Átjátszó

2006.12.05. 13:04

Történelmi igazságtétel

A Total War sorozat új része visszalátogat a középkorba, óriási erődökkel, vitéz lovagokkal, szépséges hercegkisasszonyokkal, no meg inkvizítorokkal, pestisjárvánnyal és parasztlázadásokkal. Orvosolja Ön is a történelem bűneit, tegye világhatalommá a középkori magyar királyságot!

Violator

[caption id="" align="alignleft" width="300"] A játék előző része is a középkorba vitte a csatározásfüggőket (Medieval: Total War)
[/caption]Az első Total War 2000-ben jelent meg Shogun: Total War címmel, egy olyan időszakban, amikor a  valósidejű stratégiai játékok (rts) folytak a csapból is. A Shogun két fontos területen hozott újat: egyesítette a körökre bontott és a valósidejű stratégiák előnyeit (ebben egyébként nem első, a Lord of the Realms sorozat pár évvel korábban szintén ezzel próbálkozott), és a késő középkori Japánt választotta helyszínként, ami újszerűen hatott a nyugati játékosok számára. A Total War védjegye a kevert játékmenet: a körökre bontott kampány módban gazdaságunkat menedzseljük, csapatokat mozgatunk, diplomáciával bíbelődünk, míg az elkerülhetetlen csaták külön térképen, valós időben játszódnak. A Total War így elkerüli az rts-ek buktatóját, ahol a játék egy idő után arról szól, hogy ki tud gyorsabban kattintgatni és minél sebesebben és nagyobb mennyiségben az ellenfélre okádni rengeteg egységet, miközben a valósidejű csatákban az akciódúsabb játékmenetet kedvelő játékosok is megtalálhatták a számításukat.

A recept bevált, a Shogun után következett az annak grafikai engine-jét és játékmenetét továbbfinomító Medieval: Total War, ami meglepő módon a középkori Európában játszódott, majd 2004-ben jött a nagy dobás, a Rome: Total War.
[caption id="" align="alignright" width="300"] Látványos csaták a Róma korába helyezett részben (Rome: Total War)
[/caption] A Rome-ban alapjairól építették fel újra a játékmenetet és a grafikai engine-t: a sematikus, sakktáblára emlékeztető kampánytérképet, ahol csupán a tartományok szerepeltek külön, realista, városokat, folyókat, hegyeket tartalmazó kartográfia váltotta fel, a csaták pedig immár teljes 3d-ben pompáztak.

A nagy lépés után idén novemberben egy kisebb következett, a Medieval II. ugyanis nem jelent olyan gyökerest szakítást elődjével, ahogy az a Medieval és a Rome között látható volt, ehelyett a Rome további finomítása – természetesen rengeteg új komponenssel. A helyszín tehát újra a középkor, ám ezúttal nem csak Európa a játszóterünk, hanem az Újvilág egy része is, ahol az Azték Birodalmat vezethetjük diadalra, a tengerbe űzve Cortezt és sleppjét. Az alap célok 2000 óta ugyanazok a Total War sorozatban: fejlesszük országunkat, építsünk fel óriás seregeket, gyakjunk le mindenkit és  ennek révén legyünk mi a vezető hatalom a világban. Ez az első ránézésre hótt primitívnek tűnő játékmenetet már a Shogunban is rengeteg egyéb elemmel finomították, legyen szó a diplomáciáról, vallásról és különböző ügynökökről, és a hat éves fejlesztés végpontján álló Medieval 2-ben rengeteg mindennel foglalhatjuk el magunkat.

Már maga az építkezős része sem olyan egyszerű a játéknak, ugyanis településeink kapcsán választani kell: kastélyként, avagy városként képzeljük-e el a jövőjét. A kastély (későbbi evolúciós fokán erődítmény) elsődleges funkciója csapatok képzése, innen jönnek lovagjaink, íjászaink, kardforgatóink, ám miután egy ilyen hely nem túlságosan alkalmas a békés polgári életre, pénzt nem sokat remélhetünk innét. Erre valók a városok, ahol gazdasági, kereskedelmi és kulturális épületek garmadáját tudjuk felhúzni, azonban az itt képezhető milíciák legfeljebb ostromok idején lehetnek hasznunkra. Célszerű hát a határvidéken található településeinket kastélyként fejleszteni, ám miután a határvonalak folyton változnak, okosan kell tervezni. Bár a későbbiek során egy kattintással át alakíthatjuk kastélyunkat várossá, vagy fordítva, ebben az esetben rengeteg fejlesztésünk elveszik, nem is beszélve arról az esetről, amikor már egy alaposan kiépített várost foglalunk el. A logisztika így kiemelten fontos szerephez jut a játékban, egy új dimenziót adva.

[caption id="" align="alignleft" width="300"] Szép irányítófelületen a politika és a hadjárat is tetszetősebb (Medieval II)
[/caption]Az esztelen terjeszkedésnek még egy hatékony gátja van a katolikus országok esetében, ez pedig a vallás, pontosabban a pápa. A hithű keresztények közötti háborúskodást a pápa őszentsége nem tűri jól – kivéve ha éppen politikai érdeke fűződik hozzá, és a Szent Székkel való rossz viszony egészen odáig vezethet, hogy a pápa egyszerűen kiátkoz minket, ami annyira nem jó dolog, mert hithű polgáraink hajlamosak ezután fellázadni, és hirtelenjében az összes római katolikus frakció úgy érzi, hogy jó buli lehet ellenünk keresztes hadjáratot vezetni. A pápai ejnye-bejnyének persze elejét vehetjük némi politikai ügyeskedés révén. Az új szentatyát a bíborosok tanácsa választja meg, amelynek tagjai lehetnek a mi országunk főpapjai is, és a pápaválasztás esetén az ő szavazatukkal mi rendelkezünk. Egy jó helyre leadott szavazat megalapozhatja jó viszonyunkat az égi hatalmakkal, nem is beszélve arról, ha éppenséggel egy hazánkfia bíboros kapja meg a pápai tisztséget.

[caption id="" align="alignright" width="300"] Egységben az erő - apró különbségek színesítik csapataink összeállítását (Medieval II)
[/caption]A Medieval 2 játékmenetében tehát rengeteg érdekes dolog akad, amelyek segítségével nem unjuk meg a játékot az első félóra után és a csaták terén is készültek a fejlesztők pár újdonsággal. Itt is a Rome ráncfelvarrt grafikájában gyönyörködhetünk (ennek megfelelően ha az gépünkön jól futott, a Medieval 2-vel sem lehet komoly gondunk), ám pár látványos újítás is akad. Csapataink immár nem 100 ugyanúgy kinéző harcosból állnak; miután az engine különböző alkotóelemekből rakja összes az egyes embereket, mindegyik kicsit máshogy néz ki, így hős parasztjainkon más-más ruha található, egyikük szakállas, másikuk nem, és a különbségek még tovább sorolhatók. Ezek a különbségek a harcteret közelről figyelve látványosak, és ezen a téren lenyűgöző a játék hangulata. Nyílzáporban, avagy épp tüzérségi tűzben álldogáló csapataink helyzetét teljesen (na jó, teljesen azért nem) át tudjuk érezni közelről figyelve őket, a lángolva becsapódó katapult lövedékek félelmetesek,  ahogy a találatok hatására összeomló városfalak is.

Hiába persze minden szépség és finomság, egy stratégiai játék minősége legnagyobb mértékben a gépi játékos intelligenciáján múlik; ha képtelen kihívást jelenteni a humán tényező számára, akkor nem sok izgalom marad a játékban. Ezen a téren a Medieval 2 vegyesen teljesít. A kampánytérképen a számítógép képes agresszív, összehangolt támadásokra, ahogy ezt Szent László királyunk bőrébe bújva megtapasztalhattam a Bizánci Birodalom ellen harcolva, néha viszont komoly gondjai akadnak területe védelmével. A csaták élvezetét pedig jelen pillanatban jelentősen csökkenti egy bug, amely már a Rome idején is megvolt: amennyiben ellenfelünk nem rendelkezik kellő mennyiségű íjásszal/tüzérséggel, mi pedig igen, a csata többnyire abból áll, hogy az ellenséges csapatok fejetlen csirke módjára rohangálnak előre-hátra, természetesen lőtávolban, majd miután legalább a felük elvérzett, megkísérelnek visszavonulni. Ez a hiba az ígéretek szerint javításra kerül a napokban érkező első patchben.

Sokak számára még a történelmi hűség is fontos lehet, bár ezen a téren a fejlesztőgárda Creative Assembly nyilvánvalóvá tette, hogy a történelmi hűséggel szemben inkább a játszhatóságot részesítik előnyben, ha dönteni kell. Mindez jogos, ám nem magyarázza az olyan inkább komikus, mint bosszantó hibákat, mint amikor Szent László királyunknak döbbenten kellett rájönnie, hogy az ő fővárosát bizony Budapestnek hívják, majd dél felé haladva előkerült Zágráb, amelyet ő alapított – 14 évvel a játék kezdete után. Mindamellett a CA csattanós választ ad a dákoromán elmélet híveinek is, hiszen Bukarestben magyar lovasokat találhatunk, bizonyítva ezzel jogunkat az ősi román földekre. No persze ez még mindig jobb, mint a Medieval 1, ahol valami bizarr oknál fogva a magyarok egyik spéci egysége a jobbágy volt... Ezektől a hibáktól eltekintve azonban a játék hangulata kitűnő, hála a zenének és a gyönyörű illusztrációknak.

Tapasztalt stratégiai játékosként a Medieval 2 kitűnő időtöltés a téli éjszakákra, főleg ha a bosszantó hibák is javításra kerülnek. Újoncként is megérheti a beruházást, ugyanis a játék alapjainak elsajátítása nem nehéz, ráadásul kategóriájában a Medieval 2 igazi nagymenő.

Violator Szép irányítófelületen a politika és a hadjárat is tetszetősebb (Medieval II) Látványos csaták a Róma korába helyezett részben (Rome: Total War) Egységben az erő - apró különbségek színesítik csapataink összeállítását (Medieval II) A játék előző része is a középkorba vitte a csatározásfüggőket (Medieval: Total War) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!