Merciken indulhatunk munkába és suliba

2023.02.27. 12:01

Nyolc új zöldbusz szolgálja a fenntartható várost (galéria)

A hétfőn átadott nyolc Mercedes e-Citaro forgalomba állításával immár minden ötödik pécsi busz akkumulátorokról üzemel, ez országosan is kiemelkedő arány. Utóbbiak pécsi gyártásától azonban ezzel együtt is elhatárolódik a város.

Sz. Zs.

Ha még fenyő vagy gyertyaillat is körüllengte volna őket, igazi karácsonyi pillanatképbe csöppentünk volna hétfő délelőtt a városháza előtt. A pécsi művészek alkotásaival és egy-egy városrész ikonikus épületének képével feldíszített nyolc, színében is zöld zöldbusz az andalító adventi dallamokat duruzsoló téren már-már a szentestei ajándékozás hangulatát idézte meg. Való igaz, több mint kétharmados – 1,2 milliárdos – állami támogatás kormányozta Baranyába e járműveket is, amelyeket még 2021-ben, a Humda Zrt. által koordinált Zöld Busz Program keretében pályázott meg, majd nyert el a város.

Az utazóközönség az elmúlt egy-két hétben próbaüzemük során már találkozhatott velük, hivatalos átadójára azonban hétfő délelőtt, a Hunyadi-szobor mellé sorakozott szépen föl az a nyolc új szóló Mercedes e-Citaro, amelyekkel valóban ugrásszerű előrelépést tettünk a fenntartható, környezetkímélő közösségi közlekedés felé.

Amint azt Péterffy Attila polgármester köszöntőjében hangsúlyozta, e nyolc Mercedes fontos, de csak kis része annak a hatalmas projektnek, amellyel a vezetésével zöld, okos, klímasemleges, fenntartható, élhető és vonzó várossá kívánják Pécset alakítani. Mindezt egy száz európai várost tömörítő elit körhöz is csatlakozva, amelyben a fő cél a klímasemleges jó gyakorlatok megosztása egymás között.

A város LMP-s zöldbiztosa, Kóbor József előbb ugyancsak a buszok érkezését is magában foglaló városi zöldprojektet méltatta, aktívabb közösségi közlekedésre is buzdítva egyben a pécsieket. Némi ünneprontásként nem állhatta meg ugyanakkor, hogy a téren álló buszok hasában sorakozó kisebbfajta akkuerdő gyűrűjében ne utaljon vissza – és ne helyeselje ismét – az önkormányzat pécsi akkumulátorgyárat elutasító döntésére. Kritizálva egyúttal a múlt heti kormánydöntéssel bevezetett közlekedési ország- és vármegyebérleteket is – szerinte azok mit sem érnek, ha nem érvényesek a városi buszokra is. Kíváncsiak lennénk, mit szólt volna, ha ez így lenne – akkor ugyanis a most a Tüke Busz Zrt.-hez befolyó helyi viteldíjak is vélhetően egyenesen az állam és nem a város kasszájába gurulnának.

Új töltők is érkeztek a Mercedesekkel

A nyolc új szóló Mercedes e-Citarót két-két kerékagymotor hajtja, tíz-tíz akkuegység táplálja energiával, felszerelték őket a legmodernebb biztonsági és utastájékoztató rendszerekkel, klímaberendezéssel. A buszok 27 ülő- és 53 állóhellyel rendelkeznek, mindegyikben egy kerekesszékes helyet is kialakítottak.

Az e-buszokhoz szintén új, decentralizált töltési rendszert is telepítettek, így mostantól az uránvárosi végállomáson, a tüskésréti javítóbázison és hamarosan Kertvárosban is új energiát szippanthatnak magukba az e-buszok.

A Zöld Busz Program keretében további öt nagyvárosba érkezik hamarosan 40 hasonló jármű, a teljes flotta így együttesen egymillió lombos fa megkötőképességével egyenértékű, azaz évi 70 ezer tonna CO2 kibocsátását lesz képes megtakarítani.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!