2025.01.31. 17:30
Kettős halál a Budai vámnál: fék nélkül száguldott a személyautóba a nyergesvontató
Március 3-án lesz 30 éve, hogy két ember életét követelő, másik két embert súlyosan megsebesítő tragikus baleset történt Pécsen, a Budai vámnál. Az 1995-ben történt tragikus esetnek akkori kollégánk az alábbi címet adta: Kettős halál a Budai vámnál – A Rába nyergesvontató maga alá gyűrte a Toyotát.

Kettős halál borzolta a kedélyeket a Budai vámnál 1995 márciusában.
Fotó: Laufer László (archív felvétel)
A megyei napilap akkori összefoglalója egy szemtanú beszámolójával indít, amelyben a nyugdíjas férfi arra utalt egykori munkatársunknak, hogy a kereszteződés felé közeledő teherautó sebessége miatt maga előtt látta, hogy pillanatokon belül tragikus baleset fog bekövetkezni a helyszínen.

Fotó: Laufer László (archív felvétel)
Sajnos így is lett, mivel a Fehérhegytől fék nélkül száguldó, végig dudáló kamion elől a kereszteződésben nem tudott kitérni egy szabályosan közlekedő Toyota Corolla: az úttól mintegy hatvan méterre ért véget az őrült száguldás egy mélyedésben.
A Toyota műszerfalán a Rába jobb első kereke és első hídja. Feltehetően – az erősen lejtős úton az ütközésig 100 kilométer körüli sebességre felgyorsult – a személygépkocsi elejével ütközött, s nem lökte el az autót, hanem homlokfala és a kereke közé szorította, s a felázott gyepen részben maga előtt tolta, részben maga alá gyűrte a Toyotát
– olvasható a Dunántúli Napló 1995. március 4-i számában.
A baleset következtében az első ülésen lévők, az 50 éves férfi és 48 éves felesége meghaltak, a hátsó ülésen helyet foglaló 40 éves férfi és 42 éves felesége súlyosan megsérültek. Valamennyien pécsiek. A tűzoltók hidraulikus emelőkkel próbálták leemelni a Rábát a személygépkocsiról, ám közben megérkezett a Volán autómentő daruskocsija, de sikertelenül próbálkozott. A megoldást a honvédség daruja jelentette, nekik sikerült megemelniük a mintegy 20 tonna rakományú Rábát, s a tűzoltóautó kicsörlőzte alóla a Toyotát. Kezdődhetett a személyek mentése – írja az akkori tudósító.

Fotó: Laufer László (archív felvétel)
Tragikus kimenetel
Egykori kollégánk olyan részletesen írta le az akkor történteket, hogy 30 évvel később is élénk képeket idéz fel az azokat olvasóban: a Toyota baloldali küszöbe 20 centi magasan gyűrődött, s amikor a feszítőt használták, a végig eszméleténél lévő sérült férfi jelezte, hogy fájdalmat okoznak neki. Amikor pedig a gyorsvágóval próbálkoztak, a kiömlött benzin lobbant lángra, de szerencsére mielőtt a benzintankhoz értek volna a lángok – némi kapkodás után – sikerült az oltás.
Végül feszítőkkel, csődökkel sikerült elérni, hogy a baleset után másfél órával kiemeljék és a mentőbe tegyék a sérülteket, s megérkezett a halottszállító is.
Másként zajlott akkoriban a tudósítás
Az idők változását jelzi a cikk azon része, amelyben volt tudósítónk arról írt, hogy mindeközben a rendőröknek a kíváncsiskodókkal is akadt afférjuk, akik közül néhányan nehezen törődtek bele, hogy csak tisztes távolságból nézelődhetnek.
A mai protokollok szerint e képek jelenleg szinte elképzelhetetlenek lennének, ahogy a sajtófotózás gyakorlata is megváltozott.
- Tavaly nyugdíjba vonult fotóriporterünk, Laufer László akkor még közvetlen közelről fényképezhette a ronccsá vált autót, valamint tragikus sorsra jutott utasait is.
- Ugyancsak az akkori gyakorlatnak megfelelően mind a halálos áldozatok, mind a sérültek névvel szerepeltek a tudósításban, ahogy az utánuk következő megszólalók is, egy kivételével.
Akkori cikkükben megszólalt a Rába tehergépkocsi tulajdonosa, egy pécsi egyéni vállalkozó is, aki elmondta, hogy egy ötéves autóról van szó, amellyel műszakilag semmi gond nem volt a balesetét megelőzően. A Rába vezetője, a 29 éves éves K. A. sértetlenül szállt ki nyergesvontató vezetőfülkéjéből, ellene a vizsgálat megindult. A rendőrség a nyergesvontatót műszaki szakértői vizsgálatra rendelte.