Életmód

2010.08.05. 09:55

Kávé: mégsem olyan egészségtelen?

Évek óta azt hallgatjuk, a kávé mennyire egészségtelen. A legújabb kutatások alapján azonban ez nem feltétlenül van így: segíthet a cukorbetegség, a Parkinson-kór, de még a gyomorrák kockázatának csökkentésében is.

NANA.HU

Évek óta azt hallgatjuk, a kávé mennyire egészségtelen. A legújabb kutatások alapján azonban ez nem feltétlenül van így: segíthet a cukorbetegség, a Parkinson-kór, de még a gyomorrák kockázatának csökkentésében is.



Akkor most merre billen a mérleg nyelve? A kérdés kissé zavaros: arról korábban is tudtunk, hogy a kávéban vannak az egészségre jótékony anyagok, ám koffeintartalma és a szervezet savasodását okozó hatása miatt rutinszerűen a káros szenvedélyek közé soroltuk.

Minél több, annál jobb?

Közben a Harvard tudósai 18 éven át kutatták a kávé egészségre gyakorolt hatásait mintegy 126 ezer emberen. Az eredmények elég megdöbbentőek: a napi egy-három csészével fogyasztók körében a cukorbetegség kockázatát csökkentette ugyan némelyest (5-8 százalékban), ám a napi hat bögre kávé elfogyasztása a férfiak esetében 54%-kal, a nők között pedig 30%-kal csökkentette a diabétesz kialakulásának esélyét.



Legalább hat, a közelmúltban napvilágot látott tanulmány szerint a rendszeres kávéfogyasztók 80%-kal ritkábban küzdenek majd Parkinson-kórral. A hatból három tanulmány azt támasztja alá, hogy minél magasabb a kávéfogyasztás, annál kisebb a betegség kialakulásának kockázata. Egy másik amerikai kutatás eredménye szerint naponta legalább két bögre kávé akár 25 százalékkal tudja csökkenteni a bélrák kockázatát, 80 százalékkal a májzsugorét, és majdnem felére az epekő kialakulásának esélyeit szemben azokkal, akik egyáltalán nem fogyasztanak kávét.

Vastagbélrák és diabétesz

Közvetlen hatása állítólag az antioxidánsok gyulladáscsökkentő van, ugyanakkor közvetett hatásokkal is számolhatunk a rák megelőzésének terén a tudósok szerint. Ott van például a bélmozgást serkentő hatása: mivel a kávé hatására gyorsabban ürül a béltartalom, ezzel lecsökken az az idő, amit a potenciálisan rákkeltő anyagok a bélfallal érintkezésben töltenek. Ugyanakkor más típusú rákos megbetegedések esetén semmilyen összefüggést nem találtak.

A cukorbetegség kockázatának csökkentésével összefüggésben több közelmúltbeli tanulmány is pozitív eredményről számol be. Egy iowai tudóscsoport 11 éven keresztül vizsgált 28 ezer nőt. Azok, akik legalább négy bögre kávét ittak naponta, 20 százalékkal ritkábban lettek cukorbetegek, ráadásul a koffeinmentes kávét fogyasztók körében akár 30-40 százalék is volt a kockázat csökkenése.

Finnországban a napi három-hat kávét fogyasztó vizsgálati alanyoknál 25 százalékos csökkenést mutatott a diabétesz kockázata. Mindkét esetben a betegség egyéb kockázati tényezőit – mint a súly, a táplálkozás és a mozgás mennyisége - is figyelembe vették az eredmény súlyozásakor. A tudósok még mindig vizsgálják, mi okozhatja a koffeinmentes kávé előnyét a hagyományossal szemben, és hogy ennek mi köze van a súlykontrollhoz.

Mielőtt meginnál egy kancsóval...

Ezek igen figyelemre méltó eredmények, de azért ne felejtsük el azt sem, milyen kellemetlen, akár káros hatásai is lehetnek a kávéfogyasztásnak. Egyrészt nem mindenki viseli jól a koffeint, és sokszor szapora szívverést, idegességet, a hormonháztartás átmeneti felborulását okozhatja a kávéivás. Másrészt az egyik leginkább savasító dolog azok közül, amit a szervezetünkbe csak be tudunk vinni, és a savasodás, az önmagában rengeteg betegséget okozhat. Ezen kívül a kávé – akár koffeines, akár koffeinmentes – ellazítja azokat az izmokat, amik meggátolják a gyomorsav nyelőcsőbe való visszajutását, így a refluxosoknak kifejezetten nem ajánlott a fogyasztása.

Az egészségre leginkább az van jó hatással, ha nem fogyasztunk olyasmit, ami nem kell a testnek, viszont megesszük-megisszuk mindazt, ami megadja, amire szükségünk van. Ilyenek a nyers zöldségek, gyümölcsök, a növényi – és bizonyos test-típusoknak az állati – fehérje, a nyers olajok, a vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok. Ezen kívül szükségünk van friss levegőre, tiszta vízre és testmozgásra, valamint némi lelki békére. Ha erre törekszünk, akkor kávé ide vagy oda, rendben leszünk.

Ezek is érdekelhetik