Emlékidézés

2024.12.12. 10:00

Trabanton szállni még ma is élvezet!

Az 1990 előtti kelet-európai autók, például a Trabant, a Moszkvics, a Lada, a Skoda, a Dacia és a Wartburg iránti érdeklődés az elmúlt években ugrásszerűen megnőtt. A retró autók értéke folyamatosan emelkedik, ami nemcsak a gyűjtők, hanem az autópiac iránt érdeklődők figyelmét is felkeltette.

A rendszerváltás után sokan igyekeztek megszabadulni a KGST-országokban gyártott autóktól, azonban mára az autópiaci trendek és a nosztalgia hatására ezek a modellek újra keresettekké váltak. 2024-ben például a Használtautó.hu adatai szerint több mint 11 ezer telefonos érdeklődés érkezett az ilyen veterán modellek iránt. Az oldalon jelenleg több mint 1100 darab 1990 előtti évjáratú kelet-európai retró autó található, amelyek között igazi ritkaságok és gyűjtői darabok is akadnak.

retró autók
A retró autók több szempontból sem mentek ki a divatból
Fotó: MW

Az oldalon elérhető klasszikus autók átlagéletkora meghaladja a 39 évet, ami azt mutatja, hogy ezek a járművek már régen túlléptek a hagyományos használati értékükön. Egyre inkább gyűjtői szempontok kerülnek előtérbe, főleg a gyönyörűen restaurált példányok esetében, amelyek ára versenyre kel a modernebb használt autókéval. 2024 első kilenc hónapjának adatai alapján az 1990 előtti modellek átlagos kínálati ára jelentősen megugrott. Különösen a Trabant, Lada és Moszkvics modellek iránti kereslet erősödött meg, ezek a márkák a KGST-időszak ikonikus járműveiként ma is népszerűek.

Az árak széles skálán mozognak: a Használtautó.hu oldalán a kelet-európai veterán autók 30 ezer forinttól akár 7 millió forintig is elérhetők. Ez az árkülönbség tükrözi a járművek állapotát, ritkaságát és restauráltsági szintjét. A felújítás azonban még a rosszabb állapotú darabok esetében is kifizetődő lehet, hiszen az ilyen autók értéke az idő múlásával tovább emelkedhet. Nem véletlen, hogy egyre többen tekintenek befektetésként ezekre a járművekre, amelyek nemcsak pénzügyi értéket, hanem érzelmi kötődést is nyújtanak tulajdonosaik számára.

Milyen retró autót lehet vásárolni Baranyában?

A Használtautó weboldalán körbenéztünk, Pécs 50 kilométeres körzetében milyen olyan autócsodákat kínálnak, amik a keleti blokkból származnak. A néhány százezerért árult régi Skodával, Wartburggal, Zastavával lehet, hogy belenyúlunk egy igazán jó vételbe. Inkább gyanakodhatunk arra, hogy valószínűleg a kifizetett pénz többszörösével kell számolni egy ilyen autó kapcsán. 400 ezer forint körül már Dombóvárról és Pécsről is haza tudunk vinni egy Trabantot. Egy gyönyörű állapotú Skoda 120-at vásárolhatunk egymillió forintért, de ugyanezért a pénzért igen egyedi kocsit is vehetünk. Egy 1990-ben gyártott, teljesen felújított, egyedi fényezéssel feldobott Trabantról van szó, amelynek belső terét gyönyörű bőrülés teszi prémiummá, a műszerfal fehér színe pedig egyáltalán nem üt el a gondozott belső tértől. A legdrágább kínálat egy Polski Fiat 125, amire nagy valószínűséggel nem is kell pénzt költeni, ha megvizsgáljuk az állapotát. Jó műszaki és kiváló esztétikai állapotú, 70.000 kilométert futó autót vihetünk haza Pécsről kétmillió forintért. 

Nem véletlenül drágák

Ennyi pénzért sokkal fiatalabb, jobb műszaki állapotban lévő kocsikat vásárolhatunk. Mégis, akkor miért ilyen drágák ezek az autók? Az egyik legfőbb ok a nosztalgia. Sokak számára ezek az autók a gyerekkor vagy a fiatal felnőttkor emlékeit idézik – a családi utazások, a hétvégi kirándulások vagy az első saját autó élménye ezekhez a márkákhoz kötődött. Másik jelentős szempont a gyűjtői érték. Az ilyen autók ma már ritkaságnak számítanak, különösen, ha jó állapotban maradtak meg, vagy szépen restaurálták őket. Egyre többen fedezik fel, hogy ezek a járművek nemcsak emléket őriznek, hanem befektetésként is ígéretesek lehetnek, mivel az értékük folyamatosan nő a piacon. Ezen kívül a retró autók a különcség és az egyediség szimbólumai is lehetnek. Sok autórajongó vonzódik az egyszerű, de karakteres formákhoz és a mechanikai megoldásokhoz, amelyek éles ellentétben állnak a mai modern autók technológiai komplexitásával. Ezek a járművek a maguk nyers valójuban képviselik az autózás hajdani világát, ahol még nagyobb szerepet kapott a vezető és az autó közötti kapcsolat.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában