kiderült

2018.12.13. 17:49

A Titanic keresése fedőakció volt a Szovjetunió megtévesztésére

Valójában előbb két másik elsüllyedt hajót kellett megtalálnia.

Robert Ballard, the oceanographer who discovered RMS Titanic in 1985, greets visitors before his lecture on the discovery of Titanic during Titanic commemoration events marking the centenary of its sinking at the ship's birthplace in Belfast, Northern Ireland on April 14, 2012. The vessel struck an iceberg in the North Atlantic on its maiden voyage on April 14 1912, with the loss of around 1,500 lives. It was built in Belfast's Harland and Wolff shipyard. AFP PHOTO/ PETER MUHLY (Photo by PETER MUHLY / AFP)

Forrás: AFP

Fotó: PETER MUHLY

Az 1912-ben elsüllyedt Titanic óceánjáró felkutatására indult 1985-ös expedíció egyfajta fedőakcióként működött ahhoz, hogy megtaláljanak két, az 1960-as években elsüllyedt amerikai atomtengeralattjárót – árulta el az expedíció vezetője, Robert Ballard, aki az amerikai haditengerészet tartalékos tisztjeként kapta meg a fegyveres szervezet támogatását – írja a Múltkor.

Miután az angliai Southamptonból az amerikai New Yorkba tartó Titanic 1912. április 15-én egy jéghegynek való ütközés következtében elsüllyedt, a mentés pedig befejeződött, a hajóroncs pontos helye évtizedekre ismeretlen maradt. A tragédia nagysága – a 2224 utasból több mint 1500-an odavesztek, az addig épített legnagyobb óceánjáró legelső útján – és a rejtély tartóssága valóságos legendává emelték a Titanicot.

Ugyan az eset még a 20. század folyamán a negyedik helyre szorult vissza a legtöbb halálos áldozattal járó békeidőbeli tengeri katasztrófák sorában, az utasok között számos híres és gazdag ember is volt, ami miatt akkor és napjainkban is nagyobb visszhangot keltett a tragédia, és az évtizedek során igen sokan kutatták a fagyos és sötét észak-atlanti vizeket a roncs után – sikertelenül.

Ballard projektje nem közvetlenül a Titanic megkeresésének céljával indult – távirányítású vízalatti kutatórobotot fejlesztett, és a megfelelő források híján a haditengerészethez fordult pénzért. Ennek azonban feltételei voltak. Az Argo/Jason nevű rendszert – hogy biztos legyen működőképessége – évente egy hónapig tesztelték a tengeren. A haditengerészet azzal a kikötéssel volt hajlandó ezt finanszírozni, ha az ő céljaikra használják az eszközt elsősorban, és csak másodsorban a Titanic keresésére, ami Ballard vágya volt (korábban, 1977-ben már volt egy sikertelen expedíciója – ezután rukkolt elő a kutatórobot ötletével).

Ballard visszaemlékezése szerint az 1982-es beszélgetés Ronald Thunman viceadmirálissal, a haditengerészet tengeralattjáró-hadviselési helyettes műveleti főnökével, igencsak meglepte. Thunman azt mondta neki, egész életemben meg akartam találni a Titanicot, mire Ballard eleinte hitetlenkedett, majd elfogadta a Thunman által előirányzott feltételeket. A világ úgy tudta, Ballard kizárólag a Titanicot keresi, illetve annak megtalálása céljából teszteli különféle helyszíneken az Argo/Jason rendszert. Valójában Ballardnak előbb két másik elsüllyedt hajót kellett megtalálnia: a USS Threshert és a USS Scorpiont.

A USS Thresher 1963. április 10-én Bostontól 350 kilométerre, a nyílt tengeren végzett mélytengeri merülőgyakorlatot, amikor a 129 főnyi legénységgel együtt elsüllyedt. Ekkoriban a Thresher és a vele egy osztályba tartozó atommeghajtású tengeralattjárók voltak a leggyorsabbak és leghalkabbak a világon, továbbá az amerikai haditengerészet legújabb tengeralattjárók elleni harcra tervezett rakétája, a SUBROC hordozására is alkalmasak voltak.

1968-ban aztán a Skipjack-osztályú Scorpion tengeralattjáró tűnt el az Azori-szigetek közelében. A spanyolországi Rotából az amerikai haditengerészet Virginia államban, Norfolkban található bázisára. Az Atlanti-óceánon, az Azori-szigetektől mintegy 740 kilométerre délnyugatra megszakadt vele a kapcsolat, amint éppen egy szovjet felderítőhajó követésére készült. Ez volt 1968 négy tengeralattjáró-eltűnésének egyike: a francia Minerve, az izraeli Dakar és a szovjet K–129 is ebben az évben veszett el.

A Scorpion helyét már Ballard előtt meghatározták, azonban jó minőségű felvételeket korábban nem sikerült készíteni a 3000 méter mélyen, darabokban megtalált roncsról (a későbbi vizsgálatok szerint végül egyik saját, nem-nukleáris torpedójának felrobbanása okozta a Scorpion vesztét). A USS Scorpion személyzete 99 fő volt.

Ballardnak a pontosan nem ismert helyen lévő Thresher megtalálásával telt el a legtöbb ideje az 1985-ös egy hónapos expedíció során. Miután mindkét helyszínen lemerült a Jason nevű modullal irányított Argo kutatórobot, és elvégezte az előírt feladatokat, csupán 12 napja maradt Ballardnak az Atlanti-óceán északi részén nyugvó Titanic felkutatására. Megemlítette azonban, hogy a tengeralattjárók keresésében szerzett tapasztalat is segítette ebben. Tanultam valamit a Scorpion feltérképezésekor, ami segített megtalálni a Titanicot: keresd a törmeléke által hagyott nyomvonalat! – mondta Ballard.

Az idő sürgette Ballardot és stábját, ezért segítségül hívták a francia oceanográfiai ügynökség, az IFREMER szakértőit is, hogy új fejlesztésű szonárrendszerükkel nagy területet lefedve megállapítsák a legvalószínűbb helyeket, ahol a roncs lehet, ezeket pedig az amerikai stáb közelebbről is megvizsgálja az Argóval. Végül azonban nem a szonárképek, hanem a fent említett roncsdarabok által kiadott nyomvonal vezette el Ballardot a legendás óceánjáróhoz.

A hátralevő négy napban Ballard a mára híressé vált felvételeket készítette el a roncsról. Elmondása szerint a pillanat, amikor a roncshoz értek, a kezdeti öröm után markáns hangulatváltozást idézett elő a kutatócsoport tagjaiban. Rájöttünk, hogy mások sírján táncolunk, és nagyon elszégyelltük magunkat. Olyan volt a hangulat, mintha valaki egy fali kapcsolóval leoltotta volna. Józanak lettünk, nyugodtak, tiszteletteljesek, és megfogadtuk, hogy soha semmit nem távolítunk el a hajóból, és nagy tisztelettel bánunk vele – mondta. Az ember nem indul el Gettysburghöz sem ásóval. Az ember nem szed övcsatokat az Arizonából.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!