Egyéb

2006.02.15. 00:00

Személyautó-szerű terepjáró

Utoljára 2000-ben frissítette teljes modellpalettáját a Toyota. Most itt az idei első újdonság, a RAV4-es harmadik változata. Bár teljesen új modellről van szó, az autó külsőleg nem sokat változott. Belül viszont annál inkább.

Auto Bild Magyarország

Nem kell eldobni azt, ami jó és sikeres. Erre gondolhattak a Toyota tervezői, amikor az új RAV4-es rajzai fölött görnyedtek. Az évről évre egyre nagyobb eladásokkal – összességében 1,8 millió darab – büszkélkedő modell így kívülről nem sokat változott a lökhárítót, a lámpákat és az arányokat leszámítva. A műszaki tartalom azonban teljes egészében új. A motortérért felelős mérnökök továbbfejlesztették az előző generációból megismert kétliteres VVT-i benzinmotort, így az már 152 lóerős teljesítményű. Második lépésként egy takarékos és erős dízel erőforrást kellett találniuk. A rendelkezésre álló 2,5 illetve 2,2 literes D-4D motorok közül ez utóbbi kisebb, könnyebb és jóval erősebb lehetőséget választották. Ez a motor már bizonyított az Avensis és a Corolla Verso modellekben. Az új RAV4-ben a 136 (D-4D 135) és a 177 lovas (4-D4 180) verzió is megtalálható, utóbbi a felszereltsége alapján prémium kategóriához közelítő „X” csúcsmodellben.

A dízelekhez fura kiosztású hatfokozatú kézi váltó, a benzinesekhez pedig ötfokozatú manuális, vagy négyfokozatú automata jár. Ez utóbbi felejthető élményt nyújt, de a RAV4 X hatsebességes kézije is megszokást igényel. A hátsó kulisszasor (2,4,6) könnyedén, rövid úton kapcsolható, de a páratlan fokozatoknál (1,3,5) akkorát kell tolni a váltókaron, hogy úgy tűnik, a karral együtt beleesünk a műszerfalba. Ezt leszámítva a D-4D 180 még mindig az egyik legjobb dízelmotor, nagyon erőteljes, nem túl hangos, és taposva is nehéz 10 liter fölé lendíteni az átlagfogyasztását. Ennek ellenére borítékolható, hogy a D-4D 135-ös kisebb változat lesz a legnépszerűbb.

A méretváltozást sem úszta meg az új modell. Az elődnél 145 mm-rel hosszabb, 80 mm-rel szélesebb a RAV4, de a tengelytáv is 70 mm-rel, 2560 mm-re nőtt. Ennek ellenére a korábbinál kedvezőbb, sőt ennél a méretnél egyenesen kiemelkedő a 10,2 méter átmérőjű fordulókör. Az utastér méltó a márka rangjához. A kellemes tapintású burkolatok kitűnő ízléssel összeválogatva, pontos és apró illesztési hézagokkal kerültek egymás mellé. Az Optitron háttérvilágítású műszerek még hosszabb utazás közben sem fárasztják a szemet, a kormány fogása is jelest érdemel. Az ülések kialakítása hagy némi kívánnivalót maga után, több oldaltartásra és hosszabb ülőlapokra lenne szükség, valamint az sem ártana, ha kicsit mélyebbre is lehetne pozicionálni a széket. Persze nem szabad megfeledkezni arról, hogy a RAV4 elsősorban terepjáró, még ha városi is. A legveszélyesebb akadályok a bevásárlóközpontok fekvőrendőrei és a magas járdaszélek lehetnek, bár az autó ennél többre is képes lenne. Állandó összkerék-hajtása ugyan mellőzi a mechanikus differenciálzárak tömegét (ami nem feltétlenül hátrány), de helyette az elektronikus Active Torque Control is egészen tisztességes teljesítményre képes. Figyeli a gázpedál állását, a jármű sebességét, a kormány állásszögét, majd a kapott adatok alapján határozza meg az első és a hátsó tengely közti nyomatékelosztást. Problémamentes környezetben a gazdaságosság jegyében 100 százalékban az első kerekek hajtottak, de szükség esetén a nyomaték akár 45 százalékban a hátsó tengelyre kerülhet. Induláskor például automatikusan az 55:45-ös elosztásra vált, amit elakadáskor a műszerfalon található Lock gomb megnyomásával is előhívhatunk, egészen 40 km/órás sebességig. A nyomatékelosztóval együtt működő menetstabilizáló (VSC) és az elektronikus szervokormány az Integrated Active Drive System nevű főfelügyelő irányítása alatt további csodákra képes. Vészhelyzetben nem csak a motorteljesítményt és a fékezést szabályozza, hanem a kormányzásba is beleszól. Persze nem tekergeti a vezető helyett a kormányt, hiszen ezt senki nem tűrné zokszó nélkül. Csupán enyhe ellenállással jelzi, ha rossz irányba forgatjuk a volánt, és ráhatással erősíti meg, amikor azt tesszük, amit a rendszer is jónak lát.

A RAV4 gazdag alapfelszereltséggel rendelkezik, az összes modellben szériatartozék a klíma, a hat hangszórós hifiberendezés és a fedélzeti számítógép. Az extrák skálája is széles, rendelhető többek között kulcs nélküli nyitó-indító megoldás, esőérzékelő ablaktörlő, automatikus külső világítás, DVD-alapú navigációs rendszer és színes tolatókamera. Hazánkban februárban kezdődik az autó értékesítése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!