Egyéb

2005.03.23. 09:03

Töréstesztek halottakkal

Bábuk helyett emberi holttesteket használtak az autók töréstesztjéhez a Grazi Műszaki Egyetem közlekedésbiztonsági intézetében az utóbbi években.

Matula Judit

[caption id="" align="alignleft" width="260"] A teszt egy nemzetközi kísérlet része
[/caption]Jogi szakértők vizsgálják az ügyet, és hamarosan eldöntik, folytathatja-e a jövőben az intézet a hátborzongató gyakorlatot.
Az egyetemnek a grazi igazságügyi orvos szakértői intézet az elmúlt tíz évben 21 boncolásra váró holttestet adott kölcsön, hogy elvégezhessék a kísérleteket. Bizonyos kritikák hatására a napokban maga a műszaki egyetem kérte fel az orvosi egyetem etikai bizottságát, hogy mondjon szakmai véleményt a történtekről. Az értékelés elkészültéig felfüggesztették a halottak kölcsönzését.
A közlekedésbiztonsági intézet vezetője, Hermann Steffan azt állítja, hogy nem tehettek másként, ha valósághű adatokhoz akartak jutni. Csak két-három éve vannak olyan bábuk, amelyekkel szimulálni lehet, miként sérül balesetkor a vezető vagy az utas, amikor a farcsontot ütés éri. Márpedig Ausztriában évente átlagosan 15 ezren szenvednek ilyen sérülést.
A holttestekkel végzett kísérleteket egyébként sem úgy kell elképzelni, mint a szokásos törésteszteket, állítja a közlekedésbiztonsági intézet vezetője. Velük soha nem szimuláltak ütközést, csak azt vizsgálták, mi történik a hátgerinccel, amikor a farcsont az üléshez csapódik. A halottat bekötötték az ülésre, az autót legfeljebb óránként 15 kilométeres sebességre gyorsították, majd fékeztek. Eközben a gerincoszlop mozgását figyelték. A holttestek soha sem sérültek meg.
Hermann Steffan egyetért azzal, hogy az erkölcsi aggályokat is figyelembe kell venni. Most azért kértek szakértői véleményt, mert egy év szünet után újabb tesztsorozatot terveznek. Amennyiben folytathatják ezt a fajta tesztelést, akkor a jövőben a halottak hozzátartozóit minden esetben értesíteni fogják, ígérte Steffan. Kérdés, hogy ez a rokonokat megnyugtatja-e.

Külföldön folytatják

A közlekedésbiztonsági intézet vezetője kijelentette: ha a jogászok megakadályozzák a grazi kísérleteket, azokat máshol, Németországban, Franciaországban vagy az Egyesült Államokban folytatják. Az ausztriai tesztprogram ugyanis része egy nemzetközi kísérletsorozatnak.

Matula Judit Külföldön folytatják A közlekedésbiztonsági intézet vezetője kijelentette: ha a jogászok megakadályozzák a grazi kísérleteket, azokat máshol, Németországban, Franciaországban vagy az Egyesült Államokban folytatják. Az ausztriai tesztprogram ugyanis része egy nemzetközi kísérletsorozatnak. A teszt egy nemzetközi kísérlet része -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!