Közös európai szupervasutat kezdeményeznek Berlinben

Egyszerűen el lehetne jutni Párizsból Varsóba vagy Budapestre, onnan Stockholmba, vagy épp Berlinből Rómába.

Egységes európai nagysebességű vasúti szolgáltatást (Trans-Europ-Express) javasol Andreas Scheuer német szövetségi közlekedési miniszter, az erről szóló egyetértési nyilatkozatot a német uniós elnökség idején igyekeznek tető alá hozni – írja a Magyar Nemzet.

Az ötlet azon alapul, hogy számos nyugati és déli tagországban kiépült már a nagysebességű szolgáltatás, de ezek nincsenek kapcsolatban a szomszédos országok hálózataival. Abban konszenzus van, hogy a vasút a leghatékonyabb közlekedési mód az éghajlatvédelmi célok megvalósítására.

Az egész uniót átfogó, nagysebességű vasúti személyszállítási szolgáltatások hálózatát kell létrehozni 2025-re – javasolta Andreas Scheuer német szövetségi közlekedési miniszter az európai közlekedési miniszterek online konferenciáján. A fejlesztés jelentős, az éghajlatváltozás mérséklése érdekében tett erőfeszítésként értékelhető – tette közzé a Railwaygazette.com. A TEE 2.0 (Trans-Europ-Express hálózat) a nevében emlékeztet a korábbi európai közlekedési együttműködésre, amelyet hét nemzeti vasúttársaság indított 1957-ben, a holland vasút volt elnökének, Franciscus Quirien den Hollandernek a kezdeményezésére.

Az eredeti TEE vonatokhoz hasonlóan a TEE 2.0 szolgáltatásai is csak a nappal működnének, de Scheuer tervei szerint kiegészítenék azt az éjszakai összeköttetések kibővített hálózatával. A német kormány arra törekszik, hogy meggyőzze a többi EU-tagállamot a TEE 2.0 előnyeiről, és hogy hivatalos szándéknyilatkozatot írjanak alá Németország féléves elnöksége alatt.

Minden TEE2.0 szolgáltatás legalább három országot kapcsolna össze.

A tagországok meglévő rendszereit összekötnék, és így nemzetközi útvonalakat képeznének, amelyek nagy többletkeresletet támasztanak, miközben a lehető legkevesebb többletfejlesztést igénylik. Scheuer azt tervezi, hogy egy külön TEE 2.0 társaságot hoznak létre, például a francia SNCF és a német DB, valamint más érdekelt és ambiciózus vasutakkal, a holland, osztrák, svájci üzemeltetőkkel. A szerveződést független vasúttársaságként hagynák jóvá, amely szolgáltatásokat vásárolna az anyavállalatoktól. A vonatok maximális sebessége óránként 230-250 kilométer lenne. Kissé optimista módon Scheuer miniszter úgy vélekedik, hogy mivel a TEE 2.0 csupán koordinációt igényel a vasúttársaságok között a menetrendek, a tanúsítási kérdések, vonatok és viteldíjak terén, nincs akadálya, hogy a terv néhány év alatt megvalósuljon.

A francia TGV volt az első európai szuperexpressz, mára az egész kontinensen számtalan vonalat építettek ki

A nagysebességű vasúti szolgáltatás (High Speed Railway, HSR) a múlt század hatvanas éveinek a végén jelent meg Nyugat-Európában, elsőként Franciaországban, majd Olaszországban és Spanyolországban épült jelentős méretű hálózat.

A HSR a technológiából adódóan elkülönül a hagyományos vasúti pályáktól, ezért szigetszerűen fejlődött:

egy-egy ország nagyvárosait köti össze. Spanyolországban például még a nyomtáv sem egyezik a hagyományos vasútéval. Nemzetközi vonalak először a Csalagúthoz kapcsolódóan jöttek létre Párizs, London és Brüsszel között, majd Belgium és Hollandia is közösen fejlesztett szuperexpressz-szolgáltatást.

Ez azonban inkább kivételnek számít, Franciaország és Olaszország között például évtizedek óta nem haladt előre egy tapodtat sem a Lyon–Torino vonal fejlesztése, igaz hogy drága alagútépítési munkákra van szükség a létesítéséhez. Az új összeköttetések révén, a javaslatok alapján egyszerűen el lehetne jutni Párizsból Varsóba vagy Budapestre, onnan Stockholmba, vagy épp Berlinből Rómába.

Hozzászólások

időskor
Főként az állami nyugdíjra számítanak a magyarok
példaképek / 8 perce
Könyv jelent meg két magyar futólegendáról
Győzelmek és emlékek szögescipőben címmel jelent meg Török Ferenc könyve Béres Ernőről és Szabó Miklósról.
Gyász
„Elcsitul a szív, mely értünk dobogott, pihen a kéz, mely értünk dolgozott. Mi utána maradt csak gyász és fájdalom." Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett férjem, édesapám, nagypapám, apósom, ABT ÁDÁM 87 éves korában elhunyt. Temetése 2020. november 2-án 15 órakor lesz a pécsi köztemető nagy díszterméből. Gyászoló szerettei
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett édesanyánk, anyósunk, nagymamánk, SZALAI ELEMÉRNÉ Perényi Mária 80 éves korában elhunyt. Temetése 2020. november 3-án 13.30 órakor kezdődő gyászmise után lesz a pécsi köztemető kápolnájából. Kérjük a részvétnyilvánítás mellőzését. A gyászoló család
"Elfelejteni Téged soha nem lehet." Fájó szívvel, örök szeretettel emlékezünk MIKLI JÁNOSRA halálának 16. évfordulóján. Szerettei
"Örökké él, kit igazán szeretnek.” (Kosztolányi Dezső) Mély fájdalommal tudatjuk, hogy drága édesanyánk, ERDÉLYI SÁNDORNÉ hosszú szenvedés után, 97 éves korában megtért Teremtőjéhez. Végső búcsút 2020. október 31-én 13 órakor veszünk tőle a belvárdgyulai temetőben. Részvétnyilvánítások mellőzését kérjük! Köszönjük mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik. Gyászoló szerettei
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett édesanyánk DR. KOVÁCS CSABÁNÉ sokak Kati nénije méltósággal viselt hosszú betegség után, 82 éves korában elhunyt. Temetése 2020. október 29-én 14 órakor lesz a szigetvári Turbéki temetőben. A gyászoló család
,,Ott pihensz ahol már nem fáj semmi, s nyugalmadat nem zavarja senki. Életed elszállt, mint a virágillat, de emléked ragyog, mint a fényes csillag." Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett édesapánk, apósunk, nagypapánk, dédink, testvérem és kedves rokonunk ULMER ANDRÁS asztalos 86 éves korában csendesen elhunyt. Temetése 2020. október 31-én 11 órakor kezdődő gyászmise után lesz az orfűi temetőben. A gyászoló család
Szívből köszönöm együttérző szeretetüket, valamint mindazoknak, akik férjem vitéz VADÁSZ ISTVÁN temetésén megjelentek, virágaikkal részvétüket fejezték ki. Gyászoló felesége
Fájó szívvel tudatjuk, hogy NAGYPÁL ISTVÁN 83 éves korában elhunyt. Búcsúztatása 2020. november 3-án 13.30 órakor lesz a pécsi köztemető dísztermében. Gyászoló szerettei
Fájó szívvel tudatjuk, hogy szeretett édesanyánk, nagymamánk, dédim TAKÁCSNÉ KEMÉNY TERÉZ MÉV IV-es üzem és a Pécsi Színház volt dolgozója 68 éves korában, váratlanul elhunyt. Temetése 2020. október 28-án 12.30 órakor lesz a pécsi köztemető nagy díszterméből. A gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk, hogy édesapánk, nagyapánk, HORVÁTH PÁL 89 éves korában elhunyt. Temetése 2020. október 30-án a 11.30 órakor kezdődő gyászmise után lesz a nagykozári temetőben. A gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk, hogy szeretett hozzátartozónk, HORVÁTH FERENCNÉ Grúber Mária Pécs-nagyárpádi lakos 89 éves korában csendesen elhunyt. Temetése 2020. november 2-án 13.30 órakor lesz a pécsi köztemető kápolnájából. Ezúttal mondunk köszönetet azoknak, akik a temetésen részt vesznek, gyászunkban osztoznak. A gyászoló család
"Amíg éltél szerettünk, amíg élünk nem feledünk." Megrendülten tudatjuk, hogy ARADI KÁROLYNÉ Magdi hosszúhetényi lakos 82 éves korában elhunyt. Temetése 2020. október 29-én, 12 órakor a hosszúhetényi temetőben lesz. Részvétnyilvánítások mellőzését kérjük. Ezúton mondunk köszönetet mindenkinek, akik utolsó útjára elkísérik. A gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk, hogy HEGEDÜS ISTVÁN volt Rádió és televízió műszerész 80 éves korában elhunyt. Búcsúztatója 2020. október 29-én 11 órakor lesz a szentlőrinci temetőben. Ezúton mondunk köszönetet mindazoknak, akik a temetésen részt vesznek, fájdalmunkban osztoznak. A gyászoló család
Szomorú szívvel tudatjuk, hogy KOVÁCS ÁDÁM baksai lakos, 85 éves korában elhunyt. Temetése 2020. október 28-án 15 órakor a baksai temetőben lesz. A gyászoló család