Jegy nélkül

2020.01.22. 20:00

Több millió forintos tartozást halmoztak fel a bliccelők

A tömegközlekedési társaságok próbálják visszaszorítani a bliccelők számát, de a jegy nélkül utazók gyakran megtalálják azt a módszert, amivel kibújhatnak az ellenőrzés alól.

Mészáros Rita

Mindig lesznek olyanok, akik megpróbálják kikerülni a fizetést, amikor a tömegközlekedést használják. A bliccelők leleményesek, de sok esetben ez sem elég, hogy elkerüljék a bírságot. A MÁV sajtóosztályától például megtudtuk, hogy csak a tavalyi évben összesen 243 esetben szabtak ki utólagosan befizetendő bírságot pécsi lakosokkal szemben, összesen több mint két és fél millió forint értékben. Országos szinten egyébként harmincezernél több büntetést szabtak ki a jegyvizsgálók 2019-ben azokkal szemben, akik a vonaton nem tudták vagy nem akarták rendezni a részükre megállapított büntetést.

A követelésbehajtási csoport közel háromezer személy esetében kötött egyedi megállapodást a tartozások rendezése érdekében, melyek közül a legtöbb részletfizetés volt.

– Társaságunk megyei alapú nyilvántartást nem vezet, ugyanakkor a Pécshez tartozó adatok alapján a 2015 és 2018 közötti követelésekből megállapítható, hogy 889 pécsi lakos tartozik a vasútnak

– írta a vasúttársaság. – Ezek közül hét embernek van több mint félmillió forintos elmaradása, közülük a rekorder 1,1 millió forintnál is nagyobb tartozást halmozott fel. A pécsi bliccelők átlagosan 2800 forintot kívántak megspórolni azzal, hogy nem váltották meg elővételben jegyeiket, így azonban átlagosan 10.800 forint utólagosan befizetendő bírságot szabtak ki rájuk a vonatokon.

A MÁV-tól azt is megtudtuk, hogy a jegy nélkül utazók különböző módszerekkel próbálják kikerülni az ellenőrzést. Van, hogy elbújnak a mellékhelyiségben vagy közömbösnek tettetik magukat, a leggyakoribb viszont az, hogy „fogócskáznak” a vezető jegyvizsgálóval. Ez azt jelenti, hogy a bliccelők figyelik a munkáját végző kalauzt, és előle „menekülve” keresnek helyet, esetleg megállóhelyeken, állomásokon a vonatról leszállva a peronon változtatják helyzetüket. Ez a bliccelési mód a rövid távú utazás során, főleg a reggeli, délutáni zsúfoltabb vonatokon jellemzőbb, ahol sok utas van, és könnyen el tudnak vegyülni. Így a néhány megállónyi távolságot gyakorlatilag ingyen meg tudják tenni minimális energiaráfordítással. Hosszabb távú utazás során a WC-ben elbújás, bezárkózás fordul elő inkább. Ilyen esetekben rosszullétet szimulálva türelmet kérnek, közben pedig a jegyvizsgáló egyéb tevékenységét kihasználva jutnak jogosulatlan előnyhöz. A harmadik módszer a közömbösség, alpáriság, ami főleg hajnali, késő esti vonatokon jellemző.

Felülvizsgálják a behajtási rendszert a busztársaságnál

Az első ajtós felszállás miatt azt gondolhatnánk, hogy a távolsági buszokon nem lehet bliccelni, viszont a Volánbusz sajtóosztályának közlése szerint itt is előfordulnak jegy nélkül utazók – igaz, jóval kisebb számban, mint a vonatokon. Megyénkben 2019-ben mindössze öt esetben történt menetjegy nélküli utazás miatti pótdíjazás, a bliccelők nagyságrendileg háromszázötvenezer forinttal tartoznak a társaságnak. Ha valaki harminc napon belül nem rendezi elmaradását, felszólító levelet kap egy emelt összegű pótdíj befizetéséről. Erre ezt követően 120 nap áll rendelkezésre, majd a követelés a bíróságon érvényesíthető.

A társaság kiemelt figyelmet fordít az érvényes menetjegy nélküli utazások visszaszorítására, ennek érdekében folyamatos ellenőrzéseket végeznek. A 2019. október 1-től már országos lefedettségű Volánbusznál pedig folyamatban van a pótdíjbehajtási rendszer felülvizsgálata és egységesítése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!