2008.02.26. 06:10
Hódít a műholdas navigáció
Vége a térképlapozgatásnak, nincs több eltévedés. A navigációs berendezések egyre olcsóbbak, és a gyárilag beépített készülékek sem kizárólag a luxusautókban tartoznak az alapfelszereltséghez.
[caption id="" align="alignleft" width="250"] A helymeghatározás egy roppant pontos időmérésen alapul. Ehhez az kell, hogy a vevő legalább négy műholdat lásson
[/caption]Már Magyarország sem szürke folt az elektronikus térképek által lefedett területek között. A térképfejlesztők napról napra frissítik az adatokat, ezért Budapest után szinte minden település bekerült a rendszerbe. Az utcanevek, házszámok, tiltások, korlátozások, sőt a hosszabb ideig tartó útlezárások is szerepelnek az adatbázisban.
„A munka 2003 óta folyik – mondja Sulyok István, a TopMap Kft. ügyvezető igazgatója. – Négy kollégánk járja az országot megállás nélkül, és frissíti a meglévő adatokat. Nemcsak a koordinátákat ellenőrzik, hanem figyelemmel kísérik a forgalmi változásokat is, illetve utánajárnak a felhasználók által jelzett hibáknak. Az ő munkájukat segíti néhány profi felhasználó, akik hosszú ideje együttműködnek velünk. Az általuk beküldött információkat már ellenőriznünk sem kell, annyira megbízhatóak.”
A kemény munkának köszönhetően a hazai GPS-lefedettség ma 98 százalékos. A lakosság 70 százaléka él olyan településen, ahol a térképkészítők jártak is, a fennmaradó 30 százalékon – ezek a legkisebb falvacskák – azonban előfordulhat, hogy a navigátor beküldi az autóst a behajtani tilosnál. Az efféle hibák kiküszöbölésénél jelentenek segítséget a felhasználói bejelentések.
A legolcsóbb GPS-ek már 30 ezer forint körüli áron megvásárolhatók. A megvásárolt térképek folyamatosan frissíthetők – általában ingyen. A készülékek használata, ki- és beszerelése egyszerű. A kijelző tapadókorongos konzollal rögzíthető a szélvédőre, és szivargyújtóról üzemeltethető. A betáplált célállomás elérési útvonala megjelenik a képernyőn az útjelzésekkel, távolsági adatokkal együtt. Igény szerint hangos utasítások is segítik a sofőrt. Az már csak hab a tortán, hogy választható kellemes női, vagy megnyugtatóan dörmögő férfihang is.
Az alagútban sincs sötét
Idén jelent meg a piacon az iGO legújabb navigációs szoftvere 3600 hazai település utcaszintű leírásával és 27700 hasznos pontot tartalmazó térképpel. Folyamatosan frissül a teljes Európát lefedő változat is. A friss szoftver olyan újdonságokat tud, mint az alagút üzemmód: akkor is mutatja az autó helyzetét – a korábbi pozícióból és a sebességből következtetve –, ha nincs műholdjel. Emellett 18 ezer fix telepítésű traffipax helyzetéről is tájékoztatja az autósokat.Műholdak segítségével működik a globális helymeghatározó rendszer
A GPS (Globális Helymeghatározó Rendszer – Global Positioning System) lelke az a 24 műholdból álló „háló”, amelynek tagjai gondosan megtervezett és állandó pályán keringenek a Föld körül. A rendszer része még a földi ellenőrző állomás és a vezérlőközpont, illetve azok a vevők, amelyek megkönnyítik az autósok mellett a repülőgépek és a hajók közlekedését vagy a földmérők munkáját. A helymeghatározás egy nagyon pontos időmérésen alapul. Ehhez az kell, hogy a vevő legalább négy műholdat „lásson”. Az onnan érkező rádiójelek kibocsátásának és fogásának időpontjából aztán a készülék képes kiszámolni a saját helyzetét, amelyet a megfelelő háttérszoftver segítségével ráhelyez a kijelzőn megjelenő térképre. A legérzékenyebb szerkezetek milliméter pontossággal, az autókban használt GPS-ek pedig egy-két méteres hibahatárral dolgoznak.