2025.04.28. 15:00
Villány Média Bora címmel büszkélkedhet az Agancsos Pincészet
Agancsos Pincészet „Francia„ Villányi Franc 2021 bora lett Villány Média Bora az idei Villányi Borversenyen. De mit jelent vajon a győztesnek a Villány Média Bora cím elnyerése? - erről Kovács Zoltánt, az Agancsos Pincészet tulajdonos vezetőjét kérdeztük.
Az idei Villányi Borversenyre nem kevesebb, mint 330 különböző bort neveztek készítőik, végül több fordulót követően ezek közül választották ki Villány Média Bora tételét.

Fotó: MW
– Ez az elismerő cím bizony számunkra sem egy a sorban. Ahogy mondani szokták, jó bornak is kell a cégér, és mi lenne jobb ajánlója ennek a palacknak, mint egy sikeres szereplés egy ilyen rangos megmérettetésen, mint a Villányi Borverseny. A mintegy 330 tételt nyolc bizottság minősítette, és a legjobbak közül ajánlással versenyeztek a tételek a Villány Média Bora címért. A borász szakma magas szintű képviselete mellett a cím értékét tovább növeli, hogy a média bizottságban is szakavatott borkedvelők kaptak helyet - mondta érdeklődésünkre Kovács Zoltán.
Az Agancsos Pincészet tulajdonos vezetője abba is beavatott, hogy remélték a bor jó szereplését, a „Francia„ Villányi Franc 2021 ugyanis a közelmúltban aranyérmet hozott el a Berlini Borversenyről is. Nem véletlen, hogy a készítője szívesen beszél a borról magáról is.
– A 2021-es évjárat kiváló volt, a szőlőt egészséges bogyók, tökéletes érési folyamat jellemezte, aminek szép must, kivételes savszerkezet lett a végeredménye. Az irányított erjesztés során magas, 14,5 százalékos alkoholszint alakult ki. Ezt követően a bor 24 hónapon keresztül 225 és 500 literes barik hordókban érlelődött, egy éve töltöttük palackokba, és rövidesen kereskedelmi forgalomba is kerül.
Kovács Zoltán a villányi borok elmúlt évtizedekben elért komoly sikereiről is szívesen megosztotta véleményét.
– A villányi borok a rendszerváltást követő évektől, úgy 1996-97-től folyamatos fejlődésen mentek keresztül. Ez nem csak a borkészítést segítő technológiai reformnak köszönhető, hanem annak a speciális környezetnek és klímának, ami a borvidéket jellemzi. A megfigyelések szerint az elmúlt 30 évben túlsúlyban voltak az egyre melegebb nyarak. Ami a többi növénynek komoly nehézség, az kevésbé viseli meg a szőlőt, hiszen a korosabb tőkék akár 5-7 méter mélységből szívják magukba az éltető tápanyagokat az ásványokat. mindez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Villányt jellemző vörösbor kategóriában nagyon szép, nemzetközileg is elismert tételek születtek.
Ugyanakkor Kovács Zoltán nem ment amellett sem, hogy a szakmának reagálnia kell a piac kihívásaira is. Az utóbbi években a rozé, napjainkban pedig a fehér borok értékelődtek fel a fogyasztók körében, és erre a folyamatra a villányi borászok is reagálnak. Ami természetesen nem jelenti azt, hogy búcsút kellene mondanunk a térséget jellemző „nagy„ vörösboroknak.
Ilyen környezetben készült Villány Média Bora
Aki kíváncsi, hogy hol született Villány Média Bora, az itt olvashat róla. Az Agancsos Pincészet családi vállalkozásban működik, hat hektár saját és két hektár integrált területen termel szőlőt. A fehér faják között szerepel az Irsai Olivér, Chardonnay, Tramini, a vörösök között pedig:
- a Portugieser,
- a Kékfrankos,
- a Cabernet Franc,
- Cabernet Sauvignon,
- a Merlot.
A borokért borász társával Kovács Zoltán felel.
– Szigorúan ládákba szüretelünk, az erjesztés pedig irányított folyamatként acéltartályokban történik. A nagyobb borainkat fahordókban érleljük. Szeretünk közvetlenül is találkozni vásárlóinkkal, ügyfelelinkkel, ezt a célt szolgálja a villányi főutcán található Agancsos Vendéglátó Borozónk, és a néhány száz méterre tőle található Agancsos Panzió is.