2024.11.28. 21:30
Nem mindegy, mekkora akciókkal kecsegtet egy üzlet
Ki ne szeretné az akciókat, főleg, ha negyven, ötven vagy akár hetven százalékokkal csalogatnak az üzletek. Black Friday napján pedig annyira nem is ritka, hogy ilyen vagy ezekhez hasonló számokkal találkozunk a boltokban.
A Black Friday az Amerikai Egyesült Államokból érkezett hazánkba, és lassan 10-15 éve már, hogy töretlen sikert arat a hazai vásárlók körében is. Azonban ma már ez az esemény sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint korábban.
Nem mindig volt pozitív a Black Friday
Források szerint a fekete péntek az USA-ban elterjedt vásárlási ünnep, amelyet hagyományosan a hálaadás utáni pénteken tartanak. A Black Friday története hosszú és többféle változáson ment keresztül az évek során. A kifejezés először az 1960-as évek végén jelent meg, és eredetileg nem pozitív értelemben használták. A „fekete" szó korábban a rendőrség szlengjében arra utalt, hogy ez a nap rendkívül zsúfolt volt, az emberek száma miatt pedig a forgalom és a közrend fenntartása nehézkessé vált.
Hirtelen harminc
Mint ismeretes, ma már nem csak egyetlen egy napra korlátozódik a vásárlás ünnepe. Van, hogy egész hónapon át kedvezményekkel kínálják portékájukat az üzletek. De miért is alakult ez így ki, miért lett egy napból hirtelen harminc? Veszélybe sodorták a Black Fridayt a nemrégiben megjelenő külföldi vállalatok? Kérdéseinkre dr. Németh Péter, a PTE Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézet adjunktusa válaszolt.
– Nem lenne a boltoknak sokkal kifizetődőbb, ha hónap elejére, például fizetésnapra helyeznék át a Black Fridayt?
– Egyszerűbb lenne, de a hagyományok nem ezt diktálják. Arról nem is beszélve, hogy a vásárlók ma már eléggé tudatosak, mondhatni előre spórolnak erre a napra. Illetve vannak egyéb megoldások is, mint például a kereskedők, szolgáltatók által nyújtott kedvezményes pénzügyi lehetőségek, akár hitelkártya formájában. Ehhez a naphoz mind a piac, mind a keresleti oldal is elég jól alkalmazkodott.
– Ma már azért nemcsak egy napról beszélünk, hanem egy egész hónapról.
– Igen, egyre többször halljuk a Black November kifejezést is. Ha a vásárlói oldalról nézzük, akkor egyetlen egy napon kell mindent beszerezni, ami eléggé nagy káosszá tud alakulni az embereknél. Nem mellesleg ilyenkor logisztikai problémák is elő szoktak fordulni, akár a fizetésnél, akár a kiszállításnál. Illetve az sem utolsó szempont, hogyha az üzletek egy napból harminc napot csinálnak, akkor sokkal nagyobb bevételre tehetnek szert.
– Vannak cégek, amelyek a saját arculati színeikkel próbálják helyettesíteni a Black szót. Ez egyszerű figyelemfelhívás?
– Tulajdonképpen igen, ki akarnak tűnni a tömegből. De van olyan is, hogy nem a saját bolt népszerűsítése a cél ezzel, sokkal inkább valamilyen környezeti, társadalmi problémára mutatnak rá. Például a zöld színnel a tudatosságra és a környezetvédelemre próbálják ráirányítani a vásárlók figyelmét.
– Mi az az akció, amivel ezen a napon versenybe lehet szállni?
– Az biztos, hogy a 10-20 százalékok annyira nem mozgatják meg az embereket. Ilyenkor általában 30 százaléknál kezdődnek és egészen 80 %-ig terjedhetnek az akciók. Azért ezen a napon a vásárló is igyekszik arra figyelni, hogy a kecsegtető, nagy akciók mögött ne valamilyen alattomos lehúzás álljon, sőt a legtöbb esetben összehasonlítja az árakat is, hogy véletlenül se csapják be az üzletek.
– Az egyre népszerűbb külföldi cégek – melyek egész évben alacsony árakkal csábítják a vásárlókat – miatt nincs veszélyben a Black Friday?
– Nem gondolnám. A Black Fridayhoz egy jóleső izgalom is társul, amit nem biztos, hogy egy ilyen jellegű online vásárlás kielégít nap mint nap. Gondoljunk csak bele, ott vagyunk a boltban, mindent meg tudunk nézni az adott terméken, látjuk teljes valójában, kedvezményes ára is van. Mindez egy olyan izgalmat indít el bennünk, ami által megvásárlunk egy olyan dolgot is, amelyre adott pillanatban feltétlenül nincs is szükség.