Statikai vizsgálatokat rendeltek el

2024.12.10. 10:00

Teherforgalom: az ott élők egészségére és pénztárcájára is hatással van

Előző cikkünkben tárgyaltuk azt, hogy rövid idő alatt több, a 6-os főút Pécs belvárosa alatt futó szakaszán lévő társasházban rendeletek el statikai vizsgálatokat, miután a megnövekedett teherforgalom elkezdte rongálni az út menti lakóházakat. Mostani cikkünkben a teherforgalom okozta lehetséges egészségügyi, illetve ingatlanpiaci hatásoknak járunk utána.

Dr. Szabó András háziorvos belgyógyász szakorvos a hírportálunknak elmondta, hogy a zajszint emelkedése, okozza azt akár a teherforgalom, a 21. századi civilizációs ártalmak közé tartozik. Mint kifejtette, a folyamatos jelentős zajszint a stressz indukálta betegségek tekintetében jelenthet kockázatot. Akár a zajterhelés által kiváltott folyamatos stresszhelyzetben kevésbé tud pihenni a szervezet, ami hosszú távon a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, valamint pszichikai problémákat is okozhat.

teherforgalom
Ezt okozza a teherforgalom a 6-os út pécsi szakaszán.

A háziorvos ezen felül a légszennyezettség hatásaira is felhívta a figyelmet, mondván, hogy e probléma Pécs egészét, azon belül a város „szívén” is átvezető 6-os út környékét pedig különösen is érinti. Pécs azon városok közé tartozik, amelyeknek hideg, párás, széltelen időben a legszennyezettebb a levegője – mutatott rá. Szabó András arra a légszennyezettség szempontjából szintén nem elhanyagolható körülményre is felhívta a figyelmet, hogy a szállítójárművek, így a 6-os úton elrobogó teherautók dízelüzeműek.

 

Értékcsökkenést okozhat a teherforgalom?

E helyzet esetleges ingatlanpiaci hatásairól Balogh Lászlót, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértőjét kérdeztük, aki rendszeresen nyilatkozik hírportálunknak lakáspiaci témákban.

A szakértő kiemelte: ha valaki zajos környéken vesz lakást, házat, az általában az ingatlanok árában is tükröződik. Amennyiben a teherforgalom az épületekben fizikai változásokat, akár statikai problémákat is okozhat, azt már az ingatlan vásárlók – mint mondta – „be tudják árazni”.

Balogh László szerint a statikai vizsgálatok eredménye lesz a döntő, ugyanis ha bebizonyosodik, hogy valóban a megnövekedett teherforgalom okozza az érintett ingatlanok károsodását, akkor az érintett területen élőknek akár sajnos számolniuk kell lakásaik értékcsökkenésével is.

A vezető gazdasági szakértő felvetette: a vevőknek sokszor probléma sem kell ahhoz, hogy az ércsökkentő tényezőket belekalkulálják az ajánlatba. Így – folyatta - ha a környezetterhelés épületekre gyakorolt hatása megalapozott, akkor ezt a vevők értékcsökkentő tényezőként fogják elkönyvelni már az alkufolyamat során.

A témában írt első cikkünk után több felvetés is érkezett lapunkhoz a lehetséges megoldásokról. Nem meglepő módon ezek túlnyomó többsége szerint a legjobb megoldás a kamionok kitiltása lenne az érintett útszakaszról, de - mint ismert - ennek infrastrukturális feltételei azonban még nem állnak fenn. A másik megoldásként a sebességhatároknak a most tervezett intézkedéseknél is komolyabb betartatása lenne, adott esetben például fix sebességmérő rendszerek telepítésével. Más felvetések szerint akár a pécsi önkormányzatnak is juthat szerep a kérdés rendezésében, a hivatal akár statikai megerősítéseket is magába foglaló felújítási programokkal tudná segíteni a lakókat az esetleges értékcsökkenés ellensúlyozásában.

Arról, hogy a lakók milyen egyéb, akár jogi módokon léphetnek fel, harmadik cikkünkben írunk részletesebben.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában