Segítünk!

2024.12.15. 07:00

Ködlámpa: totál össze-vissza használjuk!

Több olvasónk is jelezte már hírportálunknak, hogy egy igazán zavaró jelenséget tapasztal a vármegye útjain: a ködlámpákat hol felkapcsoljuk, hol lekapcsoljuk, s tesszük ezt gyakran teljesen indokolatlanul.

Mások megvakítása vagy észrevehetetlenség: általában ezzel a két jelenséggel találkozunk, ha elindulunk a ködös utakon autónkkal. A ködlámpa elsődleges célja az, hogy a rossz látási viszonyok között (például ködben, sűrű esőben vagy havazásban) javítsák az autósok láthatóságát és biztonságát. Azonban az utakon gyakran találkozunk azzal a problémával, hogy a sofőrök helytelenül használják a ködlámpát, ami nemcsak zavaró, de veszélyes is lehet. A helytelen használat mögött általában a tájékozatlanság, a figyelmetlenség, vagy egyszerűen a szabályok figyelmen kívül hagyása áll.

ködlámpa
Ködlámpa-helyzet: rengetegen rosszul használják, könnyen baleset lehet ennek az eredménye
Fotó: MW

Mit mond a KRESZ a ködlámpa használatáról?

A válasz egyszerű, mivel a KRESZ egyértelműen leírja a ködlámpa helyes használatának módját. Az első ködlámpát csak akkor szabad használni, ha a látási viszonyok indokolttá teszik. Ilyen a köd, sűrű eső, hóesés vagy egyéb olyan időjárási körülmény, amely jelentősen csökkenti a látótávolságot. A hátsó ködlámpák esetében a használat akkor indokolt, ha a látótávolság 100 méter alá csökken, például köd vagy erős havazás miatt. Tilos a hátsó ködlámpát bekapcsolva hagyni, ha a látási viszonyok már nem indokolják, mivel vakíthatja a mögöttünk haladókat. Tilos továbbá akkor a ködlámpát használni, ha csak enyhén esik az eső, vagy ha éjszaka jó látási viszonyok mellett vezetünk. A ködlámpát nem szabad helyettesítő világításként használni, például városban vagy nappali világítás helyett. 

Rémes a helyzet, lehet ezen javítani?

Pécsett sikerült egy kissé ködös időben egy taxival utazva megfigyelni, hogy ki használja megfelelően a lámpáit.

Szerintem kétféle sofőr van: az egyik, aki nem kapcsolja ki, mert nem érdekli, vagy nem tudja, hogy minek az, a másik meg, aki soha nem kapcsolja be, mert azt se tudja, hogy létezik.

– mondta el tapasztalatait a taxis. Egy konkrét példát is mesélt: az egyik hajnali útja során egy előtte lassan haladó, kivilágítatlan autóba majdnem belefutott. Csak a tompított lámpa világított az előtte haladó kocsin, így ha kicsit sűrűbb a köd, komoly tragédia is könnyen lehetett volna a helyzetből.

Közös utazásunk során pedig jött is az első sofőr, aki fittyet hányt a KRESZ-re. A Maléter Pál úton egy autó nem használta a hátsó ködlámpáit, egy kereszteződésnél kellett is egy komolyabbat fékeznie sofőrünknek. Itt amúgy is gyakran fordulnak elő balesetek, nagyon kevesen múlt egy újabb.

A ködlámpák helytelen használata szabálysértésnek minősül, és pénzbírságot is vonhat maga után, de a sofőrünk szerint ezt komolyabban kellene szankcionálni. Utazásunk végén pedig csak remélte, hogy ez már a jövőben nem lesz téma.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában