Közélet

2006.02.27. 10:03

A kezelhetetlen „cseregyerekek”

Baranya Az iskolákban nyíltan nemigen beszélnek róla, ám tény: egyre több a tanórákat állandóan zavaró, kezelhetetlen diák. A pszichológus a háttérben zavaros családi hátteret, lelki tragédiákat sejt.

Kozma Ferenc - Dunántúli Napló

Majdnem minden tanintézményben akad olyan osztály, ahol igen nehéz, esetleg teljesen lehetetlen órát tartani. Vagy csak akkor megy a dolog, ha az osztályból a „hangadók” hiányoznak. Ha a kezelhetetlen ifjú nem telefonál, nem pimaszkodik, nem eszik, nem szól be percenként, nem fotózza mobiljával a pedagógust, nem gyújt rá.

A tanár kénytelen tűrni. A fegyelmezéshez a meggyőzésen, megnyerésen és a szülő értesítésén kívül semmi eszköz sincs. Jellemző tünet, hogy lapunk kérdései elől több általános iskolai igazgató elzárkózott.

Tóth Béla, a pécsi városháza oktatási csoportvezetője szerint valóban nehéz a helyzet. A családi terror fenyegetésében, tört családban, gondok és kilátástalanságban élő, a tévén szocializálódott ifjak száma sokasodik. „Cseregyerekeknek” nevezik a szakmában azokat a kezelhetetlen iskolai tanulókat, akik miatt felforr a tanárok agyvize, mert tudják, ha kicsapják is őket, helyette másik érkezik. Ugyanis bár kötelező eltávolítani a 40 igazolatlan óránál többet mulasztókat, a magatartási zavarral küszködőket, ezt csak akkor tehetik meg, ha van befogadó intézmény. Ezért aztán az iskolaigazgatók egymás között megegyeztek: ha küldesz nekem egyet, cserében és is küldök neked.

Tóth Béla szerint e megegyezéses eljárás Pécsett működik, vidéken, kisebb településeken viszont lehetetlen a helyzet. Igaz, még a megyeszékhelyen is akadt tavaly tíz olyan iskolakötelezett tanuló, akinek az ügye a városházáig jutott, mert nem akadt már befogadó iskola.

Dr. Poronyi Gábor, az Árpád Fejedelem Gimnázium és Általános Iskola igazgatója különös jelenségként megemlíti, hogy legutóbb a hatévesen beiskolázott kisiskolások egyharmada tört családból érkezett hozzájuk. A szülők elváltak. Szerinte leginkább sajnálni lehet ezeket a gyerekeket, s bár valóban terrorizálják az órákat, eredendően nem velük volna a baj. Így aztán bár a pedagógusok tanulnak némi pszichológiát, olykor olyan sorshelyzetek, tragédiák húzódnak a háttérben, amelyekhez képzett iskolapszichológusra volna szükség.

Nincs eszköz a pedagógus kezében

Tóth József, a rövidesen nyugdíjba készülő komlói gimnáziumigazgató szerint valóban megváltozott az iskola, s benne a diák. Amíg régen a kötelezettségekről, főleg a tanulásról szólt a történet, s ezek teljesítésével arányosan kaptak jogot a diákok, most csak a jogokat ismerik. És a pedagógus kezében semmi eszköz nem maradt arra, hogy kordában tarthassa az órát zavaró csemetéket. Ám az is igaz a tanár úr szerint, hogy a pedagógusok egy része csupán „óraadó”, nem tud és nem is próbál szót érteni a diákkal.

Kidőlnek a tanárok egy-egy óra után

Ifjúságvédelmi szakemberek szerint a következő generációkat másként kellene kezelni, mint az eddigieket. A tanárok teljesen kidőlnek egy-egy óra után. Az „átlagiskola”, úgy tűnik, ma semenynyire sem képes ellensúlyozni a problémás családi hátteret, és csak elmélyíti a különbségeket. Ma olyan nevelési gondok tornyosulnak az iskolákban, amelyeket csak a szülőkkel együtt lehetne megoldani. Ám az iskola magára van hagyva a problémákkal: mostanában nem divat szülői értekezletekre járni.

„Bunkó” diák kontra „hatalmaskodó” tanár

Somogyiné Böszörményi Alíz felmérésében (Pedagógiai Szemle) a tanárok szerint a mai diákok „egyre gyengébb képességűek, taníthatatlanok, fegyelmezhetetlenek, motivációhiányosak, agresszívak, közönyösek, cinikusak, jellemtelenek, kezelhetetlenek, megbízhatatlanok, önzők, egoisták, törtetők, dörzsöltek, igénytelenek, bunkók”. Jobb esetben „kiszolgáltatott, magányos, útjelző nélküli, sodródó nemzedék.” A diákok szerint pedig a legtöbb tanár hatalmaskodó, nagyképű, durva, agresszív, türelmetlen, nem megértő, igazságtalan, elzárkózó.

Kivágta a széket a csukott ablakon

A napokban Almamelléken egy diák a tanítónő arcába nyomta az égő cigarettát. A „nehéz gyerek” a buszra várva az arra járó, s mindkét kezében csomagot cipekedő, védekezni nemigen tudó pedagógusnő helyzetét használta ki. A komlói gyerek az almamelléki, egyébként nehezen kezelhető gyerekek számára szolgáló kollégiumban lakik. Nem ő az egyedüli, akivel a helyi iskolában olykor-olykor gondok adódnak. A pedagógusnő hosszas táppénzre kényszerült, és persze fél. A férje ugyanis az eset hallatán megfenyítette a nem éppen illendő magatartást tanúsító tanítványt.

A pécsi TÁSI-ban az egyik diák felpofozta a tanárnőjét. Néhány nap múlva ugyanez a diák a széket kivágta a becsukott ablakon át az udvarra, ahol éppen gyerekek tartózkodtak. A véletlennek köszönhető, hogy nagyobb baj nem történt.

A Pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium és Általános Iskola alsó tagozatán nemrégiben rendkívüli szülői értekezletet kellett a szülők kérésére összehívni. Fellázadtak egy kisdiák ellen, aki terrorizálta a közösséget. A szülők nem engedtek, így végül a nehezen kezelhető gyereket el kellett távolítani az intézményből.

A pécsi TÁSI-ban az egyik diák felpofozta a tanárnőjét. Néhány nap múlva ugyanez a diák a széket kivágta a becsukott ablakon át az udvarra, ahol éppen gyerekek tartózkodtak. A véletlennek köszönhető, hogy nagyobb baj nem történt.

A Pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium és Általános Iskola alsó tagozatán nemrégiben rendkívüli szülői értekezletet kellett a szülők kérésére összehívni. Fellázadtak egy kisdiák ellen, aki terrorizálta a közösséget. A szülők nem engedtek, így végül a nehezen kezelhető gyereket el kellett távolítani az intézményből. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!