Gazdaság

2007.08.13. 17:12

Ritkítják a vonatpótló buszjáratokat

A megszüntetett Sellye-Villány vasúti szárnyvonalat helyettesítő járatainak háromnegyedét a busztársaság az rossz kihasználtság miatt. A döntés nem csak az egykori szárnyvonalon utazók, hanem a körzet számos településének közlekedését is érinti.

Kaszás Endre (DN)

Már nem a korábbi vasúti menetrend szerint közlekedteti járatait a szárnyvonali tömegközlekedést átvevő Pannon Volán. A kihasználatlanság miatt több járatpár megszűnt, a változás a környező településeken élők közlekedését is érintette.

Márciusban a vasúti közlekedés menetrendje szerint vette át a helyközi tömegközlekedési szolgáltatást a Pannon Volán Zrt. a Barcs–Sellye–Villány szárnyvonalon. Ezekben a napokban azonban már nem az akkori menetrend szerint közlekednek a járatok ebben a térségben.

– Az elvégzett utasszámlálás, kihasználtsági felmérés eredményeként született döntés a vonalon közlekedő járatok több mint kétharmadának megszüntetéséről – tájékoztatott Micskey Tibor, a Pannon Volán Zrt. termelési igazgatóhelyettese.

A szakember elmondta, hogy a változások keretében ugyanakkor új járatpárokat is indítottak a térségben, kifejezetten a helyi igényekhez igazodva. A térségben így kialakított új menetrend nem csak a Sellye–Villány vonalon közlekedők, hanem a körzethez kapcsolódó településeken élők utazásában is változásokat hozott.

Lapunk érdeklődésére Micskey Tibor úgy tájékoztatott, hogy a közösségi közlekedési igényekhez igazodva a társaság minden területen igyekszik biztosítani a munkába és a munkából járás feltételeit. Mivel azonban következetesen vizsgálják minden egyes járat működtetésének gazdaságosságát, ott, ahol nagyon alacsony az utasszám – ahol rendszeresen csak egy személyautóval is elszállítható utas gyűlik össze –, a kihasználatlanság miatt nem járnak a buszok. A termelési igazgató tudomása szerint a szóban forgó térségből eddig egy ember jelezte, hogy meghiúsult a munkába járása a változások miatt.

A márciusi változások kapcsán a Pécsvárad–Bátaszék vonalon 1997 óta közlekedő vonatpótló autóbuszok szerepét is a Pannon Volán járatai vették át. A Bajáig meghosszabbított vonalon a társaság napi két járatpárral juttatja el az utasokat úti céljukba, érintve a vasútvonal valamennyi települését és a mohácsi buszpályaudvart is. Kedvező fejlemény, hogy az autóbuszos tömegközlekedési szolgáltatás teljes egészében érinti Lovászhetényt, részben pedig Fekedet és Erdősmecskét is.

Már korábban ismertté vált, hogy Baranya megyét érintően a gazdasági tárca kezdeményezte a Komló–Godisa vasúti szárnyvonal működésének gazdaságossági vizsgálatát is. Lapunk információja szerint nem ez az utolsó nyitva maradt kérdés a minisztérium közlekedésésszerűsítési programjában. Felmerült ugyanis, hogy az esztendő folyamán a többiekhez hasonlóan a megyeszékhely és Villány, illetőleg a Villány és Magyarbóly közötti vonatközlekedés kihasználtságát, fenntarthatóságát is megvizsgálják.

Hasonló vizsgálódás várható a Pécs–Pécsvárad vasúti szakaszon, amelynek esetleges szüneteltetése a Dombay-tóhoz utazókat érintené roppant érzékenyen. A felmérések tervezett időpontjáról egyelőre nem tájékoztatott a közlekedési tárca, ahogy arról sem, hogy az utasszámlálást követően mikor várható döntés az említett vonalak tömegközlekedésével kapcsolatosan.

Szeptembertől új bérletek, nagyobb támogatás

A szeptemberi iskolakezdés kapcsán a Pannon Volán szakemberei már most megkezdték a diákbérletek kiadásának előkészítését. A társaság jelenleg a Baranya Megyei Önkormányzat közreműködésével igyekszik minél pontosabb képet kapni a körzetes iskolák diákjainak várható bérletigényéről. Mint Micskey Tibor elmondta, a Volán társaság elsősorban azokon a területeken tudja ellátni a tanulók szállításának feladatát, ahol jelenleg is közlekedtet járatokat. A korai előkészítést azért kezdték meg, hogy megoldást találjanak az esetleg szükséges menetrend-módosításra. A szakember ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a bérletek értékesítését legkorábban az augusztus 20-i ünnep után kezdik meg. Ennek elsősorban az az oka, hogy a felsőfokú oktatási intézetek hallgatói számára is változik a buszközlekedés kedvezményrendszere. A napokban várhatóan megjelenő kormányzati rendelkezés értelmében az új tanévben a jelenlegi 67,5 százalékos kedvezmény helyett 90 százalékos kedvezménnyel utazhatnak a diákok iskolájuk és lakóhelyük között.

Idén is ősszel jönnek Baranyába az új buszok

Ebben az évben az ősz közepére várható az új autóbuszok érkezése a Pannon Volánhoz. Tavaly tizenhét új autóbuszt állított forgalomba a pécsi központú tömegközlekedési társaság. A főként az elővárosi forgalom ellátásában feladatot kapó új járművekkel azóta szinte a megye teljes területén találkozhat az utazóközönség, hiszen a tömegközlekedési cég valamennyi üzemigazgatóságához delegált néhányat az új buszokból.

Az elmúlt esztendőben közbeszerzési pályázat keretében vásárolt új kocsik darabja 33 millió forintba került, az akkor szolgálatba állt új járművek egyenként 49 ülő és 33 álló utast képesek egy időben befogadni. Az új flotta érkezése csak némiképpen enyhített

a társaság műszaki problémáin, hiszen a mintegy 330 buszból álló járműállományból 102 autóbusz életkora 20 és 27 év közötti. Ugyan a magas életkor nem mehet az üzembiztonság rovására, de a korosabb járművek szervizköltsége lényegesen magasabb a fiatalabb autóbuszokénál. Az ebben az esztendőben is folytatódó fiatalítási program komoly kihívást jelent a társaság számára.

Elemzések, ötletek

Szinte bizonyos tehát, hogy a Volán-társaságoknak újabb vonalakon kell majd teljesen kiváltaniuk a vonatközlekedést, hiszen további tervek készülnek szárnyvonal-leállításokra.

A GKM egy tanulmánya a Volán- és falubuszok összehangolásának módját és jogszabályi feltételeit vizsgálja, egy másik pedig 32 veszteséges vasútvonal jövőjét elemzi. A döntést, a minisztérium ígérete szerint társadalmi egyeztetés előzi meg. Ugyancsak tanulmány készül arról, hogy a Volánok kisebb, 15 személyes buszokat is közlekedtethetnének, gazdaságosabban.

Az elmúlt esztendőben közbeszerzési pályázat keretében vásárolt új kocsik darabja 33 millió forintba került, az akkor szolgálatba állt új járművek egyenként 49 ülő és 33 álló utast képesek egy időben befogadni. Az új flotta érkezése csak némiképpen enyhített

a társaság műszaki problémáin, hiszen a mintegy 330 buszból álló járműállományból 102 autóbusz életkora 20 és 27 év közötti. Ugyan a magas életkor nem mehet az üzembiztonság rovására, de a korosabb járművek szervizköltsége lényegesen magasabb a fiatalabb autóbuszokénál. Az ebben az esztendőben is folytatódó fiatalítási program komoly kihívást jelent a társaság számára. Elemzések, ötletek Szinte bizonyos tehát, hogy a Volán-társaságoknak újabb vonalakon kell majd teljesen kiváltaniuk a vonatközlekedést, hiszen további tervek készülnek szárnyvonal-leállításokra.

A GKM egy tanulmánya a Volán- és falubuszok összehangolásának módját és jogszabályi feltételeit vizsgálja, egy másik pedig 32 veszteséges vasútvonal jövőjét elemzi. A döntést, a minisztérium ígérete szerint társadalmi egyeztetés előzi meg. Ugyancsak tanulmány készül arról, hogy a Volánok kisebb, 15 személyes buszokat is közlekedtethetnének, gazdaságosabban. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!