2006.02.15. 00:00
Személyautó-szerű terepjáró
Utoljára 2000-ben frissítette teljes modellpalettáját a Toyota. Most itt az idei első újdonság, a RAV4-es harmadik változata. Bár teljesen új modellről van szó, az autó külsőleg nem sokat változott. Belül viszont annál inkább.
Nem kell eldobni azt, ami jó és sikeres. Erre gondolhattak a Toyota tervezői, amikor az új RAV4-es rajzai fölött görnyedtek. Az évről évre egyre nagyobb eladásokkal – összességében 1,8 millió darab – büszkélkedő modell így kívülről nem sokat változott a lökhárítót, a lámpákat és az arányokat leszámítva. A műszaki tartalom azonban teljes egészében új. A motortérért felelős mérnökök továbbfejlesztették az előző generációból megismert kétliteres VVT-i benzinmotort, így az már 152 lóerős teljesítményű. Második lépésként egy takarékos és erős dízel erőforrást kellett találniuk. A rendelkezésre álló 2,5 illetve 2,2 literes D-4D motorok közül ez utóbbi kisebb, könnyebb és jóval erősebb lehetőséget választották. Ez a motor már bizonyított az Avensis és a Corolla Verso modellekben. Az új RAV4-ben a 136 (D-4D 135) és a 177 lovas (4-D4 180) verzió is megtalálható, utóbbi a felszereltsége alapján prémium kategóriához közelítő „X” csúcsmodellben.
A dízelekhez fura kiosztású hatfokozatú kézi váltó, a benzinesekhez pedig ötfokozatú manuális, vagy négyfokozatú automata jár. Ez utóbbi felejthető élményt nyújt, de a RAV4 X hatsebességes kézije is megszokást igényel. A hátsó kulisszasor (2,4,6) könnyedén, rövid úton kapcsolható, de a páratlan fokozatoknál (1,3,5) akkorát kell tolni a váltókaron, hogy úgy tűnik, a karral együtt beleesünk a műszerfalba. Ezt leszámítva a D-4D 180 még mindig az egyik legjobb dízelmotor, nagyon erőteljes, nem túl hangos, és taposva is nehéz 10 liter fölé lendíteni az átlagfogyasztását. Ennek ellenére borítékolható, hogy a D-4D 135-ös kisebb változat lesz a legnépszerűbb.
A méretváltozást sem úszta meg az új modell. Az elődnél 145 mm-rel hosszabb, 80 mm-rel szélesebb a RAV4, de a tengelytáv is 70 mm-rel, 2560 mm-re nőtt. Ennek ellenére a korábbinál kedvezőbb, sőt ennél a méretnél egyenesen kiemelkedő a 10,2 méter átmérőjű fordulókör. Az utastér méltó a márka rangjához. A kellemes tapintású burkolatok kitűnő ízléssel összeválogatva, pontos és apró illesztési hézagokkal kerültek egymás mellé. Az Optitron háttérvilágítású műszerek még hosszabb utazás közben sem fárasztják a szemet, a kormány fogása is jelest érdemel. Az ülések kialakítása hagy némi kívánnivalót maga után, több oldaltartásra és hosszabb ülőlapokra lenne szükség, valamint az sem ártana, ha kicsit mélyebbre is lehetne pozicionálni a széket. Persze nem szabad megfeledkezni arról, hogy a RAV4 elsősorban terepjáró, még ha városi is. A legveszélyesebb akadályok a bevásárlóközpontok fekvőrendőrei és a magas járdaszélek lehetnek, bár az autó ennél többre is képes lenne. Állandó összkerék-hajtása ugyan mellőzi a mechanikus differenciálzárak tömegét (ami nem feltétlenül hátrány), de helyette az elektronikus Active Torque Control is egészen tisztességes teljesítményre képes. Figyeli a gázpedál állását, a jármű sebességét, a kormány állásszögét, majd a kapott adatok alapján határozza meg az első és a hátsó tengely közti nyomatékelosztást. Problémamentes környezetben a gazdaságosság jegyében 100 százalékban az első kerekek hajtottak, de szükség esetén a nyomaték akár 45 százalékban a hátsó tengelyre kerülhet. Induláskor például automatikusan az 55:45-ös elosztásra vált, amit elakadáskor a műszerfalon található Lock gomb megnyomásával is előhívhatunk, egészen 40 km/órás sebességig. A nyomatékelosztóval együtt működő menetstabilizáló (VSC) és az elektronikus szervokormány az Integrated Active Drive System nevű főfelügyelő irányítása alatt további csodákra képes. Vészhelyzetben nem csak a motorteljesítményt és a fékezést szabályozza, hanem a kormányzásba is beleszól. Persze nem tekergeti a vezető helyett a kormányt, hiszen ezt senki nem tűrné zokszó nélkül. Csupán enyhe ellenállással jelzi, ha rossz irányba forgatjuk a volánt, és ráhatással erősíti meg, amikor azt tesszük, amit a rendszer is jónak lát.
A RAV4 gazdag alapfelszereltséggel rendelkezik, az összes modellben szériatartozék a klíma, a hat hangszórós hifiberendezés és a fedélzeti számítógép. Az extrák skálája is széles, rendelhető többek között kulcs nélküli nyitó-indító megoldás, esőérzékelő ablaktörlő, automatikus külső világítás, DVD-alapú navigációs rendszer és színes tolatókamera. Hazánkban februárban kezdődik az autó értékesítése.