Fotó: vchal / Shutterstock.com

Leállítanák az egész világon a genetikai módosítást a tudósok egy időre

A globális moratórium addig lenne életben, amíg a nemzetek nem fogalmaznak meg nemzetközi irányelveket arról, miként használható a génszerkesztés technológiája – írták a kommentárban.

A genetikailag megváltoztatott gyermekeket eredményező emberi petesejtek, spermák vagy embriók génszerkesztésének globális tilalmára szólított fel egy nemzetközi tudóscsoport a Nature című brit tudományos folyóiratban közzétett cikkében az után, hogy egy kínai tudós ősszel bejelentette az első génszerkesztett ikerpár megszületését a világon.

Ho Csian-kuj, a sencseni Dél-Kínai Egyetem kutatója novemberben jelentette be egy olyan ikerpár születését, akiknek a CRISPR-cas9 elevezésű „molekuláris ollóval” megváltoztatta a génállományát, hogy a babák ne kaphassák el a HIV-vírust, mivel apjuk fertőzött volt.

A bejelentés az egész világon nagy felháborodást váltott ki, a kutatók kockázatosnak és etikátlannak nevezték a kutató eljárását.

Hét ország 18 tudósa, köztük a Harvard egyetem, az MIT kutatói a tekintélyes tudományos folyóiratban átmeneti, mintegy öt évre szóló moratóriumot sürgettek, hogy időt adjanak a kérdés tudományos, technikai, társadalmi és etikai vonatkozásainak alapos megvitatására.

„A genetikai módosítás bevezetése a jövő generációjába maradandó és valószínűleg káros hatást jelenthet a fajokra” – hívták fel a figyelmet.

A kínai egészségügyi hatóság február végén közzétett irányelveiben szintén nagy kockázatú kategóriába sorolta a génszerkesztést, a génátvitelt és a génszabályozást a és a kínai egészségügyi minisztérium irányítása alá helyezte.

A nemzetközi vita lezárultával az egyes országok maguk dönthetnék el, mit engednek meg a reprodukciós célú génszerkesztés terén.

Borítókép: illusztráció

Hozzászólások

szponzorált tartalom
Süssünk Borbás Marcsival!
baranya
Zs.K.
A baranyaiak teljesítettek a legjobban a fúvócső versenyen
Eb-selejtezők / 13 perce
Jó hangulatban készült a válogatott a szlovákok elleni meccsre
Elszántak a játékosok, a csapatnak és a szurkolóknak is nagyon fontos lesz a csütörtöki derbi.
Gyász
Szomorú szívvel tudatjuk, hogy szeretett fiúnk, testvérem, unokám és kedves rokonunk, barátunk, ismerősünk, TOPOS DEZSŐ 39 éves korában váratlanul elhunyt. Búcsúztatása március 27-én 15 órakor lesz a pécsi köztemető dísztermében. A gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk, hogy ÖZV. CICÁRDI JÁNOSNÉ szavai lakos 93 éves korában elhunyt. Temetése 2019. március 22-én 10 órakor lesz a szavai református temetőben. A gyászoló család
"Holtom után ne keressetek, leszek sehol és mindenütt leszek." (Reményik Sándor) Szomorú szívvel, megrendülten tudatjuk, hogy DR. TÖLGYESI LÁSZLÓ a Baranya Megyei Tanácsi Költségvetési Elszámoló Hivatal nyugalmazott hivatalvezetője 2019. március 16-án, életének 94. esztendejében elhunyt. Temetése 2019. március 22-én a siklósi Katolikus Templomban, a 10 órakor kezdődő gyászmisét követően 11 órakor lesz a siklósi temető kápolnájában.
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy KOCH KÁROLYNÉ Wéber Margit volt ófalui lakos 88 éves korában elhunyt. Temetése 2019. március 22-én, pénteken, 14 órakor lesz a bonyhádi evangélikus temetőben. Ezúton mondunk köszönetet mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik. A gyászoló család