Lejtő

2024.11.23. 07:00

Agyelszívás: brutális műtét előtt áll egész Pécs?

A kínai óriásgyár megépítésével Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé kerül – erről az építési és közlekedési miniszter, Lázár János néhány napja beszélt. A BYD jóvoltából Szegeden 10 ezer új munkahely jöhet létre, ami erős elvándorlást okozhat Baranyából. Pécsen viszont semmilyen látható jele nincs annak, hogyan lehet meggátolni az agyelszívást.

A világ legnagyobb elektromos autókat gyártó vállalata, a BYD 1200-1500 milliárd forintos beruházással megépülő szegedi gyára gőzerővel épül, amely hazánk legnagyobb autógyára lesz. Az üzemben 2025 második felében készülnek el az első járművek, addigra megépülnek a gyár autópálya- és közúti csatlakozásai, elkezdődik a vasúti pálya korszerűsítése 175 milliárdos forrásból, a vasúti terminál kialakítása, folyamatosan bővítik a termeléshez szükséges ivóvíz- és szennyvízkapacitást. Az építkezés nem érinti hátrányosan a városi szennyvízkezelést, a vízbázisra nem jelent veszélyt.

BYD
Gőzerővel épül a BYD szegedi gyára, Pécsnek is lépnie kell, ha nem akar alvóváros maradni
Fotó: Karnok Csaba

BYD: ilyen hozadéka lesz a városban élőkre

Csak az autógyárban tízezren dolgoznak majd, de ezeken kívül a kiszolgáló üzemekben is rengetegen helyezkedhetnek el, de a szállásadók, a beszállítók, a kereskedelmi egységek, vendéglátósok, a szórakoztatóipar és kulturális szféra is nagyot nyerhet a fejlesztéssel. Mindez pedig komoly elszívóhatást gyakorolhat Baranyára és Pécsre is, hiszen autóval mindössze két és fél órára van, de busszal is négy óra alatt odaérünk, a Szegedi Tudományegyetem pedig eddig is erős konkurenciája volt a pécsi egyetemnek. 

Csizmadia Péter, pécsi fideszes frakcióvezető szerint Székesfehérvár, Budapest után Szeged is olyan vonzerőt jelent majd a pécsiek számára, hogy komolyan tartani lehet attól, hogy a szakemberek elvándorolnak. 

– Ezért lett volna fontos a pécsi ipar megerősítése, a vármegyeszékhely versenyképességének erősítése, mert fokozódhat az elvándorlás. Az elmúlt öt esztendőben az előző baloldali városvezetésnek láthatóan nem volt erre semmilyen elképzelése, pedig a huszonnegyedik órában vagyunk – mondta.

 A volt MSZP-s polgármester, Botka László ugyanakkor az elmúlt években nem a kormányzat elleni támadásokkal, vagy a befektetőellenes határozatokkal hívta fel a figyelmet magára, miközben Pécsen a baloldali városvezetés elsősorban ebben igyekezett választói voksokat szerezni. Botka szerint az önkormányzat a legszorosabb együttműködésben dolgozik a BYD-gyár építésének előkészítésén a kormányzattal és a beruházás ügyében a városban teljes politikai és lakossági konszenzus van.

– A baloldali városvezetés teljesen jelentéktelen ügyekkel, birkózással, vergődéssel foglalkozott, és foglalkozik most is – tette hozzá. – Velük szemben nekünk van programtervünk, elképzelésünk, ami arról szól, hogy miként lehet Pécs újra versenyképes régióközpont az országhatárokon túl is. Ennek a munkának az ideje jött el, erre a város polgármestere és tanácsadója, volt alpolgármestere Ruzsa Csaba nem képes, mi azonban ezen dolgozunk majd. 

Most Budapest a gravitációs erő 

Nemcsak a munkahelyeket illetően, hanem az egyetemi képzés kapcsán is erős elszívó hatást okozhat a BYD gyár, ha Baranya nem tud lépni. Jelenleg a pécsi egyetem egyfajta húzóerőt képvisel, de egy ekkora óriáscég nemcsak munkavállalókat keres magának, hanem a szakmai, mérnöki utánpótlást is szeretné biztosítani, és ehhez a gyakorlati képzőhely, ösztöndíj-rendszer is rendelkezésükre áll majd. 

A 2023-as pályakövetési vizsgálat a Pécsi Tudományegyetemen megállapítása szerint a Baranya vármegyében maradt végzettek aránya az elmúlt években növekedett (2021: 34,85%, 2023: 38,31%). Ugyanakkor az is látható az adatokból, hogy Budapest a legnagyobb vonzerő, hiszen a pécsi friss diplomások 17,21 százaléka választja lakóhelyének a fővárost, miközben Budapestről a pécsi egyetemre érkezők (14 éves koruk lakóhelye szerint) aránya 5,67 százalék a teljes hallgatóságot nézve. 

 

Mindenre is lesz pénz, csak nem itt

Rengeteg mindenre lesz forrás, csak nem Pécsen:

  • Átalakul Szeged közlekedése is, ezért várhatóan e tekintetben is külön fejlesztési forráshoz juthat az alföldi város
  • Tisza-hidat is felújítják azonnali kétmilliárdos támogatásból. 
  • A teljes térségre elképesztő hatást gyakorol majd, hiszen többek között Budapestről is gyorsabban lehet majd vasúton megközelíteni Csongrád-Csanád vármegyét. 
  • A szerb-magyar határon, Röszkén kínai együttműködéssel a schengeni térség legnagyobb közúti, vasúti és teherforgalmi átkelője épül meg.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában