Ajándékcsere

2021.12.27. 15:40

A karácsonynak vége, de a roham nem szűnt meg az üzletekben

A karácsonynak vége, az üzletekben azonban a roham nem ért véget – a rendkívüli akciók mellett az ajándékba kapott hibás vagy bármi egyéb okból nem megfelelő ajándékok cseréjéről szólnak az elkövetkezendő napok a boltokban.

Wald Kata

Fotó: Lang Róbert

Elmúlt karácsony, az üzletekben azonban tömeg és sorban állás várható az elkövetkezendő napokban is: ennek egyik oka, hogy nagyon sok helyen rögtön az ünnepeket követően rendkívüli akciókat hirdetnek, a másik pedig, hogy sokan a karácsonyra kapott hibás vagy egyéb okból nem megfelelő ajándékok cseréjét szeretnék a lehető leghamarabb elintézni. 

– Fontos tudni, hogy az üzleteket jogszabály nem kötelezi arra, hogy a kifogástalan állapotú, tökéletesen működő terméket visszavegyék – hívták fel a figyelmet a fogyasztóvédők. Az általános tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a vevők elégedettsége érdekében, különösen az ünnepi időszak után, a kereskedők többnyire készek levásárlási vagy cserelehetőséget biztosítani. 
Más a helyzet akkor, ha a karácsonyra kapott ajándék hibás, sérült vagy nem működik: ez esetben szavatossági, jótállási igények érvényesíthetők a jótállási jegy és a blokk vagy a számla ellenében. A bolt köteles a terméket javíttatni, vagy ha nem javítható, akkor ugyanolyan termékre kicserélni. Ha egyiket se tudja teljesíteni, akkor vissza kell fizetnie a vételárat. 
Ha az ajándék karácsonyi vásárból származik, és a kereskedő adatait vásárláskor feljegyezték, akkor szükség esetén fel lehet venni a kapcsolatot. 
 

A fogyasztóvédelem arra is felhívja a figyelmet, interneten vásárolt ajándék esetében adott az indoklás nélküli elállás lehetősége, a webshop az átvételtől számított 14 napon belül a hibátlan árucikket is köteles visszavenni. A fogyasztónak nem kell indokolnia, hogy miért küldi vissza a terméket. Minderre azért van lehetőség, mert az elállási idő alapvetően a termék kipróbálására szolgál, amire a bolti vásárlással szemben az interneten böngészve nincs mód. A tapasztalat szerint egyre több online kereskedő vállal önkéntesen ennél hosszabb, akár 30 napos elállási időt. 
 

Az alkalmi árust is el lehet érni
November végén kezdődtek és szilveszterig tartanak az ünnepi szezonális fogyasztóvédelmi ellenőrzések. A hatóság szakemberei az adventi időszakban is folyamatosan járták az üzleteket, vásárokat. Az alkalmi árusítóhelyeken többek közt azt vizsgálták, hogy a vállalkozó neve, elérhetősége jól látható helyen fel van-e tüntetve, így ha bármilyen gond merülne fel a portékával, a vevő tudja, hogy hol kérheti a termék javítását, cseréjét vagy a vételár visszafizetését. 
Az üzletekben tartott vizsgálatok eddigi tapasztalatai azt mutatják, hogy az egységár feltüntetésében akadt a legtöbb hiányosság, és gyakori mulasztás, hogy a vásárlók könyve nem volt jól látható, könnyen hozzáférhető helyen, vagy a panaszkezelési lehetőségekről szóló tájékoztatás nem felelt meg a követelményeknek. Ha a problémás ügyben nem sikerül dűlőre jutni a kereskedővel, az ingyenes vitarendezési fórumként működő békéltető testületek segíthetnek, külföldi termék esetén az Európai Fogyasztói Központ nyújthat szintén díjmentes támogatást. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!