Gazdaság

2008.10.29. 19:38

Leáldozóban a „nulla forintos” hitelek

A pécsi, baranyai autókereskedők zöme szerint nem ijedtünk meg a válságtól, igaz, vannak, akik a kereslet átalakulásáról beszélnek. A következő hetek sorsdöntőek lehetnek.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

Minden általunk megkérdezett – többen név nélkül nyilatkoztak –, az autóbizniszben érdekelt pécsi, baranyai vállalkozó úgy vélekedett, hogy a világméretű pénzügyi és hitelválságról szóló  híradások túlzóak. Különösen igaz ez szerintük az autóiparral kapcsolatos hírekre, hisz szinte csak arról hallani, hogy a gyárak leállítják vagy csökkentik a termelést.

Negatív spiráltól, öngerjesztő folyamatoktól tehát tartanak, ám azt mondják, a következő napok, hetek nagyban befolyásolhatják, mit hoz a jövő. Hozzányúlnak-e a bankok az autóhitelekhez, ahogyan tették a lakáshitelekkel, illetve hogy a forint erősödése, stabilizálódása kitart-e, megnyugtatja-e a piacot, az embereket?

[caption id="" align="alignleft" width="350"] Csökkent a forgalom a baranyai használtautó-piacon. A visszaesés azonban az egész évet jellemezte, nem az elmúlt hetek eredménye
[/caption]A legtöbben abban is egyetértettek, hogy a forgalom alapjában nem változott, míg a kereslet nem, vagy nagyban nem csökkent – ugyanakkor átalakult. A bankok feltételeiken nem változtattak – vagy csak kis mértékben –, de azt mindenki megerősítette, hogy a hitelkérelmek elbírálásán szigorítottak a pénzintézetek: jobban megfontolják, ki kaphat kölcsönt. Többen úgy távoztak olyanok szalonokból, akik korábban kaphattak volna kölcsönt új autóra, ám most elutasították őket.

Szinte teljesen eltűntek ugyanis a nagyon hosszú futamidőre adott hitelek, amelyeket nulla forintos befizetés mellett kötöttek. Sokkal inkább 15-20 százalék előlegről indulnak az újautó-eladások, de megjelentek azok a vásárlók is, akik – esetleg használtautó-beszámítás mellett – részben vagy egészben készpénzzel fizetnek.

Kaponyi László, a Suzuki Szabolcs cégvezetője ez utóbbit erősítette meg, kiegészítve azzal, hogy vásárlóik jelentős része fix összegű részletet fizet, azaz nem emelkedett meg a deviza-árfolyam változás miatt a törlesztés mértéke, esetleg megnyúlik a futamidő. Ám a hitel ideje alatt még a mostani árfolyam-veszteség visszajöhet.

Kaponyi Lászlóhoz hasonlóan Fekete Attila, az Opel Penthe Autóház Kft. ügyvezetője is kijelentette, a márka új autó készletei elégségesek az egész országban. Fekete Attila egyébiránt pozitívan nyilatkozott: forgalmukon nem érezték meg egyelőre a válságot, és reméli, nem is fogják. Többek közt amiatt, mert az autóárak jelentősen biztosan nem változnak jövőre, ellenben az üzemanyag ára csökken, ahogy minden jel szerint a gépjármű-biztosítások díjai is olcsóbbak lesznek.

Az autó az elsők közt van, amin igyekszünk spórolni

Csökkent a kis- és középkategóriás autók iránti kereslet, ám egyre többen vásárolnak prémiumkategóriás és extra felszereltségű autókat – beszélt tapasztalatairól Rácz György, a Ford autókat forgalmazó FX Autóház ügyvezetője. Fontos kérdésnek tartja, hogy elhúzódik-e a válság, hisz akkor minden területen nőhetnek a kiadások, az autó pedig az elsők közt lesz, amin spórolni igyekeznek majd az emberek.

Ezzel együtt sem nőtt, inkább csökkent a használtautó-piacon a forgalom – meséltek erről kereskedők. A visszaesés azonban az egész évet jellemezte, ahogy az is, hogy többen fordultak szervizekhez: nagyobb hibát is inkább kijavíttatni szeretnének az autósok, semmint értékvesztetten leadni, és újat venni, hitelre.

Még terveznek Baranya nagy ipari foglalkoztatói

A jövő év tervezési időszakának kellős közepén vannak a legnagyobb Baranya megyei ipari foglalkoztatók, mint az Elcoteq vagy a Hauni Hungária. Azt, hogy a lassan az egész világot elérő pénzügyi válság milyen és mekkora hatást gyakorol termelésükre, csak a most formálódó jövő évi megrendelésállomány végleges ismeretében lehet majd megállapítani. Nagy, nemzetközi cégekről lévén szó, az esetlegesen szükséges reakciókról, intézkedésekről központi szinten döntenek majd.

Lapunknak a válság helyi hatásaira irányuló érdeklődésére ezért nem kaptunk azonnali válaszokat a megye iparát meghatározó cégek helyi képviselőitől.

Ezzel együtt sem nőtt, inkább csökkent a használtautó-piacon a forgalom – meséltek erről kereskedők. A visszaesés azonban az egész évet jellemezte, ahogy az is, hogy többen fordultak szervizekhez: nagyobb hibát is inkább kijavíttatni szeretnének az autósok, semmint értékvesztetten leadni, és újat venni, hitelre. Még terveznek Baranya nagy ipari foglalkoztatói A jövő év tervezési időszakának kellős közepén vannak a legnagyobb Baranya megyei ipari foglalkoztatók, mint az Elcoteq vagy a Hauni Hungária. Azt, hogy a lassan az egész világot elérő pénzügyi válság milyen és mekkora hatást gyakorol termelésükre, csak a most formálódó jövő évi megrendelésállomány végleges ismeretében lehet majd megállapítani. Nagy, nemzetközi cégekről lévén szó, az esetlegesen szükséges reakciókról, intézkedésekről központi szinten döntenek majd.

Lapunknak a válság helyi hatásaira irányuló érdeklődésére ezért nem kaptunk azonnali válaszokat a megye iparát meghatározó cégek helyi képviselőitől. Csökkent a forgalom a baranyai használtautó-piacon. A visszaesés azonban az egész évet jellemezte, nem az elmúlt hetek eredménye -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!