Hírek

2006.03.07. 16:32

Betelt a borospohár

A végső győzelem előtt újabb fordulatot vett a borászok és a földművelésügyi tárca csatája. A szakma mégsem kapja meg automatikusan a forgalombahozatali járulékból származó másfél milliárd forintot.

Tóth Marcella

Továbbra sem ért véget a borászok és a Földművelésügyi Minisztérium közötti vita a bormarketingre szánt pénz felhasználásáról. Még most sem tisztázódott ugyanis, hogy várhatóan ki kezeli azt a mintegy másfél milliárd forintot, amely a bor literenkénti nyolc forintos jövedéki adóját felváltó forgalomba hozatali járulék befizetéséből gyűlik össze az idei évben. A tervek szerint az összeg hatvan százalékát bormarketingre, 40 százalékát pedig ellenőrzésre fordítják.

A borászok az agrártárca egyetértésével hozták létre a Magyar Bormarketing Kht.-t a pénz kezelésére, melyben tíz szakmai szervezet képviselteti magát. Azonban ha közvetlenül ők kapnák meg a befolyt összeget, az jogi aggályokat vetne fel. Az Európai Unió ugyanis burkolt támogatásnak minősítené, ha állami pénz felett egy civil szervezet rendelkezne. A literenkénti nyolc forint forgalomba hozatali járulék a költségvetésen folyik keresztül, így ennek a kifizetése állami támogatásnak minősül. Ezért született meg megoldásként február 9-én az a megállapodás Gráf József agrárminiszter és a borászok között, hogy a pénzt a minisztérium tulajdonában lévő Agrármarketing Centrum Kht. kapja meg, de a teljes összeget három munkanapon belül átutalja a civil szervezeteket tömörítő Magyar Bormarketing Kht.-nek. Az Agrármarketing Centrum csak közreműködő szerepet játszana, amire azért van szükség, mert ezt az állami tulajdonban lévő szervezetet az unió is elismeri.

A megállapodásban az is szerepel, hogy az FVM kezdeményezi a meglévő törvények módosítását. Erre többek között azért van szükség, mert a borászok kifogásolják, hogy a literenkénti 8 forintot ne utólag, az értékesítést követően kelljen befizetni, hanem előre, mielőtt forgalomba hozzák a bort. Ez sok borászatnak anyagi nehézséget okoz. A megállapodás arra is kitér, hogy a két fél, a borászok és a tárca vezetése 2006. március 31-ig együttesen értékelik annak végrehajtását.

A borászok úgy érzik, hogy a megállapodás nem teljesült. Az ügy jelenlegi állása szerint ugyanis az Agrármarketing Centrum mégsem utalná tovább automatikusan a Magyar Bormarketing Kht.-nek a befolyó pénzt, hanem erre pályáznia kéne a kht.-nak, csakúgy, mint a többi szervezetnek - mondta el a reggel.hu-nak Jásdi István. A Magyar Független Szőlő- és Bortermelő Szövetségének elnöke szerint ezt a fordulatot a minisztérium azzal indokolja: ahhoz is az Európai Bizottság jóváhagyása szükséges, hogy az Agrármarketing Centrum átutalhassa a pénzt a Magyar Bormarketing Kht.-nak. Arra pedig nincs válasz, hogy miért nem kért ehhez engedélyt a magyar állam. 

Mindennek következtében a bortermelők is váltottak. Szövetségük nyílt levélben fordul a miniszterhez. Azt szeretnék, ha azonnal, úgy módosítanák a bortörvényt, hogy a literenkénti 8 forint ne állami támogatásnak számítson, hanem termelői befizetésből származó, bormarketingre és minőségellenőrzésre felhasználható keret lenne. Így már egyértelműen rögzíthetik azt is, hogy a bormarketing keret kedvezményezettje a Magyar Bormarketing Kht., mint a magyar bor közösségi marketingjét kézben tartó szervezet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!