Gazdaság

2007.10.02. 17:11

Új 6-os: a Strabag lehet a befutó

Bár csak hetek múlva teszik közzé, hogy a versenyben maradt társaságok közül melyik nyerte el az M6/M60-as gyorsforgalmi út Szekszárd-Pécs közötti szakasz építésének jogát, feltehetően a Strabag vezette csoport lehet a befutó.

Máté Balázs (DN)

Ezúttal a hírek már nem arról szólnak, mikor nem kezdődik el az új 6-os út hiányzó részeinek építése, hanem arról, hogy melyik vállalkozás nyerheti el a busás megbízást.

Hivatalosan a magánerős, úgynevezett PPP- pályázat jelenlegi szakaszáról annyi tudható, hogy azon három, főképp külhoni társaságokat tömörítő konzorcium birkózik egymással. A győztest még ebben a hónapban, legkésőbb november elején megnevezik.

Kiszivárgott hírek szerint a Strabag vezette Mecsek Konzorcium tette a legkedvezőbb ajánlatot a második körben. Úgy tudni, 266 milliárd forintért építenék meg a Szekszárd és Bóly, valamint, Bóly és Pécs között vezető, hetvenkilenc kilométer hosszúságú szakaszokat. Ez az összeg már tartalmazza a huszonöt évre szóló üzemeltetés költségeit is.

Kóka János, gazdasági, és közlekedési miniszter korábban 200 milliárd forintra becsülte az építkezés költségeit, s most úgy tűnik, a pályázók megpróbálnak igazodni a szaktárca vezetője által megfogalmazott „irányelvhez”, hiszen csökkentették korábbi ajánlataikat.
A Strabag például 300 milliárdos első vállalását finomította, de az M6/M60 Mecsek Konzorcium (amelynek tagjai között van egyebek között a Bilfinger, az osztrák Porr, a francia Vinci Concessions és a Vinci Sa.) is már alább adja, a korábbi 370 milliárddal szemben 286-ot ajánlottak. Amennyiben az erről szóló hírek valósak, ugyancsak érdekes lehet, hogy a harmadik helyen álló Alisca Sopianae Konzorcium (ennek tagja a portugál Mota Kft. is) 410-ről 300 milliárd forintra csökkentette az árat. Mindebből adódóan felmerülhet a kérdés, hogyan lehetséges, hogy az ugyanolyan műszaki tartalmú (a legproblémásabbnak vélt részeket illetően lásd keretes írásunkat!) beruházást hogyan lehetséges akár negyedével olcsóbb áron is megvalósítani.

A pályázók számára az is feltétel, hogy 2010 elejére elkészüljenek a munkálatokkal, s erre vonatkozóan garanciákat is kértek tőlük – az esetleges késedelem minden bizonnyal jelentős összegekkel terhelheti meg vállalkozásukat. A beruházást irányító Nemzeti Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. szerint az eredmény kihirdetését követően még ebben az esztendőben elkezdődhet az építkezés.

A régészeken ez már nem fog múlni, ugyanis a baranyai szakaszokon is végeztek az előzetes feltárásokkal. Ezek során hatezer éven át egyfolytában lakott településnyomokat, óriási temetőket találtak több baranyai település, főleg Szederkény és Bóly környékén. A több százezer négyzetméternyi területet átfogó kutatás során összességében több százezer leletet tártak fel, s hetvenöt fontos településmaradvány került elő a nyomvonalon.

A Budapestig vezető kétszer kétsávos gyorsforgalmi utat illetően még kérdés, mi lesz a Szekszárd és Dunaújváros közötti résszel, aminek ugyancsak 2010-re kellene készen lennie. A szaktárca szerint az arra vonatkozó pályázati felhívást is közzéteszik 2007-ben, azonban információink szerint továbbra sem született meg az egyezség a paksi önkormányzattal, a várost érintő nyomvonal feletti vitában.

Alagutak, hidak egymás után

A szakértők különösen a tervezett pálya Tolna és Baranya megye határán induló szakasza miatt tekintenek aggodalommal a 2010-es átadási határidőre. A tervek ugyanis ezen a részen, Véménd és Palotabozsok térségében, tíz kilométeren belül négy alagutat, és öt völgyhidat is tartalmaznak. Bóly, és Lothárd között egy ötödik, ötszáz méteres híd is épülhet.

Mindezek megvalósítása a kikötött dátumig a hozzáértők szerint bravúr lenne a javából. Ugyanakkor a projekt vezetőinek érvei is megfontolandók, nevezetesen, hogy a kivitelezésre pályázók tudatában vannak annak, hogy mire, és mennyi idő alatt vállalkoznak.

A Nemzeti Infrastruktúra Zrt. szakemberei egyébiránt más nyomvonal lehetőségét is megvizsgálták, de a szóban forgót találták legalkalmasabbnak.

Mindezek megvalósítása a kikötött dátumig a hozzáértők szerint bravúr lenne a javából. Ugyanakkor a projekt vezetőinek érvei is megfontolandók, nevezetesen, hogy a kivitelezésre pályázók tudatában vannak annak, hogy mire, és mennyi idő alatt vállalkoznak.

A Nemzeti Infrastruktúra Zrt. szakemberei egyébiránt más nyomvonal lehetőségét is megvizsgálták, de a szóban forgót találták legalkalmasabbnak. -->

Címkék#M6

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!