2021.05.19. 11:30
Jánosi Kincső, pécsi gimnazista nyerte meg a magyar irodalom OKTV-t
Hatalmas dicsőség érte a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumát, az egész várost, Jánosi Kincső ugyanis első helyezést ért el az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) magyar irodalomból. A jó eredmény nem jöhetett volna össze felkészítő tanára, dr. Csekőné Kádas Klára segítsége nélkül.
Fotó: D.É.
– Hogyan kell elképzelni egy OKTV-t így, a vírushelyzetben?
– Irodalomból három forduló van, ebből az első kettő írásbeli, a döntő pedig szóbeli. Idén – a vírushelyzet miatt – az utolsó forduló elmaradt, az első kérdései tesztjellegűek voltak, míg a másodikban egy esszét kellett írnom a választott témámmal kapcsolatban. A pontszámokat a két forduló eredményeiből számították ki.
– Miként készült a megmérettetésre?
– Az első fordulóra úgy tudtam készülni, hogy korábbi évek feladatsorait megoldottam, illetve a négy év irodalomtankönyvét és szöveggyűjteményét újra elolvastam. A verseny második részéhez kaptunk forrásokat, amelyek segítették a felkészülést, ezen kívül a felkészítő tanárom, dr. Csekőné Kádas Klára is segített, tanácsokat és a felkészüléshez szükséges tananyagot is adott mindkét forduló előtt.
– Mekkora szerepe volt a sikerben a felkészítő tanárának?
– Ha a tanárnő nem segít és nem foglalkozik velem, akkor biztos vagyok benne, hogy nem értem el volna el ilyen szép eredményt. Az első forduló előtt, amíg jelenléti oktatás volt, hetente egyszer a tanítás után segített a készülésben. A második fordulóra pedig összeválogatta azokat a cikkeket, könyveket, amelyek a témához kapcsolódnak, illetve hetente az online órák után többször is találkoztunk a virtuális térben.
– Mik voltak a versenyfeladatok?
– Az első fordulóban a magyar és a világirodalomból tettek fel kérdéseket az ókortól 1945-ig. Ez a része a versenynek a „meglepetésfeladatok” miatt szerintem nehezebb volt, mivel a legapróbb részletekbe is belekérdezhettek. A verseny előtt megadtak öt írót, költőt, illetve egy hozzájuk kapcsolódó témakört, amelyek közül választani lehetett egyet, de ez csak a második fordulóban játszott fontosabb szerepet. A tétel, amit választottam, Juhász Gyula lírája volt. A második forduló két részből állt. Először a költő életrajzából, illetve a verseivel kapcsolatban tettek fel kérdéseket, majd megadtak egy címet Juhász Gyula lírájához kapcsolódóan és ehhez kötődően egy fogalmazást kellett írnom. Szerencsére nem ért meglepetés, csak pozitív értelemben.
– Mit jelent önnek ez a siker?
– Nyilván nagyon örülök az eredménynek, de amit igazából nyertem ezzel a versennyel, az a tudás, illetve az is örömet okozott, hogy az irodalomban jobban elmélyülhettem.
– A reál tantárgyakkal is olyan jó a viszonya?
– Általánosban nem volt a matek és a fizika a kedvenc tantárgyam, de nem mentek rosszul. Akkor még kémiával szerettem volna továbbtanulni, ez az elhatározásom tavaly év végéig kitartott. A gimnáziumban a matematikát is megszerettem, mivel Papp Tamás tanár úr, aki az osztályfőnököm is volt, nagyon jól tanítja ezt a tantárgyat. Tizenegyedikben a matekot és a kémiát választottam a fakultáción, de időközben rájöttem, hogy nem biztos, hogy ezekhez van tehetségem.
– Melyik egyetemen folytatná a tanulmányait?
- Budapesten, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szeretnék továbbtanulni, magyar-német szakos tanárnak.
Korábban is ért el szép sikereket
Jánosi Kincső a mostani OKTV-t megelőzően is remek eredményeket ért el a különböző tanulmányi megmérettetéseken. A gimnáziumi évek alatt a bonyhádi Glasperlenspiel országos német nyelvi versenyen negyedik helyen végzett, illetve tizedikesként az Irinyi János kémiaverseny megyei fordulóján második helyezést ért el.