2024.11.08. 14:00
Mutatjuk, hogy milyen okok miatt bukhat meg egy tanulóvezető
A vezess.hu beszámolója szerint rengeteg tanulóvezető hasal el a jogosítványszerzés folyamata közben Magyarországon. Összeszedték a leggyakoribb okokat, amelyek a forgalmi-, vagy a KRESZ-vizsgán a bukást eredményezik.
A B kategóriás jogosítvány megszerzése manapság nem tartozik a legegyszerűbb dolgok közé. A tanulóvezető lehet akármilyen ügyes, akkor is becsúszhat egy hiba, és máris az ismétlővizsgán találja magát.
Nem olcsó mulatság a tanulóvezető számára
A jogosítvány megszerzése (legyen az bármilyen kategóriájú is) manapság nem egy filléres történet (még támogatással sem), hiszen 2024 januárjában a KSH adatai szerint átlagosan közel 350 000 forintba került egy tanulóvezető számára a jogsi, de nem kell sokszor megbukni ahhoz sem, hogy ez az összeg elérje a félmillió forintot.
Nem túl jó a statisztika
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) adatait megszerezve a vezess.hu arról számolt be, hogy a KRESZ-teszten 2023-ban a vizsgázók 44 százaléka bukott meg. Ez azt jelenti, hogy majdnem minden második jelentkezőnek nem sikerült elsajátítania az alapokat és újra kellett vizsgázni. A KAV szerint összesen 157 063 KRESZ-vizsgaeseményt bonyolítottak le tavaly.
A KRESZ bukási arányok az elmúlt években romló tendenciát mutattak: míg 2020-ban és 2021-ben 41% volt, 2022-ben már 44%, amely 2023-ban stagnált.
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont szerint ezek a legfőbb bukási okok KRESZ-vizsgán:
- Továbbhaladás szabályai útszűkületben
- Kiegészítő táblával ellátott behajtási tilalmat jelző táblára vonatkozó szabályok
- Forgalomirányító fényjelző készülék megközelítésére vonatkozó szabályok
- Járműszerelvénnyel való behajtásra vonatkozó szabályok
- Kötelező elsősegélynyújtó felszerelésre vonatkozó szabályok
- Figyelmeztető jelzést adó berendezés használatára vonatkozó szabályok
- Továbbhaladásra vonatkozó szabályok forgalomirányító fényjelző készülékkel ellátott útkereszteződésben
- Járművezetés közben a járművezetőnél tartandó okmányok
- Villamospályára vezetett forgalmi sáv használatával összefüggő szabályok
- A pótkerékre és a hozzá tartozó szerszámkészletre vonatkozó szabályok
A forgalmi vizsgán még lesújtóbb eredményeket mutatnak a számok
Az utakon még rosszabbul teljesítettek a tanulóvezetők, 54%-os volt a bukási arány 2023-ban, összesen 207 748 darab forgalmi vizsga zajlott le egy év alatt. Az elmúlt években itt is folyamatosan emelkedik a bukási arány: 2020-ban és 2021-ben ez az adat 50% volt, 2022-ben már 53 százalék, 2023-ban pedig 54%.
A legfőbb bukási okok forgalmi vizsgán:
- Balesetveszélyes manővere miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia
- Elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget
- Irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztja
- Közlekedési szabályt sért
- A besorolást, sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtja végre
- Nem a közúti jelzéseknek megfelelően közlekedik
- Nem ismeri fel a közlekedési helyzetet
- Egyenrangú útkereszteződésbe úgy hajt be, hogy elsőbbségadási kötelezettségének nem tudna eleget tenni
- Gyorshajtást, relatív gyorshajtást követ el
- A menetirány szerinti bal oldalt indokolatlanul vagy szabálytalanul veszi igénybe
Egy pécsi autósiskolánál érdeklődtünk, hogy vajon mi lehet annak az oka, hogy ilyen magas a bukási arány, szűkszavúan azt a választ kaptuk, hogy a magas vizsgakövetelményekben kell keresni a választ.