Sok az anyagi kár

2021.11.26. 17:30

Az utasok gyakran leülni sem mernek a buszokon

A panelházak oldalát, betonkerítéseket graffitik sokasága borítja. A tömegközlekedési eszközök sem lógnak ki a sorból, sőt, amikor egy új járművet állítanak forgalomba, csak az a kérdés, hogy mikor kerül majd az ülésekre az első rajz vagy rágógumi.

Czine Vanessza

20210504 Győr Mennyivel csökkent a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz forgalma a járvány idején? Képen: Győr buszpályaudvar, Fotó: Csapó Balázs CSB Kisalföld

Fotó: Csapó Balázs

Az évtizedek során a buszok fejlődése is látványos volt. Míg 15 évvel ezelőtt a zötykölődős, hangos, hideg Ikarus szállította az embereket egyik helyről a másikra, addig ma már elektromos autóbuszokon, kényelmes körülmények között élvezhetjük az utazást. Egy dolog viszont az évek alatt nemhogy javult volna, de inkább rosszabb lett: a buszok hátsó soraiban, ahol a buszvezetőnek sokkal kevesebb rálátása van az utasokra, az üléseket megrongálták, háttámlájukat összefirkálták, a csavaroknál és az apró résekben pedig rágók tömkelegét lehet találni. Ezt olvasóink is többször jelezték lapunknak.

Ezeken túl a vandálok kedvenc elfoglaltságai közé tartozik az üléshuzatok kiszaggatása, néhol az egész huzatot levágják. Egy olvasónk szerint egyre több buszon észrevehetőek a rongálás nyomai. Hiába takarítják le a sofőrök az üléseket, az alkoholos filccel készített rajzokat nehezen tudják eltávolítani, a rágónyomokat nem tudják lekaparni, így sokan inkább állva utaznak.

A témával kapcsolatban megkérdeztük a Volánbusz Zrt.-től, hogy mekkora többletköltséget jelentenek ezek a rongálások.

– Sajnálatos módon a Volánbusz járművein is előfordulnak rongálások és károkozások – például a szélvédők, ajtóüvegek szándékos betörése, az ülések és az egyéb berendezések rongálása – amelyek évente akár több millió forint értékben tesznek szükségessé javításokat a régióban. Megtudtuk azt is, hogy a járművek jelentős részén fedélzeti kamera is található, amelyek segítségével a rendőrség azonosíthatja a feltételezett elkövetőket. Tettenérés esetén a társaság minden esetben megteszi a rendőrségi feljelentést.

Megkérdeztünk egy busz­sofőrt is, aki 40 év balesetmentes közlekedés után már csak utasként száll fel a járatokra.

– A firkálás és rongálás az én járataimon kevésbé volt jellemző, amint találtam valami rajzot, próbáltam eltávolítani, de leginkább csak halványítani tudtam. Nagyobb gondot a rágó felragasztása okozott – mesélte az idős férfi, aki azt is hozzátette, hogy egy vicces története is van ezzel kapcsolatban. – Már az utolsó járatomat csináltam aznap, amikor egy hölgy kiabált előre, hogy bizony beleült egy hatalmas nagy rágóba, és nem tud felállni. Gondolkoztunk, mit csináljunk, a hölgy siránkozott, mérgelődött, majd ajánlottam neki, hogy vegye le a szoknyát. A tiltakozás perceken keresztül ment, azonban amikor letakartam egy pokróccal, a szoknya lekerült, én pedig jobban hozzáfértem, és szerencsére el tudtam távolítani a rágógumi nagyját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!