Egyéb

2005.08.11. 00:00

Márkafüggő kamaszok

A bőség zavarában szenvedünk. A rendszerváltozás óta eltelt évek alatt mindent kipróbálhattunk, amit korábban csak a vasfüggöny túloldaláról hazatérő szerencsés kiválasztottak kóstolhattak. Mára a divat diktálja a személyiséget is.

Árvay N. Tivadar

Rémálom a szülőnek és gyakran keserves sírásba torkolló könyörgés a kamasznak a közös ruha- vagy cipővásárlás. A plázavilág és az erőszakosan tukmáló reklámipar az elmúlt évek során kitermelte stabil fogyasztóit: a márkafüggő gyerekeket, a divatőrült kamaszokat és a presztízsből menő helyen vásárló fiatal felnőtteket.

A „betegség” generációs problémaként ütötte fel a fejét. Kezdetben az iskoláskorú tinédzserek között szedte áldozatait. Jómódban élő, az utazás és vásárlás szabadságát mindenkinél korábban megízlelő családok csemetéi jelentek meg először a suliban háromcsíkos, ugró macskás és kipipált cuccokban. Az átkos divatja, a nejlonköpeny pillanatok alatt eltűnt a süllyesztőben. Szakemberek szerint óriási hibát követett el az oktatási rendszer, amikor lemondott az egyenruháról és a liberalizmus oltárán feláldozta az iskolaköpenyt. A sokat emlegetett egyenlőségi elv csúnyán elbukott. Egy újfajta bélyeg, a szegénység is testet öltött. Aki nem elég okos, az lehet helyette szép és jól öltözött. A menő ruhák, mobiltelefonok, ékszerek, sminkek, parfümök, cipők és mp3 lejátszók elárasztották az addig egyhangúan unalmas iskolafolyosókat. Néhány intézmény megpróbált gátat szabni az őrületnek, több-kevesebb sikerrel. Túl friss még a régi rend emléke, a személyiségi jogok korlátozása keserű szájízzel és felhördüléssel jár.

Pedig a márkafüggés komoly jellemhibákkal járhat. A fiatalkorban kialakuló értékrend egészségtelenül torzulhat, ha nem az otthonról hozott normális tapasztalatokból, hanem a haverok vagy a média által sugallt világból merít. A most felnövekvő generációk helyzete még rosszabb, hiszen már szüleiket is beszippanthatta a kóros imázsmánia. Nekik nem mindegy, miben jár a gyerek. Saját ruhatáruk kiválasztásakor sem a valódi ízlésük dönt, ezért fordulhat elő, hogy az utcán és a szülői értekezleteken döbbent tekintetek kísérik a „feltűnően divatos” szülőt.

Az igazi problémák akkor kezdődnek, ha lejjebb kell adni az addig megszokott szintből. A legdögösebb cuccok ráadásul gyorsan kimennek a divatból. A hirtelen beálló szűkös napok igazi lelki sokkot okozhatnak. A pokolra kívánt és cikinek tartott konfekcióöltözetek vagy a kínai butikok választéka depresszióba üldözheti az imázsfüggőket. A gyermekeknek addig ismeretlen érzésekkel kell szembenézniük, barátságok, emberi kapcsolatok mehetnek rá erre. Megoldást az idejében megfogott és kordában tartott márkafüggés jelenthet.

Legyen öntudatos, döntsön, és ne kérjen segítséget

Dr. Belső Nóra pszichiáter: A szülőknek korán kell kezdeni, tinikorban már késő az „átnevelés”. A „multis-marketinges” agymosás már a pelusoknál és tápszereknél megkezdődik, a szülők válláról levéve a terhet, hiszen „boldog a baba, mert…” Ez később folytatódik a biztonságérzettel, egészséges élettel, boldogsággal, presztízs-márkákkal. És keressük tovább a boldogságot, de nem találjuk. Aztán már nem is keresünk, mert mindig akad újabb dolog, ami bizonyítja, megtaláltuk.

a személyiséget is. Árvay N. Tivadar Legyen öntudatos, döntsön, és ne kérjen segítséget Dr. Belső Nóra pszichiáter:

A szülőknek korán kell kezdeni, tinikorban már késő az „átnevelés”. A „multis-marketinges” agymosás már a pelusoknál és tápszereknél megkezdődik, a szülők válláról levéve a terhet, hiszen „boldog a baba, mert…” Ez később folytatódik a biztonságérzettel, egészséges élettel, boldogsággal, presztízs-márkákkal. És keressük tovább a boldogságot, de nem találjuk. Aztán már nem is keresünk, mert mindig akad újabb dolog, ami bizonyítja, megtaláltuk. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!