Sokasodnak a panaszok

2023.01.20. 13:14

Miért bántják a lakók a Biokomot a sok pécsi kátyú miatt?

A pécsi önkormányzat városüzemeltetési vállalatát azért kezdték el a pécsiek megint bántani, mert nem tartották teljesen megfelelőnek a kátyúzási módszerüket, valamint a kátyúk eltüntetésével kapcsolatos tempójukat.

Bóka Máté

Fotó: Löffler Péter

Rosszindulatúnak is tűnhetnek azok a pécsiek, akik nem elégedettek a baloldali önkormányzat cégének, a Biokom Nkft.-nek a munkájával. A közösségi oldalra például olyan felvételt töltöttek fel, ahol több kátyút ugyan kijavított a vállalat, mellettük többet viszont nem. Hasonlót vettek észre a lakosok az egyik Szigeti városrészben lévő utcácskában, míg mások inkább amiatt támadták a vállalatot, hogy az utóbbi hónapokban gyorsan nagyobbodni, szaporodni kezdtek a kátyúk. 

Túl sokat kérdeztünk, egy hetet kértek

Kerestük a Biokomot is, hogy a pécsiek észrevételeire reagáljanak, de vélhetően túl sok kérdést tettünk fel, ezért 24 óra elteltével újabb érdeklődésünkre közölték, hogy a jövő héten „számíthatunk” a válaszaikra. 

Megkérdeztük, hogy tavaly és idén mennyit áldoztak, áldoznak kátyúzásra, a mostani munkák mennyire mondhatóak tartósnak. Az alvállalkozókról is érdeklődtünk, valamint afelől is, hogy hány pécsi tett bejelentést a kátyúkról.

Elvileg nettó 170 milliót részben erre költenek 

Bár a Biokom nem válaszolt még lapunknak, de egy, a következő közgyűlésre készülő előterjesztésből kiderül, hogy tavaly nyártól kezdődően idén nyárig 126 feladatra kapnak, kaptak eseti megbízást az önkormányzattól, ezek között pedig szerepelnek út- és járdajavítások is. A keret azonban nem túl vaskos, hiszen nettó 170 millió forintról van szó, de elméletileg még ezen felül is költhet kátyúkra, utakra a vállalat. 

Az általunk elérhető, a cég 2022-es első félévi beszámolójához leadott közműegyeztetési dokumentumában a nagyobb volumenű munkák között 2023-ra tervezetten a Szabadság út kopórétegének cseréjét, valamint az Endresz György utcai járdát jelölték meg, mint biokomos fejlesztést. A tavalyi évre vonatkozólag pedig a Bástya, a Goldmark, az Endresz György, a Kisflórián és a Tímár utcákat érintő feladatokat, az Ürögi fasor járdáját, valamint a Hunyadi és Kálvária utca közötti csomópont javítását sorolták fel. Az üzleti jelentésből még annyi derül ki, hogy 14,6 millió forintot fizettek alvállalkozóknak szilárd burkolatú utak javítására az év első felében.

Milyen számon hívható a kátyúvonal?

 Szerettük volna megtudni azt is, hogy Péterffy Attila polgármester négy évvel ezelőtti ígéretének megfelelően visszaállították-e a kátyúvonalat, és azt milyen telefonszámon tudjuk tárcsázni, hiszen e-mail-t írni most és korábban is tudtunk. 
A polgármesterhez közelálló MSZP-s lapban megjelent az a szerintük újdonság is két éve, hogy amerikai technológiával, infrahővel javítja a kátyúkat a Biokom, így ennek a módszernek a használatáról, tapasztalatairól is vártunk volna visszajelzést. Azonban nem tudhattunk meg most ezekről sem semmit.

Megígérték a kátyúmentes utakat, csak ki kell várni

A kátyúkra panaszkodó pécsiek számára az viszont megnyugtató vigasz lehet, hogy Péterffy Attila négy éve megígérte már, hogy kátyúmentes lesz Pécs, igaz, ehhez dátumot nem mondott, de alighanem minden pécsinek ezt érdemes kivárni. 

Van létjogosultsága télen a munkáknak 

A hidegaszfaltozást – ez az olvasóink által jelzett „lapáttal ütögetős” módszer – egyébként sokszor társítják a hanyag munkavégzéssel, pedig télen ennek azért van létjogosultsága, mert ilyenkor nem működnek az aszfaltozó üzemek, viszont a nagyobb, baleset-veszélyesebb lyukakat ilyenkor is el kell tüntetni. Ráadásul ezekben az esetekben az autók maguk is tovább tömöríthetik a felületet, vagyis elegendő lehet először csupán lapáttal megigazítani a betömött hidegaszfaltot. 

Frissítés

Pénteken reggel néhány kérdésünkre válaszolt a Biokom

Pontosan nem lehet meghatározni, hogy konkrétan csak a kátyúk megszüntetésére mennyit költött a társaság, hiszen a saját teljesítések mellett, több tárgyban, több alvállalkozói szerződésük is  van. A BIOKOM NKft. 2022-ben bruttó 335 millió forintot költött az utak, útfelületek javítására, karbantartására. Idén hasonló mértékű összeget terveznek majd az utak javítására fordítani. Ez nem tartalmazza az esetleges nagyobb volumenű önkormányzati útfelújításokat - közölték. 

– Tekintettel a téli időszakra és arra, hogy a meleg aszfaltkeverő üzemek leálltak, jelenleg zsákos hideg aszfalttal tudunk csak dolgozni, amellyel csak átmenetileg lehet a balesetveszélyes kátyúkat megszüntetni. A hideg aszfalt tömörítését – technológiájának megfelelően, maga a járműforgalom „végzi el". Az úthibák melegaszfalttal történő tartós javítását az aszfaltkeverő üzemek újraindulásával március hónapban tudjuk végezni – fogalmaztak. 

A cég közölte: számtalan témában, így az úthibákról is érkeznek hozzájuk bejelentések, ezekről azonban külön nyilvántartást nem vezetnek. Ha valaki kátyút, vagy egyéb úthibát észlel, akkor vagy személyesen az ügyfélszolgálaton, vagy az alábbi elérhetőségeken tudja bejelenteni ezeket: Telefon: 72/502-100, E-mail: [email protected].

Nem tudható pontosan, mennyit költenek és külön kátyúvonal sincs

A fentiek alapján tehát továbbra sem tudni, hogy Pécsett kátyúzásra mennyi megy el, amely azért is különös, mert nem követhető még a laikusok számára sem nyomon, hogy az alvállalkozói körökben mire, kinek és hogyan fizetnek a pécsiek pénzéből „munkákra". A válaszból az is kiderül, hogy Péterffy ígéretével ellentétben nincs külön kátyúvonal, sőt külön email cím sem, csupán a központi számot lehet hívni és a központi e-mailre lehet levelet küldeni e témakörben is. 

Azt sem tudni, hogy a Péterffy MSZP-s házi sajtója által beharangozott amerikai kátyúzási technológiát használják-e vagy sem. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!