnyitása után amúgy is csökkent a forgalom a kérdéses kereszteződésben.
Ugyanakkor szerinte is adódnak nehézségek a szóban forgó elkerülő Zsolnay utat elérő lámpáinál. Ott ugyanis szinte biztos, hogy a második kereszteződésben pirosat kap a harmadik-negyedik autós, ám egyelőre forgalomszervezési okokból nincs jobb megoldás. 

Meg kell szegnünk a KRESZ-t

„A zebrákon a versenyfutást az idővel nem mi, gyalogosok nyerjük, hanem a lámpák, mivel még az út közepéig sem értünk, és máris pirosak, például az Árkádnál.”

„Ahhoz hogy utolérjük a zöldhullámot, meg kell szegnünk a KRESZ-t, legalább hatvannal kell mennünk.”

„A Somogyi-Bacsóról nem lehet egy lámpaváltás alatt kijutni semelyik irányban sem.”

„Rendben van az új csomópont a Tescónál, örülünk, hogy nem kell már a régi síneken sem átzötyögnünk, és Komló felé is könnyebb elkanyarodni, de az nem frankó, hogy a Mohácsi út utántól behal a zöldhullám!”

(Válogatás a Dunántúli Napló olvasóitól érkezett panaszokból)

Másodpercre kiszámolták a zöldidőt

Ládonyi Ákos úgy véli, nem jogosak azok a panaszok, amelyek szerint túl rövid idejük van a gyalogosoknak arra, hogy átmenjenek az utakon. A lámpákat beállításánál azt vették alapul, hogy egy átlagos ember egy másodperc alatt másfél métert tesz meg, ebből számították ki, hogy mennyi az elégséges zöldidő. Ettől függetlenül az irányítók még rá is számoltak, vagyis, ha a lámpák pirosra is váltanak, nem jönnek azonnal a kocsik. Ugyanakkor Ládonyi Ákos arra is felhívta a figyelmet, hogy azok, akik az átlagosnál lassabbak, rögtön a zöld jelzésre induljanak el.

„Ahhoz hogy utolérjük a zöldhullámot, meg kell szegnünk a KRESZ-t, legalább hatvannal kell mennünk.”

„A Somogyi-Bacsóról nem lehet egy lámpaváltás alatt kijutni semelyik irányban sem.”

„Rendben van az új csomópont a Tescónál, örülünk, hogy nem kell már a régi síneken sem átzötyögnünk, és Komló felé is könnyebb elkanyarodni, de az nem frankó, hogy a Mohácsi út utántól behal a zöldhullám!”

(Válogatás a Dunántúli Napló olvasóitól érkezett panaszokból) Másodpercre kiszámolták a zöldidőt Ládonyi Ákos úgy véli, nem jogosak azok a panaszok, amelyek szerint túl rövid idejük van a gyalogosoknak arra, hogy átmenjenek az utakon. A lámpákat beállításánál azt vették alapul, hogy egy átlagos ember egy másodperc alatt másfél métert tesz meg, ebből számították ki, hogy mennyi az elégséges zöldidő. Ettől függetlenül az irányítók még rá is számoltak, vagyis, ha a lámpák pirosra is váltanak, nem jönnek azonnal a kocsik. Ugyanakkor Ládonyi Ákos arra is felhívta a figyelmet, hogy azok, akik az átlagosnál lassabbak, rögtön a zöld jelzésre induljanak el. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!