Minden a pénzről szól

2023.01.15. 16:32

Nyomozóvá válhatunk olvasás közben

Amikor a 21. Század Kiadó jóvoltából magyar nyelven is napvilágot látott Janice Hallett A színjáték című könyve, rögtön tudtam, hogy nekem ez kell. Hiszen mit ígér a borító? Egy gyilkosságot, tizenöt gyanúsítottat és még a Times is úgy nyilatkozott a kötetről, hogy Agatha Christie 21. századi kivitelben.

Cz. E.

Fotó: Czeczon Enikő

A történet és annak felépítése a Sunday Times szerint észbontóan leleményes, és osztozok is velük ezen a véleményen. A események egy álmos angliai kisvárosban, Lower Lockwoodban játszódnak, ahol egy amatőr színjátszó csoport működik. Épp egy új darabon dolgoznak, amikor a rendező, Martin Hayward, és a darab főszereplője, Helen – civilben férj és feleség – borzasztó hírt kapnak: unokájuknál ritka fajtájú rákbetegséget diagnosztizálnak, amelynek gyógyítása irdatlan költségekkel jár. A társulat tagjai ezért gyűjtést szerveznek. Azonban nincs mindenki meggyőződve arról, hogy ez a kezelés hatékony, mint ahogy arról sem, hogy a gyűjtés valóban nemes céllal zajlik. A közösségben nő a feszültség, amely a ruhapróbán tetőzik. Másnap találnak egy holttestet, és valakit letartóztatnak. A tárgyalást megelőzően két fiatal ügyvéd tekinti át az anyagot – e-maileket, üzeneteket, leveleket – és egyre erősödik a gyanú, hogy a gyilkos itt van köztük. A bizonyíték az iratokban található – várja, hogy valaki rábukkanjon. 

Azt illetően teljesen tudatlan voltam, amikor megkaparintottam a könyvet, hogy ez egy levélregény, ami a krimi műfaj esetében igen érdekes kivitelezésnek tűnt. Több oldalnyi e-mail levelezésbe csöppenünk. Nincs semmiyen felvezetés, rögtön az események sodrásába kerülünk és belevetjük magunkat nem kis mennyiségű bizonyítékként szolgáló virtuális dokumentumba. Ezekből az anyagokból ismerjük meg a szereplőket és azok jellemeit. Világossá válnak a közösség írott és íratlan szabályai. A levelezésekből kiderül, hogy ki milyen hangsúllyal beszél a másikkal, és ezáltal rávilágít kapcsolatuk erősségére vagy éppen gyengeségére. Vannak azonban megvilágítatlan részek a hiányzó e-maileknek köszönhetően, ami még izgalmasabbá tette a nyomozást, aminek szó szerint mi is a részévé váltunk. Nem lehet úgy olvasni ezt a könyvet, hogy ne próbáljunk a sorok mögé látni, és következtetéseket levonni egy-egy elejtett szó vagy mondat kapcsán. Spekulálunk, dolgoznak a kis szürke agysejtek, ahogy Poirot mondaná.  

A hangulatot is nagyon jól megteremtette az írónő, annak ellenére, hogy nem voltak erre vonatkozó leíró részek. A feszültség és annak erősödő fokozatai az e-mailekkel és az SMS-ekkel lett megteremtve, ami igazi mestermunka. Kezdetben még idilli hangulatban zajlik a kommunikáció. Érződik az új darab miatt érzett izgalom, de ez még teljesen pozitív jelleggel bír, de aztán felüti fejét a baj, ami mindent megváltoztat. Mindenki aggódik, és segíteni próbál, és amikor elkezd gyűlni a pénz – nem kis mennyiség – sokan kifordulnak önmagukból. Kiderül ki a sóher, ki a fösvény, ki a lelkes adakozó, ki tartja mindezt csalásnak. A pénz körül kezd forogni minden. Az egyik szereplő kérdését az olvasó is felteszi magának párszor:

„Miért minden a pénzről szól?” 

A színjáték egy igazi angol krimi, ami az emberi jellemekről és annak rejtelmeiről, valamint a titkokról, egy közösség működéséről és a hierarchiáról szól.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában