Reklamációk

2023.01.07. 15:26

A karácsonyi ajándék cseréjének jött el most az ideje

A karácsonynak vége, mégis zsúfolásig teltek az üzletek – ennek egyik oka, hogy megkezdődtek a leárazások, a másik pedig, hogy sokan a nem megfelelő, esetleg hibás karácsonyi ajándékok cseréjét szeretnék mihamarabb elintézni.

W. K.

A karácsonyt követő napok az akciókról és a reklamációkról szólnak az üzletekben.
– Ha a karácsonyi ajándék kipróbálásakor derül ki a kapott árucikk hibája, akkor különleges jogok illetik meg a fogyasztót – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Kérhető a termék kijavítása, és cseréje is. Ha viszont az ajándék hibája mindössze annyi, hogy „nem tetszik”, akkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, kicseréli-e azt.
– Az úgynevezett szavatossági-jótállási jogok (a kijavítás, kicserélés, árleszállítás, vételár visszatérítése) csak hibás termékek esetén érvényesíthetők – hívja fel a figyelmet a FEOSZ.

Fontos reklamációkor a vásárlást igazoló nyugta megléte, ezen kívül a határidők, amikre figyelni szükséges: új termék esetében a vásárlástól számítva két éven belül érvényesíthetjük a kereskedővel szemben jogainkat, ha az árucikk meghibásodott. Ha egy éven belül megy tönkre a termék, akkor a vállalkozásnak kell bizonyítani azt, hogy az árucikk hibátlan volt. A vásárlástól számított egy évet követően jelentkező hiba esetén viszont már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termék eleve rossz volt már a vásárláskor.
Bizonyos tartós fogyasztási cikkek esetében azonban – mint például az elektronikai szórakoztató termékek, a számítástechnikai termékek, a távközlési eszközök, robotgépek, háztartási eszközök, szerszámgépek, stb. – a kereskedőket szigorúbb előírások terhelik. Ekkor ugyanis a vásárlástól számítva a vételártól függően egy, kettő, vagy három évig neki kell bizonyítania azt, hogy a termékben jelentkező hiba oka a vásárlást követően keletkezett. A kötelező jótállás időtartama 10 ezer forintot elérő, de 100 ezer forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év, 100 és 250 ezer forint közötti árnál kettő, a 250 ezer forintnál drágább termékek esetében pedig három év.

Jegyzőkönyv készül a kifogásról

Ha a fogyasztó jelzi a vállalkozásnál, hogy a termék elromlott-tönkrement és ott azonnal nem oldódik meg a probléma, akkor a cégnek jegyzőkönyvet kell felvennie a minőségi kifogásról. Ebben fel kell tüntetnie a fogyasztó nevét és címét, a vásárlás és a hiba bejelentésének időpontját, a termék megnevezését és vételárát, a hiba leírását, a fogyasztó által megjelölt igényt, és a panasz orvoslásának módját. A felvett jegyzőkönyvből egy példány a fogyasztót illeti meg.
A FEOSZ arra hívja fel a fogyasztók figyelmét, hogy tévhit, miszerint három napon (vagy hetvenkét órán) belül mindig vissza lehet vinni a terméket, még akkor is, ha az nem hibás. Ez a szabály már nem érvényes. Ugyanakkor tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik a három munkanapos cserére vonatkozó rendelkezés. Eszerint ha a tartós fogyasztási cikk a vásárlástól számítva három munkanapon belül meghibásodik, úgy a kereskedő köteles rögtön kicserélni – javítás helyett – az adott terméket.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!