Digitália

2023.01.29. 15:00

Nem érti, mit vesz a Google-tól és mennyiért?

Az európai fogyasztóvédelmi hatóságok elérték, hogy a Google a jövőben világosabb és pontosabb tájékoztatást nyújtson felületein. Az óriáscéget néhány éve a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is egyértelműbb kommunikációra kötelezte, jelenleg pedig erőfölényes vizsgálatot folytat vele szemben.

Forrás: Shutterstock

Az Európai Bizottságot és a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózattal (Consumer Protection Cooperation Network; CPC) folytatott párbeszéd hatására a Google vállalta, hogy egyes platformjain a jövőben egyértelműbb tájékoztatást fog nyújtani a felhasználók számára. A változások azt célozzák, hogy a fogyasztók teljesebb információra alapuló, tudatosabb döntéseket hozhassanak, amikor igénybe vesznek valamilyen szolgálatást.

Az egyeztetéseket követően a Google vállalta, hogy a megrendelések során korlátozza az árakra és az elállásra vonatkozó egyoldalú változtatási lehetőségeit, valamint létrehoz egy e-mail címet, amelyen a fogyasztóvédelmi hatóságok jelezhetik a jogsértő tartalmakat és kérhetik azok gyors ügyintézését.

A Google Flights és a Google Hotels felületei kapcsán a cég csatlakozott a többi nagy szálláshely-platform átláthatóságot szolgáló kötelezettségvállalásaihoz. A felületek emellett

egyértelműsítik, hogy a felhasználók kivel szerződnek, árengedmény esetén mekkora volt az eredeti ár, illetve ellenőrzöttek-e a szolgáltatásokról olvasható fogyasztói vélemények.

A Google Store és a Google Play Store a szerződéskötés előtt világos tájékoztatást ad majd a szállítási költségekről, az elállási jogról, a javítási- és cserelehetőségekről, valamint az eladóval kapcsolatos információkról és kapcsolatfelvételi lehetőségekről. A Google Play Store feltünteti, hogy a felhasználók miként válthatnak az országonként eltérő verziók között, a cég pedig tájékoztatja a fejlesztőket az ún. „geo-blocking”-tilalmakról – vagyis alkalmazásaik EU-szerte egységes elérhetőségének kötelezettségéről, illetve a fizetési módok megkülönböztetés-mentességéről.

Néhány évvel ezelőtt a magyar versenyhatóság szintén a fogyasztók jogszerű tájékoztatásának érdekében írt elő kötelezettségeket a Google számára az Allo chatkliens kapcsán, amelynek hatására a kaliforniai cég világszerte 44 nyelven pontosította kommunikációját.

A GVH jelenleg erőfölénnyel való visszaélés gyanújával folytat vizsgálatot annak feltárására, hogy Google keresőjében dalcímekre megjelenő, ún. dalszövegkártya alkalmazásával az óriáscég versenyjogot sértő módon részesíti-e előnyben saját szolgáltatását.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!