Egyéb

2006.02.01. 00:00

Hogy ne az utca legyen rozsdás kedvencünk végső sírhelye

Rados Virág

„A 2005. január 1-jén érvénybe lépő törvény alapján a gépkocsik forgalomból történő kivonása esetén „bontási átvételi igazolást” kell átadni az önkormányzatok okmányirodáinak. Cégünk jogosult a gépkocsik bontásra való átvételére és a bontás igazolására.” Ez a hivatalos mondat a legszembeszökőbb Szira Károly autóbontó-tulajdonos honlapján.
Bizonyára mindenki ismeri a régi problémát, amikor az ember az utcákon, sőt a természet lágy ölén is rozsdásodó gépkocsikba botlik. Az új törvény, amely az európai uniós jogharmonizáció jegyében született, ezt a helyzetet kívánja felszámolni. Úgy tűnik, sikerrel. Szira Károly telepére a fővárosból és Budapest környékéről tavalyelőtt 160 rozsdás kedvenc került, míg tavaly már 500 fölé ugrott a megvásárolt autóromok száma.
Nem véletlenül. Amíg ugyanis nem szerezzük be elhasznált autónkról a bontási átvételi igazolást, ketyeg a súlyadó és a biztosítási díj. Ilyen feltételek mellett bolond az, aki csak úgy ukmukfukk otthagyja levitézlett járgányát az út szélén.
A szigorú szabályokra azért van szükség, mert a roncskocsi veszélyes hulladéknak számít. Folyhat belőle az olaj, a rozsdás fémtömeg szennyezi a környezetet. Ha szabályosan akarunk megválni tőle, bontótelepre kell vinnünk. A forgalmi engedéllyel és személyi igazolványunkkal bizonyítjuk, hogy a járgány valóban a miénk. A cég kiadja a bontási igazolást, ezzel mehetünk az önkormányzathoz, hogy régi autónkat vonják ki a forgalomból.
Egyelőre még az utcákon is akad elhagyott roncs. Ezeket az önkormányzatok szállíttatják el. Szira Károly cége például három hónapig őrzi őket érintetlenül. Ha autónk véletlenül jut erre a sorsra, még kiválthatjuk. A szállítási és tárolási költséget persze ilyenkor is ki kell fizetnünk.
Ha három hónap múltán senki nem jön a gépkocsiért, akkor megsemmisítik. Az egyik megoldás, hogy egyben küldik el öszszesajtolni – az olajat, az akkumulátort és a gumit természetesen különválasztják, hiszen ezeket speciális módszerekkel kell megsemmisíteni, illetve hatástalanítani. Ha van használható, működőképes alkatrész a járgányban, azt kiszerelik és kiárusítják. A bontott gépkocsiból az alvázszámot is ki kell vágni. Ezt az Autófelügyelet megsemmisíti. Így védik ki, hogy a szám ismét forgalomba kerüljön.
 A bontással foglalkozó cégeknek ipari övezetekben kell működniük. Az új törvénynek köszönhetően a jövőben remélhetőleg jóval kevesebb autóroncs csúfítja majd környezetünket. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!