Egyéb

2006.02.21. 16:52

Árufuvaros és személyszállító

Léteznek szakmák, melyekben a munkavállaló pihentsége mindennél fontosabb. Ilyen például a szállítmányozás, ahol a sofőr fáradtsága nemcsak bevételkiesést, hanem rosszabb esetben balesetet okozhat.

Forrás: Autó Motor

Ezt szerette volna elkerülni a Volkswagen, amikor megalkotta a Caddy DSG-t. Az új konstrukció kompromisszumos megoldás, hiszen az automata váltók kényelmét igyekszik ötvözni, a manuális kapcsolási rendszer takarékosságával és dinamizmusával. Fogyasztásnövelő hatásuk miatt ugyanis az automata váltók elterjedése eddig korlátozott volt, főleg a haszonjárművek között. A hagyományos, hidrodinamikus nyomatékelosztók többsége lassú és alaposan megemeli a motor étvágyát. A szállításból élő cégek többsége ezért csak indokolt esetben részesítik előnyben ezt a megoldást. Pedig tény, hogy az egész napos pedálnyomkodás végére a gépkocsivezetők figyelme alaposan lankad, ilyenkor történik a legtöbb koccanás. Egy átlagos városi munkanapon az autóban legalább kétezerszer kell kinyomni a kuplungot, ami bizony felér egy szolidabb edzéssel.

A VW mérnökei elébe mentek a problémának. A DSG-vel (Direct Shift Gear – közvetlen fokozatváltó) felszerelt Caddyvel a kecske is jól lakhat, s közben a káposzta is megmarad. A robotizált manuális váltó leveszi a kapcsolás terhét a sofőr válláról és az autó menetteljesítményét is javítja. Igaz, a fogyasztás magasabb lesz, de mindössze 1-2 deciliterrel száz kilométerenként, ami elfogadható kompromisszum a dolgozó érdekében.

[caption id="" align="alignright" width="150"] Fotó: Autó Motor
[/caption]A két olajban futó tárcsával gyártott nyomatékelosztó már korábban is jól vizsgázott a VW benzines változataiban. Januárban aztán bevezették a DSG dízelekhez igazított verzióját. A Caddybe a 104 lóerős, 250 Nm-es forgatónyomatékú, 1,9-es PD TDI motor került. A hatfokozatú szerkezet már-már sportautós tulajdonságokkal ruházza fel a dobozost. Gyorsan és észrevétlenül kapcsol, csak minimálisan hagyja visszaesni a fordulatszámot, így menet közben többnyire a nyomatékgörbe csúcsán egyensúlyozhatunk.

Volkswagen Caddy 1.9 PD TDI DSG

Összlökettérfogat: 1 896 cm3 Max. teljesítmény: 104/77 LE/kW Saját tömeg: 1 510 kg Csomagtér: 3 200 liter Gyorsulás 0-100 km/h: 13,3 másodperc Max. sebesség: 166 km/h Átlagfogyasztás: 5,5 liter/100 km

A Caddy nemcsak rakteres, hanem családi változatban is készül, de mindkettő a DSG-vel az igazi. Már a krómkeretbe ágyazott váltókar is csábos, a vezetési élmény pedig felteszi a pontot az i-re. Automata üzemmódban csak a kormánnyal kell foglalkozni, az elektronika rendre kitalálja, hogy mit akar tenni a sofőr. Tökéletesen választja meg a kapcsolások idejét, és amikor kell szó nélkül visszavált. Amennyiben mégsem felel meg a komputer által választott fokozat, egyetlen mozdulattal átkapcsolható a kézi üzemmód, s a vezető maga döntheti el, melyik fokozatban meddig húzatja az erőforrást. Rontani azonban ilyenkor sem lehet, mert a vezérlés a sebességfokozathoz tartozó fordulatszám felső határán, a leszabályozási határon felkapcsol magasabb fokozatban. A túlpörgetésgyanús visszaváltásnál pedig az elektronika megtagadja a végrehajtást. A rendszer tehát dízel motorral is működőképes, sőt, DSG váltós Caddy 9,4 helyett 7,4 másodperc alatt gyorsul 60-ról 100 kilométer/órára, 60 és 120 között pedig 6,4 szekundummal gyorsabb a manuális testvérnél.

A Caddy DSG nemcsak fuvarozóknak, hanem nagycsaládosoknak is remek választás. Az ötszemélyes változat kényelme, és helykínálata túlmutat a középkategória határain. Sőt, némi felárért, harmadik még üléssor is rendelhető hozzá.

1 896 cm3

Max. teljesítmény: 104/77 LE/kW

Saját tömeg: 1 510 kg

Csomagtér: 3 200 liter

Gyorsulás 0-100 km/h: 13,3 másodperc

Max. sebesség:

166 km/h

Átlagfogyasztás:

5,5 liter/100 km

Fotó: Autó Motor -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!