Hazatért

2022.10.22. 15:03

Ismét begurult Pécsre az ország egyik legértékesebb oldtimere, az emeletes csodabusz (galéria)

Az ünnepi hétvégére Pécsre látogatott a legértékesebb (egyes becslések szerint 300 milliós) magyar oldtimer jármű, a MÁVAUT Ikarus 556-os emeletes busza.

Zsigmond József

Fotó: Laufer László

Hazahozta Pécsre a Volánbusz Zrt. a teljes egészében felújított emeletes buszt, amihez segítség is kellett. A Volánbusz vezetősége már korábban elmondta, hogy szeretnék, ha a pécsiek is megcsodálhatnák, kipróbálhatnák a legértékesebb magyar oldtimer járművet, amely 1969 és 1976 között a baranyai megyeszékhelyen teljesített szolgálatot.

– Több éve rendezzük meg az Őszi Veteránjármű kiállítást a vásártéren, így gondoltuk, hogy az idei bemutató egyik gyöngyszeme lehetne az emeletes busz. Ötletünkkel megkerestem a Volánt, pécsiek közreműködésével, hogy eljönnének-e a rendezvényünkre – említette meg lapunknak Mott János, az Oldtimer Club Pécs elnöke.

Kezdetben úgy volt, hogy kétnapos lesz a rendezvény, amelyet új helyre költöztettek, mivel az előző években azt tapasztalták, hogy a börze kinőtte a vásárteret. Az egyik bevásárlóközpont parkolójában lett volna a Őszi Veteránjármű kiállítás, ám az üzletház fővárosi vezetősége nem egyezett bele, így hosszabb utánajárás után a pécsi Expo Centerbe vitték a rendezvényt, amelyet 1 naposra terveztek. A Volánbusz azonban úgy döntött, mégis két napra jönnek az emeletes busszal, hogy minél több pécsi láthassa a csodás járművet. 

– Sok helyen, sokszor beszéltem már az emeletes buszról, de most vagyok először olyan helyzetben, hogy az ittlévők tudják miről beszélek. Mivel Magyarország más helyein nem hallottak róla, míg Pécsen egy ikonikus jármű, amire nagy szeretettel és odaadással gondolnak vissza a helyiek – említette meg a szombaton a pécsi buszpályaudvaron Kameniczky Ákos, a Volánbusz forgalmi és kereskedelmi főigazgatója.

A főigazgató a busz történetét is elmesélte. A történet az 1960-as évek elején kezdődött. Abban az időben annyira megnőtt Budapest lakossága, hogy a tömegközlekedésnek kellett valamilyen megoldást találnia erre. A metró még gyerekcipőben járt, ekkor született meg az autóbusz csuklósítási programja. Megépült az első csuklósautóbusz, de a mérnökök mertek nagyot álmodni: ha Londonban, Berlinben van emeletes busz, akkor miért ne lehetne Budapestnek is. Az akkori mérnökök nem tettek mást, mint a fővárosi üzemben a két Ikarus 556-os egymásra építették. A gond az volt, hogy ha a két buszt egymásra tették, akkor 5,5 méter magas lett volna a jármű. Így a méretet, a magasságot csökkentették (4 méter 24 centi), de még így is olyan nagy volt, hogy még a műhelyből sem tudták kihozni. Ezért először ki kellett bontani a kaput. A méretes busz csak egy rövid ideig volt a fővárosban, a gond az volt, hogy mindenbe beleakadt, ezért más várost kellett keresni, ahol hosszabb, egyenesebb utak vannak. A választás Pécsre esett.

Pécsiek is dolgoztak a busz felújításán

Magassági- és motorproblémák miatt az emeletes buszt 1976-ban kivonták a forgalomból. A busz nyugdíjba vonulásakor 200 ezer kilométert ment. Pécsről az úgynevezett Bikarusz a balatonvilágosi Volán-üdülőbe került, ahol öt éven keresztül presszóként üzemelt. 1982-re annyira leromlott az emeletes busz állapota, hogy a ceglédi bontóba vitték. Onnan egy gyűjtő kezébe került, majd a Volánbusz 2020-ban visszavásárolta, és teljesen felújította. A szakemberek 15 ezer munkaórát dolgoztak rajta, hogy visszanyerje eredeti fényét, csillogását az emeletes busz. A karosszéria felújítása Zalaegerszegen történt, az ülések kárpitozása viszont a busztársaság pécsi szakemberei végezték el. 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!