2008.05.21. 11:54
Már nem csak álom a mohácsi Duna-híd
Az Országgyűlés várhatóan néhány héten belül dönt az új, országos területrendezési törvényről, amely várhatóan tartalmazni fogja a mohácsi Duna-híd megépítését is.
Bár a honatyák több kérdés kapcsán – például a Tubes kiemelt katonai övezetté nyilvánításának ötlete miatt – is élesen kritizálják a T. Ház előtt lévő, 2014-ig szóló területrendezési törvényt, a mohácsi híd építésének tervét, amit szintén tartalmaz a tervezet, senki sem bírálja. Azonban azért, hogy ne maradjon csak a „sóhajok hídjának” szintjén az elképzelés, a kormánynak gyakorlati lépéseket is kell tennie.
A téma a mohácsi képviselő-testület legutóbbi ülésén is szerepelt. Dr. Hargitai János, a mohácsi választókerület Fidesz–KDNP-s képviselője többek között azt hangsúlyozta, miután a kormányprogram az Al-Dunán csak a mohácsi híd építésével számol, időszerű a beruházás előkészítéséhez forrásokról is gondoskodni – a jogszabály még kevés a megvalósításhoz, hiszen korábban is törvénybe foglalták az építést, de abból a mai napig nem lett semmi.
Az esélyeket talán most növeli az is, hogy Puch László személyében mohácsi tagja is van a kormánynak. A közlekedési szaktárca államtitkára válaszában azt mondta, az előkészítést kiemelt feladatának tekinti a kabinet, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy 2014-ben elkezdődhessen a beruházás.
Szekó József, Mohács polgármestere lapunknak azt hangsúlyozta, az önkormányzat rendelkezik a szükséges területek nagy részével, tanulmányterveket és hatástanulmányokat is készítettek. Úgy vélte, 16-17 milliárd forintba kerülhet a híd megépítése, ami révén a szigeti városrész Mohács kertvárosává válna, és az építés alatt álló M6-os autópálya jótékony hatása nemcsak a Duna bal, hanem jobb partján is érzékelhető lenne.
Évtizedek óta téma
A mohácsi híd gondolata egyáltalán nem újkeletű. Ugyan már a rendszerváltás előtt is többször felmerült, akkor azonban még nem születtek konkrét elképzelések. A 1990-es években azonban egyre nagyobb igény mutatkozott az átkelő megépítése iránt. 1992-ben megalakult a dr. Kernya István vezette Mohácsi Duna Híd Alapítvány, ők pedig nem hagyták „elaludni” a témát. Többek között konferenciákat szerveztek, s már 1993-ban hatástanulmányt is készíttettek. 1996-ban közreműködésükkel bekerült a híd az akkor helyi rendezési tervbe is.Horvai Lászlóné szerint a mohácsiak régi, több évtizedes álma valósulna meg azzal, ha tényleg megépülne néhány éven belül a híd. Szerinte az élet mindenképpen pezsgőbbé válna a településen, az átmenő forgalom is növekedne, ez pedig talán a mohácsiak számára újabb munkahelyeket is jelentene – és persze az építkezés időtartama alatt is sokan találhatnának állást.
Varga Georgina szerint semmi kétség, az a város, és a környező települések számára is csak jót hozna, ha nem komppal, és az időjárás szeszélyeinek kiszolgáltatva lehetne csak átkelni
a szigeti városrészbe. Ugyanakkor hozzátette azt is, „akkor hiszi, ha látja, hiszen már a szüleitől is hallott arról, hogy „beígérte” az akkori kormány a hidat, és azóta sem lett belőle semmi.
Horvai Lászlóné szerint a mohácsiak régi, több évtizedes álma valósulna meg azzal, ha tényleg megépülne néhány éven belül a híd. Szerinte az élet mindenképpen pezsgőbbé válna a településen, az átmenő forgalom is növekedne, ez pedig talán a mohácsiak számára újabb munkahelyeket is jelentene – és persze az építkezés időtartama alatt is sokan találhatnának állást.
Varga Georgina szerint semmi kétség, az a város, és a környező települések számára is csak jót hozna, ha nem komppal, és az időjárás szeszélyeinek kiszolgáltatva lehetne csak átkelni
a szigeti városrészbe. Ugyanakkor hozzátette azt is, „akkor hiszi, ha látja, hiszen már a szüleitől is hallott arról, hogy „beígérte” az akkori kormány a hidat, és azóta sem lett belőle semmi. -->